Huurschade einde opzeg

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
hugo3000
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurschade einde opzeg

#1 , 24 jun 2024 22:46

Dag allemaal

In december 2023 heb ik een appartement gekocht voor eigen gebruik. Ik wist dat hier een huurder in zat en heb dan ook het huurcontract opgezegd, een periode van 6 maanden begon te lopen vanaf januari 2024 en zal deze maand aflopen.
Nu heb ik wat probleempjes met de huurder. Iedere maand is er een excuus geweest waarom de huur te laat betaald werd. Deze maand ook. Hij zou overvallen geweest zijn en al zijn bankkaarten zouden geblokkeerd zijn. Hij vraagt me om de huur van deze maand af te houden van de huurwaarborg (1200 euro). Dit zie ik niet zitten omdat ik van de buren heb vernomen dat hij al wat vernield heeft in het appartement. Zoals onder andere het luikje van de brievenbus, het poortje naar het terras, de voordeur. Dit zijn kosten voor de huurder veronderstel ik? Ik verwacht dat het appartement in slechte staat zal verkeren.
Ik heb met hem afgesproken om komende vrijdag een nieuwe plaatsbeschrijving op te stellen, meterstanden te noteren en naar de algemene netheid te kijken vooraleer hij definitief vertrekt en de sleutels overhandigd.

Nu heb ik wat vraagjes ter voorbereiding voor vrijdag.

Als ik de nieuwe plaatsbeschrijving opstel maar de huurder gaat niet akkoord, wat doe ik dan best?
In de huurovereenkomst staat het volgende: 'Het enkel afgeven van de sleutels brengt geen enkele ontlasting van de huurder met zich mee. Zo er bij het verlaten van het pand geen minnelijk akkoord bereikt wordt betreffende de eventuele huurschade komen partijen overeen dat de verhuurder onmiddellijk een beëdigd expert, ingeschreven bij de rechtbank te Hasselt, kan aanstellen. De uitspraak van deze expert zal bindend en onherroepelijk zijn voor beide partijen.'
Ik krijg de sleutels terug en de huurder verlaat het appartement. Daarna stap ik naar de vrederechter en vraag ik naar zo'n expert?
Binnen welke termijn kan ik een uitspraak van deze expert verwachten?

Stap ik ook naar de vrederechter als de schade groter is dan de huurwaarborg dekt of als de huurder de huur van deze maand weigert te betalen?
En hoe bepaal ik hoeveel er van de huurwaarborg wordt afgehouden voor de schade te dekken? Moet ik facturen voorleggen van de herstellingswerken? Dan kan ik ook geen huurwaarborg terug geven na het opmaken van de nieuwe plaatsbeschrijving?

Met vriendelijke groeten
Hugo

Reclame