Twee jaar geleden plaatsten we een tellerbatterij (=geheel van meerdere elektriciteitstellers, heeft niets met batterijen te maken) in ons gebouw.
Deze tellerbatterij werd vervolgens aangesloten en operationeel gezet door Fluvius, waarbij alle tellers werden verzegeld, hoewel niet alle tellers reeds in gebruik waren/zijn.
Elke bewoner heeft zijn/haar eigen meter. Telkens er een bewoner een energiecontract afsluit, komt Fluvius terug en "opent" de meter.
Een tijd terug kregen we melding van meerdere bewoners dat de 'lichten flikkeren' en dat er elektrische apparaten stukgegaan zijn.
Gezien het probleem niet bij één bewoner voorkwam maar bij meerdere, evenals op de algemene delen, belden we naar Fluvius. Bij de depannage konden we helaas niet bij zijn dus we hebben geen details, maar het probleem bevond zich inderdaad in de verzegelde tellerbatterij en werd (definitief) opgelost.
De 'neuter' was weggevallen en daarmee kwam er 400V op de circuits waar normaal gezien 240V op zit, resulterende in enkele duizenden euros schade, voornamelijk aan de algemene delen.
Bij expertise voor de schade verklaart Fluvius dat:
- Eén schroef van de interne rail van de tellerbatterij niet goed aangespannen was;
- Hoewel bij plaatsing van meters, de volledige tellerbatterij verzegeld werd (kasten+meters), de verantwoordelijkheid hiervoor bij de plaatser ligt.
Mij lijkt het logisch dat diegene die de verzegeling plaatst, de nodige controles gedaan heeft en op alles wat onder die verzegeling zit, de verantwoordelijkheid neemt.
Heeft iemand hier een (juridische) mening over?
Lang verhaal kort: meterkast elektriciteit werd geplaatst door eigenaar, meter werd geplaatst door Fluvius en zowel meterkast als meter zelf werden bij meterplaatsing verzegeld. Fout in meterkast, wie is verantwoordelijk? Waar begint verantwoordelijkheid klant?