overlast van wiet rokende buren is geen overlast?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Irisje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

overlast van wiet rokende buren is geen overlast?

#1 , 01 sep 2024 22:22

Ik heb net de politie gebeld omdat ik al 2 dagen last heb van mensen die wiet roken op het balkon van de vakantiewoning naast mij. Ik heb alle ramen dicht en toch ruik ik het nog heel erg, ik krijg er keelpijn van. De politie zegt hier niets aan te kunnen doen omdat het eigen terrein betreft en het hun eigen balkon is. Dat snap ik dus even niet want als ik bel in verband met lawaai overlast van hetzelfde balkon dan komt de politie wel. Wat is hier het verschil? Overlast is toch overlast? Ik weet dat ik contact op kan nemen met de eigenaar maar het gaat mij hier dus over het verschil in behandeling terwijl het gewoon allebei overlast is van hetzelfde gebouw.

Drone

#2 , 01 sep 2024 23:08

101 bellen en niet de lokale politie

overlast moet vastgesteld worden en drugs gebruik is niet toegelaten in Belgie

Freec

#3 , 02 sep 2024 11:07

En hoe weet je zeker dat het illegale weed is? Je hebt tegenwoordig ook cbd bloemen.... legaal in belgie, er worden zelfs takszegels opgeplakt, zodat de overheid er aan verdiend (en ook jij minder belastingen moet betalen). Dit valt dus eerder onder hennep, want je wordt er niet stoned van. Het ruikt en ziet er hetzelfde uit als ’de illegale cannabis’

https://kw.be/nieuws/economie/cannabisw ... vijf-jaar/

Ps... je hebt hier ook al een topic over reukoverlast van je bovenburen die koken

Reclame

Irisje
Topic Starter

#4 , 02 sep 2024 12:17

Ja, ik weet dat ik een topic over koken heb, mag dat niet? maar mijn vraag was waarom overlast van wietgeur niet als overlast wordt gezien door de politie en als ik bel voor lawaaioverlast komen ze wel.

Freec

#5 , 02 sep 2024 12:24

Omdat het ten eerste al niet zeker is dat het over illegale wiet gaat. De legale wiet (cbd bloemen) valt onder de tabakswet.
Waardoor je dan eigenlijk belt naar de politie voor rokende buren. En daar kan politie niks aan doen, want dat is geen overlast.

Als je zoveel last hebt van reuk van je buren (gevoelige neus)... kan je zelf een luchtreiniger binnen plaatsen. Of je praat eens met je buren... en vraagt of ze willen overgaan van roken naar verdampen. Dat ruikt minder, en maakt geen rook, enkel damp.

Dat je er keelpijn van krijgt, lijkt me zwaar overdreven. In de landen waar wiet legaal is (zoals de VS), schrijven dokters het voor als een pijnstiller.

Irisje
Topic Starter

#6 , 03 sep 2024 18:46

Ik krijg daar keelpijn van en word er kotsmisselijk van. Dat is absoluut niet zwaar overdreven. De ene persoon is er gevoeliger voor dan de andere persoon. Gelieve niet te oordelen als je het zelf niet hebt gezien of meegemaakt. De uitleg over de legale wiet makes sense.

LeenW

#7 , 03 sep 2024 19:05

Laten we het medische overlaten aan dokters. Als TS zegt dat ze er keelpijn van krijgt, lijkt het mij niet aan ons om dat in twijfel te trekken.

Franciscus

#8 , 03 sep 2024 19:31

Ook de 101 zal de lokale politie sturen want dat zijn de diensten die bevoegd zijn .
Federale diensten zullen niet ter plaatse komen want niet behorend tot hun takenpakket.
U kan wel eens gaan praten met de politieteam manager (hoofd operationele diensten).
Er kan dan wel eens nagekeken worden wat er net gerookt wordt... zo'n laagdrempelig onderzoek wordt meestal toevertrouwd aan het wijkteam.

Freec

#9 , 03 sep 2024 19:47

Dan zou er al een huiszoeking moeten komen, en dat gaat de politie nooit krijgen voor iemand die misschien illegale cannabis rookt (op prive terrein).

Eens praten met je buren kan wonderen doen, en lijkt me gewoon de eerste stap. Als je begrip voor die mensen toont, zullen ze ook begrip hebben voor u (hopelijk).
Een luchtreiniger helpt zeer veel.... daarmee krijg je de lucht binnen, properder dan buiten.

Ik heb thuis een luchtreiniger, filtert de lucht over koolstof+hepa, en verwijdert alle geuren/pollen en onzuiverheden. Er zit een ppm meter op, die de snelheid van luchtzuiveren regelt. Ze zijn er al vanaf een 150 euro. Als je vooral last hebt van geuren, zeker een luchtreiniger kopen met koolstoffilter. Het zal ook de kook geuren van je bovenburen filteren.

Franciscus

#10 , 03 sep 2024 21:38

Als niemand die zaken meldt aan politie dan kan er niets aan gebeuren.

Freec

#11 , 04 sep 2024 09:27

Ik denk dat we nog altijd een onderscheid moeten maken tussen ’last’ en ’overlast’
Wat voor de ene lastig is, is dat voor iemand anders misschien niet.

Ik denk dan aan bvb spelende kinderen... sommige ervaren dat als lastig, maar is daarom geen overlast.
Politie doet wel iets aan geluidsoverlast, maar niet als het komt van spelende kinderen (tenzij snachts).
Bouwvakkers die werken tussen normale uren, vormen ook geen geluidsoverlast.
Maar iemand die ganse dag ligt te roepen op straat, is dan weer wel geluidsoverlast.

Het is de politie die daar een norm op plakt. Dat hebben ze in dit geval ook gedaan.... een rokende buur valt niet onder overlast.

Het gaat hier over een vakantiewoning. Je kan zeker een melding maken bij politie, maar tegen ze er iets mee doen, is de vakantieganger (de rokende buur) wsl al terug weg.

Heb je er langdurig last van, is de werkwijze identiek aan bvb een buurman die een storende houtkachel heeft.
https://omgeving.vlaanderen.be/wat-kan- ... outkachels

Franciscus

#12 , 04 sep 2024 20:41

"bouwvakkers die werken enz ... vormen geen overlast.... Waar staat dat??

Freec

#13 , 04 sep 2024 21:27

Een geluid wordt als niet-hinderlijk beschouwd wanneer het bijvoorbeeld het gevolg is van:
- werken aan de openbare weg of voor het aanleggen van openbare nutsvoorzieningen, uitgevoerd met bestemming van de daartoe bevoegde overheid of in opdracht van die overheid;
- werken die op werkdagen en zaterdagen tussen 07u en 22u aan private eigendommen worden uitgevoerd, waarvoor de bevoegde overheid een vergunning heeft verleend, en van verbeterings-, verbouwings- of onderhoudswerken aan dergelijke eigendommen die zonder vergunning kunnen worden uitgevoerd, en waarbij de nodige voorzorgen worden getroffen om overdreven of niet noodzakelijk lawaai te voorkomen;
- werken en handelingen die dringend of zonder verder uitstel moeten worden uitgevoerd ter bescherming van personen of eigendommen, of ter voorkoming van rampen;
- een door het gemeentebestuur vergunde manifestatie, voorzover de in de vergunning opgelegde voorwaarden worden nageleefd;
- spelende kinderen.
https://www.politie.be/5359/vragen/gelu ... t-mag-niet

Terug naar “Stel een vraag”