Fout in meterkast Fluvius - verantwoordelijkheid eigenaar of Fluvius?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
diode
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Fout in meterkast Fluvius - verantwoordelijkheid eigenaar of Fluvius?

#1 , 09 okt 2024 14:33

(Ik weet niet onder welke categorie ik deze post best plaats, dus post ik onder "stel een vraag", maar verplaats deze thread gerust naar een juistere categorie.)

Twee jaar geleden plaatsten we een tellerbatterij (=geheel van meerdere elektriciteitstellers, heeft niets met batterijen te maken) in ons gebouw.
Deze tellerbatterij werd vervolgens aangesloten en operationeel gezet door Fluvius, waarbij alle tellers werden verzegeld, hoewel niet alle tellers reeds in gebruik waren/zijn.
Elke bewoner heeft zijn/haar eigen meter. Telkens er een bewoner een energiecontract afsluit, komt Fluvius terug en "opent" de meter.

Een tijd terug kregen we melding van meerdere bewoners dat de 'lichten flikkeren' en dat er elektrische apparaten stukgegaan zijn.
Gezien het probleem niet bij één bewoner voorkwam maar bij meerdere, evenals op de algemene delen, belden we naar Fluvius. Bij de depannage konden we helaas niet bij zijn dus we hebben geen details, maar het probleem bevond zich inderdaad in de verzegelde tellerbatterij en werd (definitief) opgelost.
De 'neuter' was weggevallen en daarmee kwam er 400V op de circuits waar normaal gezien 240V op zit, resulterende in enkele duizenden euros schade, voornamelijk aan de algemene delen.

Bij expertise voor de schade verklaart Fluvius dat:
  • Eén schroef van de interne rail van de tellerbatterij niet goed aangespannen was;
  • Hoewel bij plaatsing van meters, de volledige tellerbatterij verzegeld werd (kasten+meters), de verantwoordelijkheid hiervoor bij de plaatser ligt.
Wij betwisten dit, maar Fluvius blijft erbij dat het (a) de verantwoordelijkheid is van de plaatser (elektricien/eigenaar) om de tellerbatterij met goed vakmanschap aan te sluiten (daar kunnen we inkomen, werd volgens ons ook gedaan) en (b) het nièt de verantwoordelijkheid is van de elektricien die de meter plaatst, aansluit en uiteindelijk de meterkast verzegelt, om eindcontrole te doen.
Mij lijkt het logisch dat diegene die de verzegeling plaatst, de nodige controles gedaan heeft en op alles wat onder die verzegeling zit, de verantwoordelijkheid neemt.
Heeft iemand hier een (juridische) mening over?

Lang verhaal kort: meterkast elektriciteit werd geplaatst door eigenaar, meter werd geplaatst door Fluvius en zowel meterkast als meter zelf werden bij meterplaatsing verzegeld. Fout in meterkast, wie is verantwoordelijk? Waar begint verantwoordelijkheid klant?

bosprocureur

#2 , 09 okt 2024 15:17

Wie verantwoordelijk is, laat ik in het midden. Maar de schade die dit aanbracht, komt m.i. in aanmerking voor een claim bij de brand(of woning-)verzekering. Zij zoeken wel uit wie wat veroorzaakte (en wie dus uiteindelijk mag opdraaien voor de franchises ) . En voor de zekerheid tegelijk aangeven bij de familiale.

Luc6580
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2024 09:02

Wie de schroef niet genoeg aangedraaid heeft, heeft een fout begaan.
Er is ook een oorzakelijk verband tussen de fout en de schade.
Mijn inziens is die persoon verantwoordelijk

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”