Stortingen gemeenschappelijke rekeningen wie/wat?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
NBSFV87
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Stortingen gemeenschappelijke rekeningen wie/wat?

#1 , 19 jul 2024 08:07

Beste,
Heb juridische en fiscale hulp nodig (ik geraak er maar niet aan uit, de meningen zijn erg verschillend/verdeeld zelfs bij advocaten)
Gelden gestort op een oude gemeenschappelijke rekening waarop steeds maandelijks gemeenschappelijke schulden worden afgehouden die al bestonden voor de scheiding, wat is het werkelijk bedrag van de gestorte gelden?
Concreet:
Ex (nooit getrouwd, wettelijk samenwonend geweest) en ik (dus 2 titularissen) hadden een gemeenschappelijke rekening. Die rekening is tot op heden niet gesloten (ondanks mijn vraag dit wel te doen).
Ex stort (om die gemeenschappelijke schulden af te betalen) in samenspraak een bepaald bedrag X. Na enige tijd gebruikt die ex de term “alimentatie” voor die stortingen. Echter, het bedrag X wordt uiteraard gebruikt voor andere zaken dan “alimentatie” aangezien er nog gemeenschappelijke schulden betaald worden middels mijne en zijne stortingen op de gemeenschappelijke rekening. Die schulden zijn bewijsbaar. Ex doet ook betalingen met kaart en haalt op de wijze ook gelden af (van zijn eigen stortingen).
Na enige tijd vraag ik alimentatie voor de kinderen effectief te laten bepalen door de rechtbank wegens teveel discussies met ex. Advocaat tegenpartij beweert dat de gelden X gestort met ref “alimentatie” en zelfs zonder enige referentie, allemaal voor de kinderen waren. Dit wordt niet direct aanvaard door de rechtbank die die stortingen in vraag stelt en stelt dat we zelf de nodige berekeningen moeten doen (staat in vonnis).
Mijn vraag is dus:
Als ex op onze gemeenschappelijke rekening een maandelijks storting doet met bedrag X met referentie “alimentatie” en dat er duidelijk aantoonbare gemeenschappelijke schulden zijn (zoals een lening van een huis, bankkosten, etc) waarvoor die stortingen gedeeltelijk worden gebruikt, kan ik van die zogenaamde gelden X de nodige schulden afhouden of niet? De meningen zijn erg verdeeld. An sich zou ik me bewust zwaar hebben benadeeld al jaren als die stortingen effectief niet gebruikt werden voor die gemeenschappelijke schulden. Dan zou ik alles zelf uit eigen zak (met een lager inkomen dan hem) zelf hebben betaald. Hun beweringen houdt daarom geen steek.
En wat met die stortingen indien deze dan middels betalingen door ex werden afgehouden? Voorbeeld: bedrag X wordt gestort, maar 2 weken later wordt een nog hoger bedrag afgehouden (betaling) door ex.
Rekening bestaat nog steeds, schulden zijn betaald, maar de maandelijkse bankkosten wilt ex niet betalen (50%) en weigert pertinent ook zelf die rekening te laten sluiten waardoor de kosten ( = schade) blijft oplopen.
Thanks voor enige fiscaal advies.

Reclame