Nieuw huurcontract

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
flut
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Nieuw huurcontract

#1 , 11 okt 2024 12:03

Beste,

Momenteel verblijf ik in een seniorenflat sinds mei dit jaar, maar de prijs, kwaliteit en diensten zijn beneden alle pijl. Ben op zoek gegaan naar een mooie ruime aangename flat en heb dan ook een nieuw huurcontract ondertekend. Op mijn vraag of ik de sleutels een dag of twee vroeger kan bekomen, indien dit voor de vorige huurder kan, krijg ik een positief antwoord.
Heb zopas de uitnodiging gekregen voor de aanbetaling, waarborg en eerste maand huur. Tot mijn grote verbazing rekent het immo kantoor mij 87,33€ aan voor de 2 dagen dat ik eerder zou intrekken, hiervan werd totaal niets vermeld bij mijn vraag hieromtrent.
Bovendien heeft de verlatende partij de hele maand betaald, dus 2dagen dubbelverhuur van hetzelfde pand. Is dit wettelijk??

justice speaker

#2 , 11 okt 2024 12:35

Blijkt dat tijdens de opzegperiode een nieuwe huurder intrekt, dan loopt de verhuurder het risico dat de rechter de vorige huurder niet de volledige periode aanrekent, zo bleek uit een recente uitspraak (vred. Binche, 17.09.2020)

Een pand mag niet verder verhuurt worden tijdens de betaalde opzegperiode zonder toestemming van de uitredende huurder zelf niet na de afgifte van de sleutels.
Dus dubbele huur innen zijn dan 2 overtredingen die de verhuurder pleegt.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

KJ86

#3 , 11 okt 2024 13:45

Als dat stukje rechtspraak de algemene regel wordt , kan enkel de vorige huurder daaromtrent verhaal halen. Ten eerste kan de nieuwe huurder niet weten of dat de volledige maand betaald is, tenzij de verhuurder of de vorige huurder inzage geeft in zijn rekeningen. Ten tweede kan de vorige huurder de woning vrijgegeven hebben, mits toestemming van de vorige huurder zie ik niet in waarom dat de nieuwe huurder geen extra dagen kan aangerekend worden als die de woning in bezit heeft.

In het algemeen doet de verhuurder ermee wat dat hij wilt van zodra dat de woning is overgedragen. De rechtspraak verbaast mij.

Reclame

Thomas_A

#4 , 11 okt 2024 19:37

Ik zie niet in waarom dit gratis zou moeten.

De enige die een reden tot klagen heeft is inderdaad de oude huurder. In zijn plaats zou ik de sleutel niet vrijwillig afgeven zonder huurvermindering voor de laatste maand.

Terug naar “Stel een vraag”