domiciliefraude

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
MissB
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

domiciliefraude

#1 , 07 aug 2024 22:29

Sinds maart dit jaar woont mijn partner niet meer bij mij (wettelijk samenwonend).
Hij is zelf vertrokken, naar zijn moeder & broer. De moeder en broer ontvangen respectievelijk een pensioen (ik vermoed overlevingspensioen) en een ziekteuitkering (fysiek gehandicapt, zit verlamd in een rolstoel). Zij ontvangen hierdoor sociale voordelen, onder andere sociaal tarief elektriciteit.
De domicilie van mijn ex staat tot op heden nog bij mij (de woonst is mijn eigendom), en het wettelijk samenwonen is ook nog niet stopgezet.
Nu ben ik zijn leugens meer dan beu en zou ik zijn adres willen laten schrappen in mijn gemeente of hem aangeven in de andere gemeente.
Maar kan ik dan ook medeplichtig worden beschouwd aan deze domiciliefraude aangezien ik hiervan op de hoogte ben? Ik zou hem willen laten voelen dat zijn gedrag consequenties heeft, ik weet me op dit moment geen andere manier want luisteren doet hij niet.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius

#2 , 07 aug 2024 22:57

De samenwoonst van uw vriend met zijn moeder heeft geen invloed op hun inkomen. Zij zullen hierdoor niet hun sociaal tarief verliezen. U kan altijd bij de gemeente melden dat uw partner niet meer bij u woont en/of de wettelijke samenwoonst beëindigen. https://www.notaris.be/familie/wettelij ... amenwoning#
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lukasi

#3 , 08 aug 2024 08:58

Je schrapt zijn adres,
jij moet toch zijn nieuw adres niet doorgeven ?
Dat is niet jouw taak

Reclame

Freec

#4 , 08 aug 2024 09:37

En nee, je bent niet medeplichtig aan zijn domiciliefraude

Marcus Aurelius

#5 , 08 aug 2024 11:35

Toch voorzichtig zijn om het woord domiciliefraude in de mond te nemen, gezien het verblijf geen invloed heeft op de uitkering/pensioen van de personen die hier samenwonen. Je kan het ook als een tijdelijke adempauze beschouwen. We hebben hier de input van de andere partner niet gehoord. TS heeft in #2 en #5 alle antwoorden gehad die haar verder helpen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Stel een vraag”