Hallo,
Ik heb dit jaar een appartement gekocht
Dit is de timeline:
Syndicusinlichtingen over het gebouw = 16/01/2024
Compromis = 21/02/2024
Neerlegging akte = 08/05/2024
Gisteren liet ik airco's installeren met warmtepomp om het energielabel te verbeteren. Toen ik naar het dak keek zag ik dat de zonnekant zo goed als volledig vol lag met zonnepanelen. Volgens de akte is 190/1000 van het dak van mij. De panelen zijn gelegd in december 2023.
Toen ik uitleg vroeg over deze zonnepanelen zeiden ze dat deze er al lagen van voor dat ik tekende en dat ze goedkeuring hadden van de vorige eigenaar.
- Er is echter geen leggingsplan voor de zonnepanelen,
- geen vermelding in algemene vergaderingen over de zonnepanelen.
- de verkoper van het appartement heeft mij ook nooit iets vermeld van zonnepanelen of goedkeuring van haar stuk dak te laten gebruiken door anderen. In de akte staat ook helemaal niets vermeld
- Syndicus heeft nergens vermeld dat er een deel van het dak was afgestaan van de vorige eigenaar aan mijn bovenbuur die nu de panelen heeft geplaatst
Wat kan ik hier tegen doen? Ik wil op termijn graag mijn 19% van het dak aan de zonnekant gebruiken voor enkele zonnepanelen te installeren.
Op de manier dat het nu ligt kan dit niet, of onderaan het dak waar de zon natuurlijk het minste schijnt.
Indien er kosten aan het dak zijn zal ik ook ongetwijfeld 19% van de kosten mijn kant op zien komen... Daar zal het wegnemen van de zonnepanelen dan ook inzitten, alsook het terugplaatsen. Want ja... Dit is ook niet vermeld.
Extra info: de helft van de panelen zijn van de syndicus zelf, hij is eigenaar van 1 van de appartementen in het gebouw (en verhuurt dit denk ik). Hij reageerde bot: "deze panelen lagen er al voor datum van je akte" alsof dit de geschriften van de akte zou ongeldig maken...
Bedankt!