Onderhoudsplicht ouders tegenover volwassen zorgkind

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
bennybernaer
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht ouders tegenover volwassen zorgkind

#1 , 15 sep 2024 17:24

Mijn vrouw heeft al gans haar leven een psychische kwetsbaarheid en er is een groot vermoeden van Autisme. Voor dit laatste zou ze binnenkort uitgebreid getest moeten worden. Helaas zijn deze onderzoeken vrij duur en aangezien mijn vrouw geen inkomen heeft en we moeten overleven van mijn invaliditeitsuitkering vraag ik mezelf af of wij haar ouders kunnen verplichten tot het betalen van deze testen. Deze testen zijn namelijk belangrijk voor het vinden van de juiste ondersteuning voor mijn vrouw

Wat zegt de wet hier juist over ? Is het niet zo dat ouders en indien zij een (zorg) kind hebben met een psychische kwetsbaarheid ze dit ook zo goed als mogelijk moeten onderhouden ?

eylis

#2 , 15 sep 2024 17:42

Nee, dat moet wettelijk niet. Al zeker door het feit dat u gehuwd bent, dus u zou samen lasten moeten dragen. Nu staat het me voor dat deze kosten (voor de testen) terugbetaalbaar zijn door de mutualiteit. Vraag zelf eens bij je mutualiteit wat dit zou moeten kosten. Want er zijn artsen die zich aan de minimumtarieven houden (en ook andere die veel duurder zijn). Ook zijn er grote prijsverschillen tussen ziekehuizen waar multidisciplinaire teams deze testen afnemen.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”