Appartement zonnepanelen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
TimGTS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Appartement zonnepanelen

#1 , 23 okt 2024 11:35

Hallo,

Ik heb dit jaar een appartement gekocht

Dit is de timeline:
Syndicusinlichtingen over het gebouw = 16/01/2024
Compromis = 21/02/2024
Neerlegging akte = 08/05/2024

Gisteren liet ik airco's installeren met warmtepomp om het energielabel te verbeteren. Toen ik naar het dak keek zag ik dat de zonnekant zo goed als volledig vol lag met zonnepanelen. Volgens de akte is 190/1000 van het dak van mij. De panelen zijn gelegd in december 2023.

Toen ik uitleg vroeg over deze zonnepanelen zeiden ze dat deze er al lagen van voor dat ik tekende en dat ze goedkeuring hadden van de vorige eigenaar.
- Er is echter geen leggingsplan voor de zonnepanelen,
- geen vermelding in algemene vergaderingen over de zonnepanelen.
- de verkoper van het appartement heeft mij ook nooit iets vermeld van zonnepanelen of goedkeuring van haar stuk dak te laten gebruiken door anderen. In de akte staat ook helemaal niets vermeld
- Syndicus heeft nergens vermeld dat er een deel van het dak was afgestaan van de vorige eigenaar aan mijn bovenbuur die nu de panelen heeft geplaatst

Wat kan ik hier tegen doen? Ik wil op termijn graag mijn 19% van het dak aan de zonnekant gebruiken voor enkele zonnepanelen te installeren.
Op de manier dat het nu ligt kan dit niet, of onderaan het dak waar de zon natuurlijk het minste schijnt.

Indien er kosten aan het dak zijn zal ik ook ongetwijfeld 19% van de kosten mijn kant op zien komen... Daar zal het wegnemen van de zonnepanelen dan ook inzitten, alsook het terugplaatsen. Want ja... Dit is ook niet vermeld.

Extra info: de helft van de panelen zijn van de syndicus zelf, hij is eigenaar van 1 van de appartementen in het gebouw (en verhuurt dit denk ik). Hij reageerde bot: "deze panelen lagen er al voor datum van je akte" alsof dit de geschriften van de akte zou ongeldig maken...

Bedankt!

basejumper

#2 , 23 okt 2024 12:00

Beste

Voor alle duidelijkheid : er bestaat niet zoiets als ‘uw 19 % van het dak waar u privatieve rechten op kan laten gelden. Het dak/muren/buitenschil zijn gemeenschappelijke delen. Zonnepanelen op het dak leggen van een appartementsgebouw gebeurt doorgaans ook collectief waardoor elk appartement een deel opbrengst heeft, of waarbij de opbrengst de gemene delen van elektriciteit voorziet (verlichting/lift enz). Uitzonderlijk kan een eigenaar aan de Algemene Vergadering vragen of hij ten privatieven titelnzonnepaneken mag leggen. Indien de Algelene vergadering dat goedkeurt kan dat. Wat kan u ondernemen : u kan dit op de Algemene Vergadering brengen. Gezien de plaatsing voor uw aankoop is het natuurlijk moeilijk om de verwijdering te vragen. U kan zelf toelating vragen. Dat de zonnekant al een stuk ingenomen werd is niet terugdraaibaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LYNX XX

#3 , 23 okt 2024 12:14

Volg reactie Basejumper.

https://www.zonnepanelen-gids.be/zonnep ... ~:text=Het

Het dak is steeds gemeenschappelijk en niet privatief: dus u heeft 19% van het kostenaandeel in de gemeenschappelijke delen.

Wat betreft uw warmtepompen en airco's zou ik niet zo lichtvaardig over gaan.
LEES AANDACHTIG VOLGENDE LINK viewtopic.php?t=147875
Absoluut de bijdragen van LEBRAGARD doornemen, deze zijn zeer professioneel ento the point.

Opmerking : gebrek aan info bij uw aankoop door notaris en makelaar.
In een VME handelt men niet zo maar eigenhandig.

Reclame

TimGTS
Topic Starter

#4 , 23 okt 2024 14:12

Beste

Voor alle duidelijkheid : er bestaat niet zoiets als ‘uw 19 % van het dak waar u privatieve rechten op kan laten gelden. Het dak/muren/buitenschil zijn gemeenschappelijke delen. Zonnepanelen op het dak leggen van een appartementsgebouw gebeurt doorgaans ook collectief waardoor elk appartement een deel opbrengst heeft, of waarbij de opbrengst de gemene delen van elektriciteit voorziet (verlichting/lift enz). Uitzonderlijk kan een eigenaar aan de Algemene Vergadering vragen of hij ten privatieven titelnzonnepaneken mag leggen. Indien de Algelene vergadering dat goedkeurt kan dat. Wat kan u ondernemen : u kan dit op de Algemene Vergadering brengen. Gezien de plaatsing voor uw aankoop is het natuurlijk moeilijk om de verwijdering te vragen. U kan zelf toelating vragen. Dat de zonnekant al een stuk ingenomen werd is niet terugdraaibaar.
Hallo,

bedankt voor uw antwoord!

Wat betreft de 19%: duidelijk antwoord!

Wat betreft de zonnepanelen: deze zijn dus wel privatief, hetzij 2 eigenaars van appartementen hebben elk bijna een volledige helft van het dak ingenomen aan de zonnekant. Zij zijn de enigen die hier profijt van hebben.

De plaatsing van de tweede installatie op 12/2023 had wel vermeld moeten worden toen inlichtingen aan de syndicus gevraagd werden in januari mbt tot de verkoop van het appartement. Niemand heeft hier ergens toestemming voor gegeven. Niet schriftelijk en al heel zeker niet op de algemene vergadering... Deze verslagen heb ik allemaal in mijn bezit en staat nergens iets van vermeld. Ook de koper had toen kunnen aangeven dat er een onderling akkoord was maar heeft dit niet gedaan.

De blok heeft 4 appartementen. 2 appartementen hebben op eigen houtje dus zonnepanelen geplaatst zonder goedkeuring. Het laatste appartement heeft intussen ook al aangegeven nooit akkoord te zijn gegaan hiermee.

TimGTS
Topic Starter

#5 , 23 okt 2024 14:47

Volg reactie Basejumper.

https://www.zonnepanelen-gids.be/zonnep ... ~:text=Het

Het dak is steeds gemeenschappelijk en niet privatief: dus u heeft 19% van het kostenaandeel in de gemeenschappelijke delen.

Wat betreft uw warmtepompen en airco's zou ik niet zo lichtvaardig over gaan.
LEES AANDACHTIG VOLGENDE LINK viewtopic.php?t=147875
Absoluut de bijdragen van LEBRAGARD doornemen, deze zijn zeer professioneel ento the point.

Opmerking : gebrek aan info bij uw aankoop door notaris en makelaar.
In een VME handelt men niet zo maar eigenhandig.

Wat betreft de airco's & warmtepomp: iedereen wist dat deze gingen geplaatst worden vanaf 1 dag nadat ik de akte getekend had. Dus hier zou ik in orde moeten zijn...

En je "opmerking" is wel heel kort door de bocht als ik het zo mag uitdrukken. De mensen hebben net wél eigenhandig iets gedaan zonder het te noteren of vast te leggen. De syndicus is letterlijk 1 van de partijen die zomaar gehandeld heeft. Het gaat dus al mis aan de bron. Zoals ik al aangaf heb ik de notulen van de voorbije 3 jaar kunnen inkijken. Er staat nergens iets van vermeld.
Ook mijn makelaar was niet op de hoogte hiervan en kan dit onmogelijk zijn als niemand dit vertelt of notie van maakt. Idem voor de notaris die verdergaat op de akte...

Edit:
- ik heb zelfs de emails tussen makelaar en syndicus, met de drie verslagen van de AV van de voorbije 3 jaar, waarin de makelaar alle werken/kosten/afspraken gemaakt in deze periode opsomt en voor bevestiging vraagt. De syndicus antwoordt hier positief op. Ook hier volledige afwezigheid over enige beslissingen omtrent zonnepanelen...

- de overige 2 appartementen hebben ook in de voorbije 2 jaar warmtepomp & airco laten plaatsen. Ook hier nergens vermelding van. Dus indien ze mijn installatie nu tegen mij willen gebruiken schieten ze in hun eigen been...

Het vierde appartement & eigenaar stond er bij en keek er naar....

Lanox

#6 , 23 okt 2024 15:31

U doet/deed met de airco's exact hetzelfde als wat u de eigenaars met zonnepanelen verwijt. Op de hoogte zijn is niet hetzelfde als akkoord zijn met. Vandaar dat deze zaken op een AV dienen voor te komen en eventueel gestemd worden.

TimGTS
Topic Starter

#7 , 23 okt 2024 16:19

U doet/deed met de airco's exact hetzelfde als wat u de eigenaars met zonnepanelen verwijt. Op de hoogte zijn is niet hetzelfde als akkoord zijn met. Vandaar dat deze zaken op een AV dienen voor te komen en eventueel gestemd worden.
1. Ik heb schriftelijk bericht gedaan aan alle medebewoners in het groepsgesprek dat dit zou gebeuren, mensen hebben de kans gehad om zich te uiten hiertegen gedurende 2 maanden. Iets dat de mensen die de zonnepanelen geplaatst hebben niet gedaan hebben.

Dit is uit het antwoord van "Lebragard" dat doorgegeven is in de vorige reacties omtrent hetzelfde onderwerp:
Inderdaad , u kan handelen conform de procedure zoals aangegeven in art. 3.82.
De syndicus is niet bij machte om ZELF te beslissen maw. een betere syndicus zal dan een BAV organiseren zodat de AV een beslissing ten gronde kan nemen en u al dan niet de toelating geven al dan niet onder bepaalde voorwaarden...en indien geen antwoord/AV beslissing = ....stilzwijgende goedkeuring.

of
u kan de syndicus laten weten dat u conform de statuten een "koelelement" gaat plaatsen
of
u kan een agendapunt indienen voor de volgende AV ,
De syndicus én de eigenaars zitten in gesprek. Ik mag volgens de statuten mijn appartement aanpassen als het doel is het energiezuiniger te maken.
Indien geen antwoord = stilzwijgende goedkeuring
Kennisgeving volstaat dus in theorie wel.

2. Ik neem met het plaatsen van airco's aan mijn appartement niet de mogelijkheid weg van iemand anders om exact hetzelfde te doen. Dat geldt niet voor de zonnepanelen. Ik kan er geen meer bijplaatsen aan de zonnekant.

3. Indien toch niet geldig en ze willen moeilijk doen dan haal mijn twee airco's met plezier weg. Dat zal een kost van een paar honderd euro zijn waardoor ik dan zonnepanelen kan leggen en de waarde van mijn appartement kan verhogen met een aanzienlijk bedrag...

Sirkii

#8 , 23 okt 2024 18:26

Zonnepanelen op gemeenschappelijk dak kunnen niet zonder akkoord VME die het dak (volgens quotiteiten) moet verdelen onder alle eigenaars zodat iedereen de mogelijkheid heeft er te leggen. Of een vrederechter gaat meegaan in de vraag om aanpassing is nog maar de vraag …

Terug naar “Stel een vraag”