Hallo
In verband met een eventuele aankoop van een onvergund pand begrijp ik enkele specifieke zaken niet wat betreft de mogelijke gevolgen vanwege de blijvende illegaliteit (ondanks verjaring) van het pand in ruimtelijk kwestbaar gebied.
Achtergrond-info: de huidige eigenaars hebben nooit een probleem of een schrijven gehad i.v.m. de niet vergunde toestand. Er is vanuit de gemeente ook nooit een vaststelling geweest van een stedenbouwkundig misdrijf. Ook bij de recente stedenbouwkundige inlichtingen van de woning schrijft men Stedenbouwkundige melding: niet van toepassing en Stedenbouwkundige overtreding: niet van toepassing.
Op https://omgeving.vlaanderen.be/nl/verja ... misdrijven staat onder Bijzonder geval: stedenbouwkundige schendingen in ruimtelijk kwetsbaar gebied
Tot 1 maart 2018 was het “instandhouden” van een stedenbouwkundig misdrijf in ruimtelijk kwetsbaar gebied ook strafbaar. Denk bv. aan het geval dat een koper een door de verkoper zonder vergunning opgerichte constructie in natuurgebied aankoopt. Zolang de schending werd instandgehouden, kon de instandhouder altijd strafrechtelijk vervolgd worden en kon er ook altijd nog een herstel gevorderd worden. De facto was er dus eigenlijk van verjaring niet echt sprake.
Sinds 1 maart 2018 is het instandhouden van schendingen in ruimtelijk kwetsbaar gebied enkel nog een stedenbouwkundige inbreuk. Er is dus geen strafrechtelijke vervolging meer mogelijk, enkel eventueel een administratieve geldboete. Voor de herstelvordering geldt voormeld verjaringsregime inzake stedenbouwkundige inbreuken.
Hier begrijp ik dat er dus ALTIJD nog een administratieve boete kan komen. Ik ben echter niet zeker of er nu wel of niet ook nog sprake kan zijn van een herstelvordering. Als het recht op herstelvordering verjaart volgens het verjaringsregime van erboven op de site, lijkt dit te zeggen dat dit recht ook verjaart is, en dus ook niet meer doorloopt bij instandhouding. Dus enkel nog administratieve boete mogelijk? Interpreteer ik dit correct of kan er naast administratieve geldboete toch ook nog een herstelvordering komen?
Verder staat er nog:
Er is een bijzondere overgangsregeling voorzien voor gevallen van instandhouding die reeds dateren van voor 1 maart 2018 en die na 1 maart 2018 voortduren (zie art. 7.7.2, 4e lid van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
De instandhouding van het pand dateert reeds van voor maart 2018 en duurt voort na maart 2018. Kan iemand uitleggen wat deze overgansmaatregel inhoudt? Want dit wordt niet verder uitgelegd en ik vind deze wetgeving niet terug.
Vriendelijke groeten