waarborg inhouden kinderdagverblijf - tegenstrijdigheden algemene voorwarden

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
G.Huyghe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

waarborg inhouden kinderdagverblijf - tegenstrijdigheden algemene voorwarden

#1 , 09 okt 2024 09:53

Hallo iedereen,

Ik had een vraag in verband met een tegenstrijdigheid in de algemene voorwaarden.
Wij hebben voor onze pasgeboren zoon een kinderdagverblijf gevonden, hierbij mogen wij starten vanaf april 2025.
Nu zijn wij begin oktober 2024 (6 maand voor de start van de opvang).

We hebben in de tussentijd een kinderdagverblijf gevonden waar wij eerder van start mogen en willen gaan.
Het eerste kinderdagverblijf hebben wij dan ook geannuleerd.
Het kinderdagverblijf wilt echter de gegeven waarborg (200€) niet terug storten.
Hierbij verwijzen ze naar de algemene voorwaarden die wij beiden hebben ondertekend.
Ik vind echter dat de algemene voorwaarden tegenstrijdig zijn.
We hebben namelijk volgende twee paragrafen in verband met de opzegmodaliteit:

"Indien de opvang niet start en de overeenkomst reeds ondertekend is, zal de waarborg niet
worden terugbetaald. Bij een miskraam zal de waarborg terugbetaald worden."

"Je kan de opvang beëindigen door dit minstens 3 maand op voorhand te bevestigen via [email protected] Bv. bij een verhuis.
Wanneer je dit niet doet, zal de waarborg (200€) niet worden terugbetaald en zullen er sanctionerende vergoedingen aangerekend worden."

Nu vraag ik mij af welk van de twee voorwaarden voorrang heeft?
En of wij kunnen beargumenteren dat het kinderdagverblijf nog ruim voldoende tijd heeft om de plaats in te vullen, en dus geen verloren inkomsten zijn?

Alvast bedankt om jullie inzicht hierover te geven.

LeenW

#2 , 09 okt 2024 10:02

"De opvang beëindigen" impliceert dat hij begonnen is. De tweede paragraaf lijkt mij dus niet van toepassing in uw geval.

Lanox

#3 , 09 okt 2024 10:21

Staat er in uw contract of de algemene voorwaarden expliciet beschreven waarvoor de waarborg dient?

Reclame

G.Huyghe
Topic Starter

#4 , 09 okt 2024 11:36

@Lanox
volgende staat er over de waarborg:
Inschrijving + waarborgen (+ badges)
Bij de inschrijving vragen we een waarborg van 200€. Indien jullie gezamenlijk belastbaar inkomen lager is dan het bedrag dat elk jaar door kind en gezin doorgegeven wordt, vragen we een waarborg van 50€ . Als deze waarborg niet wordt betaald, vervalt de opvang. Je kan altijd binnen met een badge, hiervoor betaal je 25€/badge bij de start. Deze waarborgen krijgen jullie terug, bij het verlaten van het kinderdagverblijf indien alle facturen tijdig betaald zijn gedurende de hele opvangperiode. Is dit niet het geval, worden de waarborgen niet terugbetaald. Indien een badge verloren is gegaan, krijg je hiervoor géén waarborg terug. Laat ons dit ook even weten, zodat we de badge kunnen blokkeren en niemand vreemd of met slechte bedoelingen met jullie badge ons kinderdagverblijf kan betreden.

Ik neem aan dat de waarborg dus voornamelijk dient om ervoor te zorgen dat het kinderdagverblijf hun centjes zien.

Thomas_A

#5 , 09 okt 2024 12:30

"De opvang beëindigen" impliceert dat hij begonnen is. De tweede paragraaf lijkt mij dus niet van toepassing in uw geval.
Ik snap de vraag wel.

Om een vergelijking te maken: bij de opzegtermijnen in een arbeidscontract gaat de tekst er ook vanuit dat men er al werkt. Toch kan men de minimum opzeg van 1 week geven voor men gestart is.

Waarom kan de TS nu de 3 maand opzeg niet starten?

Lanox

#6 , 09 okt 2024 13:57

En staat er iets van schadevergoeding in het contract/algemene voorwaarden indien de opvang in gebreke blijft?

Terug naar “Stel een vraag”