Rijden onder invloed van alcohol

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Lara2333
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Rijden onder invloed van alcohol

#1 , 15 sep 2024 22:26

Hallo,

Gisterenavond ben ik betrapt onder invloed van alcohol. De politie heeft een alcoholtest gedaan en 0,64 mg/l. Rijbewijs ingetrokken voor 15 dagen. Wat kan ik verwachten? Hoeveel zal de geldboete bedragen? Kan ik nog een rijverbod krijgen en kan de rechter psychologische testen laten afleggen?

Meeboo

#2 , 16 sep 2024 10:49

bent u beginnend bestuurder?

Thomas_A

#3 , 16 sep 2024 11:52

Meer dan 0,65 mg / l is sowieso politierechtbank.

Minimum boete van 1.600 tot 16.000 euro en rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar (bovenop die eerste 15 dagen),

Rest is ook afhankelijk van of u beginnend bestuurder bent en of er recidive is.

Reclame

Thomas_A

#4 , 16 sep 2024 12:28

Ik had de waarde blijkbaar niet aandachtig genoeg gelezen, maar sinds vorig jaar geldt bovenstaande vanaf 0,50 mg / l. Daar zit je dus sowieso boven.

Issued

#5 , 16 sep 2024 14:21

Ik had de waarde blijkbaar niet aandachtig genoeg gelezen, maar sinds vorig jaar geldt bovenstaande vanaf 0,50 mg / l. Daar zit je dus sowieso boven.
Die aanpassing naar 0.50 heeft enkel te maken met de eventuele intrekking. Heeft niet te maken met de bestraffing. En de hoogste categorie is vanaf 0.65 en niet meer dan 0.65. Dat is van belang gezien ze op die grens zit.

Lara2333
Topic Starter

#6 , 16 sep 2024 22:33

Nee ik heb mijn rijbewijs al van 2017.

Lara2333
Topic Starter

#7 , 16 sep 2024 22:34

Die aanpassing naar 0.50 heeft enkel te maken met de eventuele intrekking. Heeft niet te maken met de bestraffing. En de hoogste categorie is vanaf 0.65 en niet meer dan 0.65. Dat is van belang gezien ze op die grens zit.
Wat kan ik dan verwachten? Kan ik nog een rijverbod krijgen?

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#8 , 17 sep 2024 12:57

Wat kan ik dan verwachten? Kan ik nog een rijverbod krijgen?
Dat kan allemaal
Hangt ook van de rechter af ...

Je zit net niet aan 1.5 ‰ ofwel 3x de wettelijke limiet
Gemiddelde "kandidaten" voor VIAS herstelonderzoeken zitten aan 1.7‰
(en iemand moet dat gemiddelde omlaag trekken ...)

Da's niet min, en dus kan je ook de volledige bestraffings mogelijkheden krijgen:

Rijverbod , 8 dagen tot 5 jaar
Mogelijk deels voorwaardelijk, mogelijk enkel in weekends/feestdagen (tenzij je herstelonderzoeken opgelegd krijgt) als er voor het vonnis om deze gunst gevraagd wordt

Herstelonderzoeken: Theoretisch en praktisch examen herdoen, psychische en medische proeven kunnen of allemaal of enkele opgelegd worden, op eigen kosten. Onderzoek naar drankverslaving is zeer goed mogelijk.

Alcoholslot, kan optioneel van de boete afgetrokken worden, als gunst vd rechter

Boete van 1600 tot 16000 €
Mogelijk deels voorwaardelijk

Gerechts- en andere onkosten & bijdragen : rond de 350€ voor enkel politierechtbank

En bij veroordeling: strafblad, wat professioneel problemen kan geven

Eerste veroordeling zit doorgaans tegen de ondergrens van de bestraffingen aan
Maar gezien je er ruim over zit, is de kans zeer reëel dat ook de straf hoger gaat uitdraaien.

Is altijd enigszins een loterij wat de straf wordt

Terug naar “Stel een vraag”