Scheidingslijn perceel met buren

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Lennert1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Scheidingslijn perceel met buren

#1 , 25 jul 2024 12:29

Kan iemand mij helpen, 2 jaar geleden een bouwgrond aangekocht en nu komen de buren er mee af dat er een scheiding in der minne was met de vorige eigenaars. Is dit iets waar wij nu ook aan gebonden zijn, wij wisten hier bij aankoop niks van af.

lukasi

#2 , 25 jul 2024 13:29

1 antwoord
laat hen een landmeter aanstellen en de grens uitpalen.

pho450

#3 , 25 jul 2024 13:35

Een afspraak tussen je buren en de vorige eigenaar is uiteraard niet van toepassing op jou.
Wat willen de buren? Claimen ze een stuk van jouw grond? Indien zo, op welke basis?

Reclame

Lennert1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2024 10:35

Blijkbaar gaat het om een afpaling in der minne. Waar kan ik vinden dat die geregistreerd is, heb al zoveel diensten van het kadaster aangeschreven maar niemand kan mij helpen. En is volgens het nieuw burgerlijk wetboek een afpaling in der minne van toepassing op de volgende eigenaars?

lukasi

#5 , 31 jul 2024 10:44

Nogmaals : stel een landmeter aan !
Deze is beëdigd zoals politie en kan dus ten gronde zo'n afpaling doen.
Kan ook bronnen raadplegen waar jij als kleine man niet aan denkt, laat staan toegang tot hebt.
Kan ook nagaan in hoeverre die afpaling ter minne is vastgelegd.

Beste is om zijn kosten te delen met je buur, nog beter is dat hij die eist , betaalt en moet bewijzen.
Je buur eist/ beweert dat er een grens is bepaald.
Het is aan hem om dit te bewijzen en de kosten daarvoor te dragen.
In het slechtste geval betaal jij die kosten voor de TEGESPREKELIJKE vaststellingen en de kous is af.

KJ86

#6 , 04 aug 2024 22:33

Als er een afpaling in der minne uitgevoerd is dan veronderstel ik dat er al een landmeter is geweest. Die doet een voorstel van de grens, buren gaan akkoord en vervolgens gaat die over tot afpalen. Op de hoeken worden grenspalen geplaatst en alles wordt mooi in een opmetingsplan/ proces verbaal van grensbepaling gegoten.

Dergelijke documenten zijn bindend. Je kan een kopie van het plannetje vragen aan uw buren, de vorige eigenaar of de betrokken landmeter. Vroeger kon je die ook opvragen bij het kadaster maar tegenwoordig is dat enkel toegankelijk voor landmeters. In het slechtste geval zal je een landmeter moeten betalen voor die opvraging uit te voeren. Je kan zelf met de spade op zoek naar paaltjes van de landmeter, stalen pin, betonnen paaltjes of in kunststof. Dat is afhankelijk van de periode waarin het is uitgevoerd. Je mag ze uiteraard niet uitgraven.

Terug naar “Stel een vraag”