'ongewettigd' afwezig wegens laattijdig attest?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Jaanh
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

'ongewettigd' afwezig wegens laattijdig attest?

#1 , 11 sep 2024 07:32

Allen

Op woe 14/08 was ik gewettigd afwezig, ik heb het attest hiervoor bezorgd aan mijn personeelsdienst op ma 19/08.
Volgens hen 'te laat', want volgens het arbeidsreglement moet "het geneeskundig getuigschrift uiterlijk de tweede werkdag (maandag tot en met vrijdag) volgend op het begin van de werkonderbreking als volgt aan de personeelsdienst worden bezorgd’."

Nu zowel 15/08 was een officiële feestdag maar was voor onze organisatie 16/08 een verplaatste feestdag.
Mij inziens tellen feestdagen niet als werkdagen zoals gedefinieerd in 'Het nieuwe artikel 1.7, van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek definieert het begrip werkdagen als zijnde alle andere dagen dan wettelijke feestdagen, zondagen en zaterdagen.’. En is mijn attest dus wel tijdig binnen.

Na mijn respons ontvang ik dit:
'Volgens de interne procedures opgenomen in het ziektereglement moet een attest uiterlijk de tweede werkdag (maandag tot en met vrijdag) volgend op het begin van de werkonderbreking bezorgd worden aan de personeelsdienst. Hierbij zijn feestdagen of vb dagen loopbaanonderbreking niet uitgesloten. Het burgerlijk wetboek is niet van toepassing voor regelgeving personeelszaken.'

Klopt dit? Er staat nergens in het arbeidsreglement gespecificeerd dat feestdagen ook tellen als werkdagen en dan zou men er toch vanuit gaan dat een hogere wet van toepassing is op deze zaken?
Of ben ik zo verkeerd? :D

Jaanh
Topic Starter

#2 , 11 sep 2024 08:07

@Thomas_A dit zou ik kunnen maar weiger ik aangezien ik hiervoor een geldig attest heb.
Wij mogen onze attesten digitaal doorsturen (wat ik in dit geval heb gedaan) maar zoals je zegt indien ik dit persoonlijk wou afgeven was dit zelfs niet mogelijk geweest.
Het gaat bij mij om het principe - werkgevers voelen zich tegenwoordig gepermitteerd om zomaar alle regelgeving aan hun laars te lappen onder het mom van 'interne procedures'.

Jaanh
Topic Starter

#3 , 11 sep 2024 10:09

Triest dat correct zijn als negatief wordt aanzien. Als het in voordeel van de werkgever zou zijn zouden ze zo correct en precies mogelijk zijn. Ze mogen proberen mij te laten vertrekken - in mijn branche (openbare sector) geen gemakkelijke klus en bovendien iets wat ik nu niet zozeer 'erg' zou vinden ;)
Een werkgever met hoge waardigheid zou zo'n soort zaken beter aannemen en verbeteren dan zou er totaal geen discussie kunnen zijn

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”