Laatste dag huurders valt op een zondag - wat met plaatsbeschrijving?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
stomkieken
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Laatste dag huurders valt op een zondag - wat met plaatsbeschrijving?

#1 , 16 jul 2024 11:07

Onze huurders (in Brussel) heb vroegtijdig hun huurcontract opgezegd. Ze respecteren de opzegtermijn van 3 maanden. De laatste dag van hun huurcontract valt op een zondag. De expert voor de uitgaande plaatsbeschrijving werkt dan echter niet. We hebben de huurders daarom voorgesteld om de plaatsbeschrijving op de vrijdag ervoor te laten gebeuren en de te betalen huur aan te passen (2/30 minder). De huurders weigeren dit echter waardoor ik denk dat ik geen andere keus heb om de plaatsbeschrijving op maandag na het verlopen van de huur moet gebeuren. Is dit inderdaad zo?

Verder vroeg ik me ook af of:

- de huurders de sleutels toch reeds op zondag moeten overhandigen; en,
- de huurders harde eisen kunnen stellen omtrent wanneer de plaatsbeschrijving op maandag kan gebeuren (bv. na de werkuren).

Thomas_A

#2 , 16 jul 2024 11:31

Ik snap de huurders wel: als je in de week niet veel tijd hebt, kan je die zaterdag goed gebruiken om nog te verhuizen en/of te kuisen. Anders is dit niet 1 dag maar 1 volle week vroeger plannen.

Wat is het voordeel om dan toch al principieel zondag de sleutel te laten afgeven? Kan alleen maar voor discussie zorgen als schade wordt vastgesteld nadat de huurder geen sleutel meer heeft.

Freec

#3 , 16 jul 2024 11:57

Heb zelfde situatie voor op 8 sept.
Ik laat de expert komen op 9 sept, dan moet de huurder maar eens terugkomen. Tenzij hij mij op tijd een betere/vroegere datum laat weten, waarbij het voor de expert ook past.

Reclame

LeenW

#4 , 16 jul 2024 12:57

U kan de huurders geen rechten ontnemen omdat de expert niet werkt op zondag.

CityBird

#5 , 16 jul 2024 13:41

Idd, je zal zal je aan de wensen van de huurder moeten aanpassen, ook al is dat op zondagavond om 23u. Desnoods zelf de plaatsbeschrijving uitvoeren. Zelf ooit aan de hand gehad.

mava105

#6 , 16 jul 2024 16:37

Persoonlijk ben ik vele malen op een zaterdag of zondag naar een huurhuis moeten rijden om een uitgaande PB op te nemen. Dat was dat in mijn eigen tijd, want ik had een maandwedde. Ooit op een 31/12 rond 23.00 Hr van Leuven naar Antwerpen gereden voor een uitgaande PB.

bosprocureur

#7 , 16 jul 2024 17:21

Als de huurders ervoor kiezen om de uitgaande plaatsbeschrijving absoluut de zondagavond te doen, stel dan b.v. 23.30u voor. En aanvaard onder geen beding de sleutels vooraleer er een akkoord is met de bevindingen, ondertekend door beide partijen.

En natuurlijk, er is geen daglicht, zal u bij het vergelijken met de oorspronkelijke staat van bevinding alle tijd moeten nemen om volledig te zijn; streng maar rechtvaardig :)
.

stomkieken
Topic Starter

#8 , 17 jul 2024 09:12

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga dus zeker de sleutels niet vragen voor de PB.

Terug naar “Stel een vraag”