Kredietverstrekker wil kosten van ex op mij verhalen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
LindaVDS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kredietverstrekker wil kosten van ex op mij verhalen

#1 , 07 aug 2024 20:20

Mijn ex heeft in 2019 een auto op krediet gekocht. Hierbij heb ik destijds moeten bijtekenen omdat we getrouwd waren. Bij de scheiding hebben we een overeenkomst bij een bemiddelaar laten maken waarin staat dat de afbetaling van de auto volledig door mijn ex
verder werd afgelost. De rechtbank heeft dit ontvangen en de scheiding zo uitgesproken. De kredietverstrekker wil nu het restbedrag van €11.000,-, dat mijn ex niet betaalt, bij mij terugvorderen. Ik heb eerder dit jaar al geprobeerd om mij te laten schrappen van het krediet omdat ik deze situatie zag aankomen (met scheidingsdocumenten) maar de verstrekker weigerde dit. Kan de kredietfirma dit terugeisen bij mij of niet? Primeert de overeenkomst van de scheiding boven het contract dat ik destijds heb getekend bij de kredietverstrekker?

Freec
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2024 20:26

Een overeenkomst is tussen u en uw expartner.
Dus ja, kredietverstrekker kan bij u langskomen. U kan het dan (proberen) terugvorderen van uw ex.

LeenW

#3 , 07 aug 2024 21:27

Scheidingsovereenkomst is enkel onderling, derden verliezen er geen rechten door. Het antwoord hierboven is dus correct.

Reclame

eylis

#4 , 08 aug 2024 10:51

U vordert uw ex voor de rechtbank voor het niet volgen van het echtscheidingsvonnis. De rechter kan hem dan veroordelen. Niet valleen tot het betalen van zijn krediet, maar ook alle bijhorende gerechtskosten van deze zaak (ook jouw advokaat). Meld aan je ex dat hij best zijn krediet afbetaalt, dat hij anders ook nog de gerechtskosten en je advokaat zal moeten betalen.

basejumper

#5 , 08 aug 2024 18:31

Beste

Voor de kredietgever zijn het geen kosten van ex maar kosten van jullie beiden. Zij hebben een krediet hoofdelijk en ondeelbaar aan u beiden toegekend.
Uw onderlinge afspraak met uw ex wijzigt geenszins het contract dat u beiden met kredietgever afsloot. Dus u betaalt en vordert terug bij uw ex
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Stel een vraag”