Dag iedereen,
Ik heb een juridische vraag over de fiscale organisatie van een bouwgrond die aan mij, mijn zus en mijn echtgenoot is geschonken. Hier is de situatie:
Onze ouders hebben bouwgrond geschonken aan mij (50%), mijn zus (49%) en mijn echtgenoot (1%).
Mijn echtgenoot heeft mijn zus uitgekocht via het verdeelrecht van 2,5% waardoor ikzelf en mijn echtgenoot telkens 50% bezitten.
Nu, drie jaar later, willen mijn echtgenoot en ik niet meer bouwen op deze bouwgrond, en willen mijn ouders hier een nieuwbouwwoning op zetten voor hun "oude dag", ze financieren dit zelf. Dit is door alle partijen akkoord bevonden.
Onze vragen zijn als volgt:
- Wat is de meest fiscaal gunstige manier om de eigendom van de bouwgrond te herstructureren, zodat mijn echtgenoot niet langer als eigenaar geregistreerd
staat? Dit om eventuele onrechtvaardigheden t.o.v. mijn zus te vermijden gezien de nieuwbouwwoning via het recht van natrekking dan ook eigendom zou worden van mijn echtgenoot.
- Is er een mogelijkheid via recht van opstal, erfpacht om deze situatie te organiseren?
Alvast bedankt voor jullie hulp!