Compensatie EU261 vertraging met vervangende vlucht
Geplaatst: 26 jul 2024 21:02
Hallo,
Al op voorhand mijn excuses als ik teveel informatie geef.
Afgelopen dinsdag 23/07 had ons gezin normaal een rechtstreekse vlucht met SN brussels airlines. Deze werd geannuleerd door de uitbarsting van de Etna. Via de chat van SN hebben ze ons overgeboekt naar een vlucht op 24/07 om 15u25 van ITA airways met een tussenstop in Rome en dan verder vliegen met SN. De tussenstop was maar 1u, vermits mijn vrouw Reuma heeft voorzie ik steeds 2 uur en vragen wij assistentie bij een overstap maar doordat ik zelf de aanpassing niet kon kiezen was het dus maar 1uur. Op 24/07 waren voor onze vlucht nog 2 vluchten van ITA airways en op de eerste om 13u was zeker nog plaats (mijn Ouders hadden toevallig die vlucht) en zou onze overstap 2u25 langer geweest zijn.
Tot hier toe ga ik er vanuit dat wij ons niet kunnen beroepen op EU261 wegens een vulkaan uitbarsting.
Op 24/07 checken wij in bij de vlucht van ITA airways, er wordt assistentie geregeld in Rome en wij krijgen de opdracht om in Rome in het vliegtuig te blijven zitten tot ze ons komen halen. Helaas vertrekt onze vlucht (Az1726) in Catania met 1u12 minuten vertraging. Als we landen en de persoon van de assistentie komt ons halen zegt ze onmiddellijk de gate voor jullie volgende vlucht is al afgesloten, jullie zullen omgeboekt worden op de volgende vlucht. Onze vlucht (SN3182) waar we op moeten zitten is vertrokken 7 minuten nadat ons vliegtuig geland is. Bij het loket van ITA airways proberen ze ons op een volgende vlucht te zetten, maar omdat er geen rechtstreekse vluchten zijn via Milaan Linate maar daar gaat iets mis want ze krijgen ons niet meer omgeboekt. Ondertussen is het ongeveer 18u30. Ze hebben er nog verschillende telefoons gedaan om het in orde te krijgen en om 20u30 besluiten ze om ons naar een hotel te laten gaan met de boodschap om donderdag 25/07 s'morgens om 7u terug te komen en naar de ticketbalie van ITA te gaan.
Er word een voucher gegeven om een taxi te nemen naar het hotel, er is avondeten en ontbijt voorzien.
25/07 gaan we aanschuiven aan de ticketbalie en om 8u15 zijn wij aan de beurt. Daar hebben ze mij vertelt dat SN de boeking heeft geannuleerd omdat we niet zijn geboard ook al waren we ingecheckt. Ze hebben heel veel verschillende telefoons gedaan en om ongeveer 10u45 was het reeds mogelijk om mijn vrouw en 2 kinderen om te boeken, en om ongeveer 12u ook voor mij. We hebben dan om 13u de vlucht genomen naar Milaan Linate, en dan om 18u de vlucht naar Brussel en waren dus terug in Brussel ongeveer 24u later dan normaal voorzien.
Mijn vraag is nu, heb ik recht om de voorziene schade vergoeding aan te vragen, want het gaat hier niet over de vertraging van de originele vlucht, maar om de vertraging die we hebben opgelopen met de vervangende vlucht die niet een gevolg is van een natuur ramp. Als ze een ruimere overstap hadden voorzien was dit niet gebeurt.
Met vriendelijke groeten,
Angelo
Al op voorhand mijn excuses als ik teveel informatie geef.
Afgelopen dinsdag 23/07 had ons gezin normaal een rechtstreekse vlucht met SN brussels airlines. Deze werd geannuleerd door de uitbarsting van de Etna. Via de chat van SN hebben ze ons overgeboekt naar een vlucht op 24/07 om 15u25 van ITA airways met een tussenstop in Rome en dan verder vliegen met SN. De tussenstop was maar 1u, vermits mijn vrouw Reuma heeft voorzie ik steeds 2 uur en vragen wij assistentie bij een overstap maar doordat ik zelf de aanpassing niet kon kiezen was het dus maar 1uur. Op 24/07 waren voor onze vlucht nog 2 vluchten van ITA airways en op de eerste om 13u was zeker nog plaats (mijn Ouders hadden toevallig die vlucht) en zou onze overstap 2u25 langer geweest zijn.
Tot hier toe ga ik er vanuit dat wij ons niet kunnen beroepen op EU261 wegens een vulkaan uitbarsting.
Op 24/07 checken wij in bij de vlucht van ITA airways, er wordt assistentie geregeld in Rome en wij krijgen de opdracht om in Rome in het vliegtuig te blijven zitten tot ze ons komen halen. Helaas vertrekt onze vlucht (Az1726) in Catania met 1u12 minuten vertraging. Als we landen en de persoon van de assistentie komt ons halen zegt ze onmiddellijk de gate voor jullie volgende vlucht is al afgesloten, jullie zullen omgeboekt worden op de volgende vlucht. Onze vlucht (SN3182) waar we op moeten zitten is vertrokken 7 minuten nadat ons vliegtuig geland is. Bij het loket van ITA airways proberen ze ons op een volgende vlucht te zetten, maar omdat er geen rechtstreekse vluchten zijn via Milaan Linate maar daar gaat iets mis want ze krijgen ons niet meer omgeboekt. Ondertussen is het ongeveer 18u30. Ze hebben er nog verschillende telefoons gedaan om het in orde te krijgen en om 20u30 besluiten ze om ons naar een hotel te laten gaan met de boodschap om donderdag 25/07 s'morgens om 7u terug te komen en naar de ticketbalie van ITA te gaan.
Er word een voucher gegeven om een taxi te nemen naar het hotel, er is avondeten en ontbijt voorzien.
25/07 gaan we aanschuiven aan de ticketbalie en om 8u15 zijn wij aan de beurt. Daar hebben ze mij vertelt dat SN de boeking heeft geannuleerd omdat we niet zijn geboard ook al waren we ingecheckt. Ze hebben heel veel verschillende telefoons gedaan en om ongeveer 10u45 was het reeds mogelijk om mijn vrouw en 2 kinderen om te boeken, en om ongeveer 12u ook voor mij. We hebben dan om 13u de vlucht genomen naar Milaan Linate, en dan om 18u de vlucht naar Brussel en waren dus terug in Brussel ongeveer 24u later dan normaal voorzien.
Mijn vraag is nu, heb ik recht om de voorziene schade vergoeding aan te vragen, want het gaat hier niet over de vertraging van de originele vlucht, maar om de vertraging die we hebben opgelopen met de vervangende vlucht die niet een gevolg is van een natuur ramp. Als ze een ruimere overstap hadden voorzien was dit niet gebeurt.
Met vriendelijke groeten,
Angelo