Dienst Vreemdelingenzaken maakt mijn leven onmogelijk

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Jan Modaal2
Juridisch actief: Nee

Re: Dienst Vreemdelingenzaken maakt mijn leven onmogelijk

#16 , 25 mar 2025 12:08

Paar zaken die ik niet kan plaatsen.
Waarom is het huwelijk uitgesteld? Want huwelijk is wel een sterke factor.
Waarom hebt u uw inkomen en uw boekhouding niet laten verifiëren door een bedrijfsaccount ? Want dat vragen ze.
Huwelijk uitgesteld omdat we met alle getuigen + het gezin naar Griekenland vliegen voor de ceremonie.
En zolang DVZ geen groen licht geeft mogen we geen grenzen oversteken. Bij overtreding krijgt mijn verloofde grote problemen. Dat is al anderhalf jaar zo. We kunnen de handtekeningen zetten op de gemeente maar daarmee is de kous af. Een huwelijk moet een memorabele dag zijn, maar daar is hier helemaal geen sprake van. Ik heb al veel verschillende verhalen gehoord over het al dan niet invloed hebben van een huwelijk op de beslissing.

Ik vind het bizar dat al dan niet getrouwd zijn bepalend zou zijn voor het oordeel van DVZ over mijn inkomen als zelfstandig kinesist. Dat toont eigenlijk aan dat de beoordelaar compleet partijdig en dus onbetrouwbaar is.

Boekhouding laten verifiëren door een bedrijfsaccount? Ik snap het niet.
Ik ben een eenmanszaak en ik breng de stukken (inkomsten en uitgaven) binnen bij een boekhoudkantoor hier in de buurt.
Zij verwerken alle gegevens. Vervolgens sturen ze het op naar FOD Financiën, maar het duurt tot oktober voor zij die verwerking af hebben en de belastingaangifte klaar hebben. Dit is pas een half jaar NA dat de beslissing van DVZ er komt.

Indien u een andere manier ziet om mijn inkomen te laten verifiëren, verneem ik het graag.

lukasi

#17 , 25 mar 2025 14:33

Niks belet u om in belgie voor de belgische wetgeving te trouwen en in Griekenland dit later overdoen met alle toeters en bellen.
Een huwelijk met huwelijkscontract in gemeenschap van goederen is nog iets zekerder van gezamelijk inkomen en spaargelden dan een samenlevingscontract.
Daar wordt naar gekeken.

Een bedrijfsaccount of bedrijfsrevisor is een derde die het werk van uw boekhouder en van uw facturen kan nakijken en kan veriefieren.

Marcus Aurelius

#18 , 25 mar 2025 14:45

Beste, gaat u huwen in Griekenland of in België? Dit is zeer essentieel in dit debatn, gezien er dan mogelijk andere regels gelden. Ik heb u al gesuggereerd om via het riziv te werken of via de afrekeningen die u van de mutualiteiten ontvangt. Het lijkt me sterk dat u uw actuele inkomsten niet zou kunnen bewijzen gezien u toch via het riziv vergoed wordt af via prestatievorderingen aan betrokkenen. U moet immers als kinesist ingeschreven zijn bij het riziv.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

CityBird

#19 , 26 mar 2025 05:48

Ik vind het bizar dat al dan niet getrouwd zijn bepalend zou zijn voor het oordeel van DVZ over mijn inkomen als zelfstandig kinesist. Dat toont eigenlijk aan dat de beoordelaar compleet partijdig en dus onbetrouwbaar is.
Mijn echtgenote is tevens buitenlands en minimaliseer zeker het bureaucratische gehalte van de Belgische overheid niet, maar hier wordt de indruk gewekt dat het een principekwestie is.

En idd, de vraag of je in het buitenland gaat huwen of hier is fundamenteel.

Waarom niet gewoon huwen zoals in één van de vorige posten al aangehaald? Uiteindelijk is dit toch de essentie?

CityBird

#20 , 26 mar 2025 06:14

Anekdotisch, tegenover zuurpruimerij hierboven:

Vriend die zeker niet zoveel verdiende heeft mits een fout er slechts een jaar over gedaan om zijn verloofde tot hier te krijgen en te kunnen trouwen, en heeft alles zelfs zonder advocaten gedaan.
6 maanden in mijn geval, louter omdat dit nu eenmaal de minimumperiode is. Korter kan wettelijk niet.

Jan Modaal2

#21 , 26 mar 2025 08:44

Mijn echtgenote is tevens buitenlands en minimaliseer zeker het bureaucratische gehalte van de Belgische overheid niet, maar hier wordt de indruk gewekt dat het een principekwestie is.

En idd, de vraag of je in het buitenland gaat huwen of hier is fundamenteel.

Waarom niet gewoon huwen zoals in één van de vorige posten al aangehaald? Uiteindelijk is dit toch de essentie?
Je moet niet onderschatten hoe belangrijk een huwelijk is in katholieke kringen, in Zuid Amerika alom vertegenwoordigd.
Zowel mijn verloofde als haar moeder zijn diep christelijk. Bij het vorige bezoek van haar moeder aan ons land stelde ik voor dat we trouwden. Ik zei dat het officiële gedeelte voor mij maar een formaliteit is en dat we het feestelijke gedeelte later konden doen.

Vervolgens kwam mijn verloofde met een argument over astrologie. De sterren moesten goed staan om ons huwelijk te zegenen. 2 datums waren geschikt, en op beide datums waren mijn ouders (getuigen op het huwelijk) niet in het land. We konden het niet maken om hier te trouwen zonder mijn ouders.
Uiteindelijk hebben we het uitgesteld om het allemaal goed te kunnen plannen. Het zou doorgaan bij het volgende bezoek van haar moeder aan ons land.

Haar moeder (getuige) kan ten vroegste half april in ons land zijn, maar verkiest mei of later. We verwachten de laatste dagen van april de beslissing van DVZ. Ik heb er helemaal geen vertrouwen in. En zoals het er nu naar uit ziet zullen we niet getrouwd zijn op de dag dat hun beslissing er komt. In theorie heeft al dan niet getrouwd zijn geen invloed op het bewijs van mijn individuele bestaansmiddelen. In de praktijk blijkbaar wel. Dit is pure subjectiviteit en partijdigheid.

Ik wil gerust nog snel trouwen voor die beslissing er komt. Maar ik ben gisteren door de eigenaar van de praktijk waar ik werk voor een privégesprek gevraagd omdat de laatste weken mijn agenda is leeggelopen door een burn out. Mijn patiënten beginnen massaal te vertrekken omdat ik niet meer in staat ben om nog fatsoenlijk mijn werk te doen.

Ik bevind mij momenteel niet in een aangename mentale staat om de huwelijksdag, die memorabel moet zijn, nu onmiddellijk te plannen.

Jan Modaal2

#22 , 26 mar 2025 08:53

Beste, gaat u huwen in Griekenland of in België? Dit is zeer essentieel in dit debatn, gezien er dan mogelijk andere regels gelden. Ik heb u al gesuggereerd om via het riziv te werken of via de afrekeningen die u van de mutualiteiten ontvangt. Het lijkt me sterk dat u uw actuele inkomsten niet zou kunnen bewijzen gezien u toch via het riziv vergoed wordt af via prestatievorderingen aan betrokkenen. U moet immers als kinesist ingeschreven zijn bij het riziv.
Het officiële huwelijk in België (via de gemeente). Wel graag in scheiding van goederen aangezien mijn ouders 3 huizen aan hun 2 kinderen willen schenken. Ik hou heel veel van mijn verloofde maar we moeten wel een beetje ons verstand gebruiken. Met gemeenschap van goederen geef ik haar volgens mij een sterk motief om ooit bij een echtscheiding aanspraak te maken op vastgoed dat na het huwelijk aan mij geschonken is. Zij zelf vindt scheiding van goederen ook het eerlijkst.

Patiënten ontvangen hun terugbetaling via een budget van het RIZIV, en de controle gebeurt door de mutualiteiten.
Ik wil nog een documentje nasturen naar DVZ, met een korte uitleg over hoe dat werkt. Ik zal het hier even posten
Geachte,

In uw meeste recente beslissing tot weigering van verblijf (29/10/2024), argumenteerde u dat er op de aangeleverde stukken geen controle gebeurde door een onafhankelijke derde en dat een gesolliciteerd karakter niet kon worden uitgesloten. Dit was de basis om te schrijven dat artikel 40 niet getoetst kon worden.

U schreef ook dat u via het KBO en via betalingen van sociale bijdragen, kon vaststellen dat ik tot op heden actief ben als zelfstandig kinesitherapeut.

Alle prestaties van een kinesitherapeut worden ongeacht zijn conventiestatus partieel terugbetaald door het Rijksinstituut voor Ziekte en Invaliditeitsverzekering (RIZIV). Dit is een onafhankelijk federaal overheidsinstituut. Controle op de terugbetalingen gebeurt dagdagelijks via de mutualiteit waarbij de betreffende patiënt is aangesloten. Er is geen enkel getuigschrift dat aan die controle ontsnapt. De patiënt heeft het immers nodig om terugbetaling te verkrijgen, en er wordt bijzonder streng gecontroleerd of aan alle voorwaarden is voldaan.

Bij deze heb ik een recent getuigschrift voor verstrekte hulp toegevoegd. Persoonlijke gegevens van patiënten en artsen heb ik verwijderd om de GDPR wetgeving te respecteren. U kan er wel mijn naam als zorgverstrekker op terugvinden. Indien u alle getuigschriften wil bekomen, kan u dit eventueel opvragen bij het RIZIV. Ikzelf mag geen gegevens met derden delen vanwege de privacywetgeving. Zo is mij telefonisch medegedeeld. Per mail werd echter niet geantwoord.

U vindt op ieder getuigschrift de identiteitsgegevens en adresgegevens van iedere patiënt, de mutualiteit waarbij deze is aangesloten, de datum van iedere behandeling met het bijbehorende nomenclatuurnummer, de naam van de verstrekker (ikzelf), het RIZIV nr van de therapeut, het soort pathologie van de patiënt, de naam van de voorschrijvende arts met het RIZIV identificatienummer. Tevens het bedrag van de factuur (afhankelijk van het type pathologie), en ieder getuigschrift is voorzien van een uniek volgnummer. Met andere woorden, mijn inkomsten passeren voor de volle honderd procent langs het controleorgaan van de mutualiteit.

--> foto van een leeg getuigschrift ingevoegd

Alle kinesitherapeuten in België factureren hun prestaties verplicht via een dergelijk getuigschrift met een individueel volgnummer. De verwerking hiervan gebeurt via het RIZIV, en de controle door de mutualiteiten. Deze gegevens zijn echter beschermd, en mag ik volgens de mututaliteiten en het RIZIV niet delen.

Iedere prestatie die ik lever wordt dus geregistreerd en gecontroleerd door een onafhankelijke derde, namelijk de mutualiteit waarbij de betreffende patiënt is aangesloten. Onderaan op het getuigschrift vindt u het rekeningnummer van de praktijk waarbij ik aangesloten ben. Deze betaalt mij vervolgens uit, volgens wat contractueel is vastgelegd. De praktijk houdt daarbij het percentage af dat vermeld wordt in het samenwerkingsverband. Het wordt ook geïllustreerd op de commissienota die ik maandelijks ontvang. De uitdraai bij die nota bevat patiëntengegevens en mag ik daarom niet delen met derden. De mutualiteiten weigerden echter om dit per mail te bevestigen.

Verder heb ik contact gezocht met het RIZIV zelf. Zij waren verbaasd over het argument dat een onafhankelijke derde zou ontbreken.
Ik heb alle getuigschriften van 2024 opgevraagd bij het RIZIV in een poging om te voldoen aan uw vraag naar een objectief bewijs van mijn inkomsten, maar de verwerking daarvan is nog volop bezig. Hieronder leest u hun communicatie hieromtrent.

--> mail ingevoegd, waarin het RIZIV schrijft dat enkel het eerste trimester van 2024 verwerkt is.

Zoals u zelf leest kon ik gegevens ontvangen over boekjaar 2023, maar slechts voor een miniem gedeelte van 2024.
DVZ heeft mijn tweede aanvraag mbt het inkomen van 2023 afgewezen wegens niet voldoende objectief bewezen. Iets wat bijzonder pijnlijk voor ons was, aangezien de inkomens van 2023 inmiddels via het belastingaangifteformulier bewezen zijn. FOD Financiën heeft tot 22 januari 2025 nodig gehad om die gegevens te verwerken en op My Minfin te plaatsen. Ik kan daar zelf niets aan doen.

Onderstaande screenshot is afkomstig van My Minfin. U begrijpt dat ik voor de derde aanvraag uiteraard niet het aanslagbiljet 2025 kon toevoegen. De FOD heeft hier veel meer tijd voor nodig.

Jan Modaal2

#23 , 26 mar 2025 09:24

Een bedrijfsaccount of bedrijfsrevisor is een derde die het werk van uw boekhouder en van uw facturen kan nakijken en kan veriefieren.
Ik ben niet zeker maar ik denk dat we dit dan hebben.
Als eenmanszaak heb ik mijn eigen boekhouder, die mijn cijfers verwerkt. Hiervan beweerde DVZ dat de man niet neutraal is. Voornamelijk dat ikzelf de stukken aanlever en dat men niet kan uitsluiten dat er hier een "gesolliciteerd karakter" is.

Maar er is echter ook de boekhouder van de praktijk zelf, waar ik een ruimte van huur.
Hun boekhouder maakt deel uit van een centrum voor bedrijfsbeheer en controleert alles wat mij wordt uitbetaald. Die man werkt dus niet in dienst van mij. Zie het vetgedrukte onderaan komende tekst. Ik mag hopen dat DVZ dus aanneemt dat die man onafhankelijk is, maar ook daar twijfel ik aan.

Bij deze een stuk tekst van mijn advocaat, in onze laatste verdediging.

Ik merk op dat ik nog steeds in opleiding ben, en met onderstaande cijfers niet helemaal voltijds aan het werk ben.
Bestaansmiddelen 2023

Voor de inkomsten 2023 wordt het aanslagbiljet inkomsten 2023 aanslagjaar 2024 d.d. 22 januari 2025 bijgebracht. (stuk 24)

Het aanslagbiljet is de weergave van de door de Belgische staat - FOD Financien, een onafhankelijke derde, gecontroleerde belastingaangifte van een welbepaald inkomstenjaar. Het aanslagbiljet toont het inkomen van dat wefbepaald jaar op vaststaande en ontegenzeggelijke wijze aan. Met het aanslagbiljet staat het inkomen vast zonder nog enige appreciatiemarge in hoofde van een andere FOD van de Belgische staat. Immers, is de FOD Financien de hiertoe bevoegde instantie.

Uit het aanslagbiljet inkomsten 2023 aanslagjaar 2024 d.d. 22 januari 2025 blijken:

ontvangsten t.b.v. 57.881/69 euro
sociale bijdragen t.b.v. 8.553,05 euro
andere beroepskosten t.b.v. 14.523,95 euro
nettoresultaat/totaal van de netto inkomsten t.b.v. 34.804,69 euro belastingteruggave t.b.v. 374,92 euro op 10.000 euro voorafbetalingen.

Voormelde cijfers en de omschrijving ervan tonen aan dat de heer xxxxxxx anno 2023 over stablele, toereikende en regelmatige bestaansmiddelen beschikt.

Naar analogie wordt in dit kader verwezen naar hetgeen desbetreffend over het bijbrengen van aanslagbiljetten en de betekenis hiervan is gesteld door de Dienst Vreemdelingenzaken in de voormelde beslissing d.d. 29 oktober 2024 betekend op 31 oktober 2024, zoals hierboven geciteerd.

Met het aanslagbiljet inkomsten 2023 aanslagjaar 2024 d.d. 22 januari 2025 staat het stabiel, toereikend en regelmatig karakter van de bestaansmiddelen anno 2023 vast.

De cijfers en de omschrijving ervan waaronder het nettoresultaat/totaaf van de netto inkomsten t.b.v. 34.804,69 euro in 2023 bewijzen dat de heer xxxxxxxxx in 2023 niet alleen over stabiele en regelmatige bestaansmiddeien beschikte maar ook over toereikende. Immers kan niet worden betwist dat de cijfers en de omschrijving van de cijfers aantonen dat de heer xxxxxx in 2023 beschikt over, zoals artikel 40 ter van de voormelde Wet van 15 december 1980 bepaalt:

"...§2. De bepalingen van dit hoofdstuk zijn van toepassing op de volgende familieleden van een Belg die niet zijn recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten heeft uitgeoefend krachtens het Verdrag betreffende de Europese Unie en het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie: 1 ° de familieleden bedoeld in artikel 40bis, §2, eerste lid, 1 ° tot 3°, mits zij de Belg die het recht op gezinshereniging opent vergezellen of zich bij hem voegen;... De familieleden bedoeld in het eerste lid, 1 °/ moeten bewijzen dat de Belg beschikt over stabiele, toereikende en regelmatige bestaansmiddelen. Aan die voorwaarde wordt geacht te zijn voldaan indien de bestaansmiddelen ten minste gelijk zijn aan honderdtwintig procent van het bedrag bedoeld in artikel 14, § 1, 3°, van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie en zoals geïndexeerd volgens artikef 15 van voormelde wet. Bij het beoordelen van deze bestaansmiddelen wordt rekening gehouden met hun aard en regelmatigheid. Er wordt daarentegen geen rekening gehouden met de middelen verkregen uit het leefloon, de financiële maatschappeiijke dienstverlening, de kinderbijslagen en toeslagen, de inschakelingsuitkeringen en de overbruggingsuitkering. De werklooshesdsuitkenng komt alleen in aanmerking indien de Belg bewijst dat hij actief werk zoekt.. Momenteel bedraagt het door de Dienst Vreemdelingenzaken weerhouden vermeend wettelijke referentiebedrag 2.089,55 euro netto/maand. De hierboven aangetoonde netto bestaansmiddeien zijn hoger dan het door de Dienst Vreemdelingenzaken weerhouden vermeende referentiebedrag van 2.089,55 euro netto/maand. Aangezien de bestaansmiddelen waarover de heer xxxxxxxxx maandelijks netto beschikt hoger zijn dan het vermeend wettelijke referentiebedrag, moet geen individuele behoefteanalyse gebeuren. Meer nog, uit lezing van hierboven geciteerd artikel 40 ter van de voormelde Wet van 15 december 1980 tevens bevestigd door het Grondwettelijk Hof in het arrest van 26 September 2013 met nummer 212/2013, blijkt dat, aangezien de bestaansmiddelen waarover de heer xxxxxxxxx maandelijks netto beschikt hoger zijn dan het vermeend wettelijke referentiebedrag, er geen individuele behoefteanalyse mag/kan gebeuren.

Voor de volledigheid wordt voor 2023 ook nog de belastingaangifte bijgebracht zoafs ontvangen door de Belglsche staat - FOD Financien op 14 november 2024 omvattende naast de kopie van de aangifte, fiscaal attest d.d. 22 februari 2024 betreffende in 2023 betaalde bedragen van het bonifisc-krediet (krediet omwille van fiscale redenen aangegaan voor de voorafbetaling befastingen), afschrijvingstabellen 01/01/2023 - 31/12/2023 en fiscale batans - baten met daarln o.m. een gedetailleerde omschrijving van de beroepskosten. (stuk 25)

Met het aanslagbiljet inkomsten 2023 aanslagjaar 2024 d.d. 22 januari 2025 is het stabiel, toereikend en regelmatig karakter van de bestaansmiddelen anno 2023 definitief aangetoond hetgeen de voormelde negatieve beslissing d.d. 29 oktober 2024 betekend op 31 oktober 2024 des te pijnlijker en betreurenswaardiger maakt voor mevrouw xxxxxxxx en haar Belgische wettelijk geregistreerde partner de heer xxxxxxxx.

Bestaansmiddelen 2024

Voor 2024 brengt de heer xxxxxxxxx de uitprint bij van de volledige Argenta rekening BEXXXXXXXXX periode januari 2024 - december 2024. (stuk 26)

Voor het werken bij xxxxxxxxx Groepspraktijk anno 2024 heeft de heer xxxxxxxx ontvangen op zijn rekening, zoals blijkt uit de voormelde uitprint van Argenta rekening BEXXXXXXXXXXXX periode januari 2024 - december 2024 (stuk 26) en eveneens blijkt uit de verklaring van fiscaal accountant D. J. XXXX d.d. 8 januari 2025 "optredend als fiscaal accountant van commanditaire vennootschap XXXXXX" (D. J. XXXXX --> accountant van de praktijk, werkt dus niet in opdracht van de heer XXXXXXXX --> Dit ben ik) (stuk 27);

januari 2024: 5.033,75 euro
februari 2024: 5.288,66 euro
maart 2024: 5.534,93 euro
april 2024: 4.987/89 euro
mei 2024: 5.455,53 euro
juni 2024: 6.068,85 euro
juli 2024: 5.232,50 euro
augustus 2024: 6.170,03 euro
september 2024:4.050,71 euro
oktober 2024; 5.649/22 euro
november: 5.370,68 euro
december: 4.488,18 euro

zijnde in totaal niet minder dan 63.330,93 euro.

Voor het werken bij XXXXX (tweede praktijk, maar die samenwerking heb ik beëindigd) anno 2024 heeft de heer XXXXXXX (ik) tot op heden ontvangen op zijn rekening, getuige hiervan de aparte rekeninguittreksels met telkens opschrift "XXXXX BEXXXXX Inkomende overschrijving" (stuk 28) bevestigd door de voormelde uitprint van Argenta rekening BEXXXXXXXX periode Januari 2024 - december 2024 (stuk 26):

juli 2024:136,50 euro
augustus 2024:122,50 euro
September 2024: 339,68 euro
oktober 2024: 672,09 euro
november 2024:458,50 euro
december 2024:1.852,20 euro,

zijnde in totaal 3.581,47 euro.

Het wordt opgemerkt dat de heer XXXXXXX in het bezit is van de achterliggende spreadsheets van de voormelde aparte rekeninguittreksels met het overzicht van de patienten vermeld met de behandelingsdatum, het tarief van de behandeling en het ingehouden percentage. Zoals reeds aangehaald, wordt dit op heden niet bijgebracht gelet op de vrees voor het schenden van de privacywetgeving.

De ontvangen vergoedingen/betalingen voor de prestaties anno 2024 bij XXXXXXXX Groepspraktijk en bij XXXXXXX bedragen samen 66.912,40 euro (^63.330,93 + 3581,47). Met wordt herhaald dat, zoals hierboven toegelicht, dit de bedragen zijn - zoals aangetoond - effectief gestort op de rekening van de heer XXXXXXXX (ik) waarvan de met de kinepraktijken overeengekomen percentages al zijn afgehouden.

Voor anno 2024 worden alvast de volgende bewijzen van kosten bijgebracht:

attest van de Nationale Hulpkas, sociale verzekeringsfonds van het RSVZ, d.d. 23 december 2024 waarin wordt bevestigd dat de heer XXXXXX alle kwartalen 2024 de verschuldigde sociaie bijdragen (een maal 2.553,60 euro en drie maal 2.479,22 euro) heeft betaald (stuk 29)
mail van de heer XXXX, Priority Banker Entrepreneurs & liberal Professions (de geloofwaardigheid van deze verklaring komende van een bankier kan redelijkerwijze niet in vraag worden gesteld) d.d. 21 januari 2025 waarbij met beschrijving contractgegevens en aflossingstabel wordt bevestigd dat de heer XXXXXX het bonifisc-krediet aangegaan voor een bedrag van 10.000 euro (krediet omwille van fiscale redenen aangegaan voor de voorafbetating belastingen van in totaal 10.000 euro) in 2024 voltedig heeft voldaan en dat "De laatste voorafbetaling is uitgevoerd op 18/12/2024”’

aan de mail zijn toegevoegd de rekeninguittreksels van de BNP Paribas Fortis rekening op naam van de heer XXXXX (ik) BEXXXXXXX waaruit de effectieve afbetalingen blijken telkens met vermelding "Terugbetaling kredietXXXXXXXX" met name in 2024 acht maal een betaling van 1.130,92 euro en een maal een betaling van 1.129,92 euro (stuk 30). Naast de kosten van de opleiding osteopathie die de heer XXXXXXX volgt zijn de betaling sociale zekerheid en voorafbetaling belastingen de grootste beroepskosten in hoofde van de heerXXXXXXXXXX

Uiteraard kan het de heer XXXXXXX niet worden verweten nog geen belastingaangifte/aanslagbiljet bij te brengen betreffende de inkomsten 2024 aanslagjaar 2025. Hiervoor zijn immers nog niet alle documenten voorhanden. Dat dit zo is, is algemeen bekend doch wordt ook nog eens bevestigd door het attest van de belastingdienst overgemaakt bij mail d.d. 27 januari 2025 van mevrouw XXXXXXX van FOD Financiën. (stuk 31)

Tenslotte worden ook nog bijgebracht:

uitprint KBO d.d. 30 januari 2025 op naam van de heer XXXXXX met bevestiging van het hebben van toelating om het beroep van kinesitherapeut uit te oefenen (stuk 32)

attest van het OCMW XXX (gemeente) d.d. 11 december 2024 met bevestiging dat de heer XXXXXX nooit beroep heeft gedaan op het OCMW voor leefloon en/of steun (stuk 33)

attest van de heer XXXXXXX van Argenta Spaarbank nv d.d. 19 december 2024 met bevestiging dat de heer XXXXXX (ik) solvabel is, zijn financiele verplichtingen nakomt en titularis is van twee rekeningen bij Argenta met daarop op 19 december 2024 een saldo van in totaat 55.733,29 (=873,84 + 54.859/45) euro (stuk 34).

De uiteenzetting hierboven gestaafd met bewijskrachtige stukken toont aan dat de heer XXXXX wel degelijk beschikt over stabiele, toereikende en regelmatige bestaansmiddelen, het door de Dienst Vreemdelingenzaken weerhouden vermeend wettelijke referentiebedrag van 2.089,55 euro netto/maand ruim overschrijdend. Vastgesteld en aangetoond is zelfs dat de bestaansmiddelen alleen maar in stijgende lijn gaan!

In het kader van de bestaansmiddelenvereiste en de beoordeling ervan wenst de heer XXXXXXXX nog het volgende op te merken:

Als kinesitherapeut is elke behandeling die de heer XXXXX doet, geregistreerd bij het RtZfV. Wanneer patienten uitbehandeld zijn, ontvangen zij een getuigschrift waarop de datum van alle prestaties staat alsook ook de naam van de voorschrijver, de naam van de patient, de naam van de behandelende therapeut, de datum van de behandeling en het nomendatuurnummer dat bij die behandeling hoort. De patient brengt dit getuigschrift naar de mutualiteit waarbij hij/zij is aangesloten. De mutualiteit valideert deze behandelingen en voorziet terugbetaling met een budget vanuit de overheid. Alles wordt dus onmiddelijk gecontroleerd.

Zoals reeds hierboven aangegeven, beschikt de heer XXXXXX over het overzicht van de patienten die hij behandelt waarvoor hij door de praktijhouder(s) waar hij werkt, vergoed wordt. Dergelijke gegevens zijn echter beschermd door de privacywetgeving en mogen niet gedeeld warden met onbevoegden.

Noch het RIZIV noch de CM heeft tot op heden de heer XXXXXXX kunnen zeggen of deze gegevens met de Dienst Vreemdelingenzaken mogen worden gedeeld. Indien dit wel gedeeld mag worden met de Dienst Vreemdelingenzaken en nodig zou zijn - quod non, gelet op de bijgebrachte bewijsstukken die het voldoen aan de inkomstenvereiste bewijzen -, is de heer XXXXX uiteraard bereid om deze gegevens ter beschikking te stellen aan de Dienst Vreemdelingenzaken en dit op eerste verzoek van de Dienst Vreemdelingenzaken. Het is uiteraard ook geen probleem voor de heer XXXXXX dat de Dienst Vreemdelingenzaken het RIZIV contacteert.

De heer XXXXXX beschikt over stabiele/ toereikende en regelmatige bestaansmiddelen om in zijn levensonderhoud en dat van zijn wettelijk geregistreerde partner mevrouw XXXXXXX te voorzien zonder risico op het ten faste vallen van de sociale bijstand zodat de voorwaarde van het beschikken over stabiele/ toereikende en regetmatige bestaansmiddelen vervuld is.
Indien u hier zwaktes in ziet verneem ik het graag.

Een van de zaken waar ik bezorgd over ben is dat DVZ zou kunnen beweren dat de verschuldigde huur bij de uitbetalingen nog niet afgehouden zou zijn.
Dit is wel degelijk zo en dit kan men vaststellen door de berekeningen zelf te maken. Maar daarvoor zijn de brondocumenten nodig. Die bevatten patiëntengegevens en zijn beschermd door de privacywetgeving.

lukasi

#24 , 26 mar 2025 12:12

Denk dat je veel steviger in je schoenen ga staan als je voor de wet trouwt.
Zonder rekening te houden met geloof, overtuiging of de sterrekaart.

Een bedrijfsrevisor is totaal onafhankelijk, een boekhouder van het verhuur is dit niet. U bent klant bij hen.

mava105

#25 , 26 mar 2025 12:57

Mijn zoon is gehuuwd met een Cypriotische, en papieren waren op 8 weken klaar zonder problemen

Franciscus

#26 , 26 mar 2025 13:26

In België wordt enkel het burgerlijk huwelijk erkend.
Al de rest is privé ... als u tegenover DVZ alleen spreekt van een katholiek huwelijk én in het buitenland dan zullen inderdaad er alarmlichtjes gaan branden.
Bij een burgerlijk huwelijk kan dat ook bij enkele aanwezigheid van de huwende.
De rest mag maar moet niet (meer) aanwezig zijn.

Jan Modaal2

#27 , 26 mar 2025 14:09

In België wordt enkel het burgerlijk huwelijk erkend.
Al de rest is privé ... als u tegenover DVZ alleen spreekt van een katholiek huwelijk én in het buitenland dan zullen inderdaad er alarmlichtjes gaan branden.
Bij een burgerlijk huwelijk kan dat ook bij enkele aanwezigheid van de huwende.
De rest mag maar moet niet (meer) aanwezig zijn.
Katholiek huwelijk?

Het wettelijke gedeelte gebeurt gewoon in België. Maar wel met alle getuigen aanwezig en op een gepaste datum.
Moreel is het voor haar moeder enorm belangrijk om aanwezig te zijn.

Jan Modaal2

#28 , 26 mar 2025 14:13

Denk dat je veel steviger in je schoenen ga staan als je voor de wet trouwt.
Zonder rekening te houden met geloof, overtuiging of de sterrekaart.
Ik begrijp wat je wil zeggen. Maar dit is niet de wetgeving. Ik dien als zelfstandige een inkomen van 2100 netto/maand te bewijzen en ik heb dat ruimschoots gedaan. Voor mij lijkt het er sterk op dat DVZ volledig zijn eigen regels maakt, naar persoonlijke voorkeur.
Een bedrijfsrevisor is totaal onafhankelijk, een boekhouder van het verhuur is dit niet. U bent klant bij hen.
Ik heb mijn eigen boekhouder. De man waarnaar verwezen wordt met D.J. is niet mijn boekhouder. Wel die van de praktijkhouder. Ik ben er geen klant, en had er voorheen zelfs nooit van gehoord.

Ik wil wel een onderhoud met een revisor vragen, maar ik denk dat het daar nu te laat voor is. Over 6 weken verwacht ik de uitspraak.

Sirkii

#29 , 26 mar 2025 15:15

Ben geen jurist en heb niet alles dubbelgelezen maar:

Je aanhef spreekt over een eenmanszaak. Enkele posts verder een cv. Je boekhouding heeft inkomsten (cfr Riziv cijfers) maar als kost lees ik enkel sociale zekerheid. Investeringen ? Kosten, Huur/afschrijving praktijk, …. Welk loon(tje) keerde de cv je uit ? Wat als divident? Waaron geen revisie ?

Je kan perfect volgens het wettelijk stelsel trouwen: dit is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: wat bewijsbaar van u was voor je trouwde of erft tijdens het huwelijk blijft van u. Wat binnenkomt na het huwelijk is voor de gemeenschap. Bij scheiding van goederen wordt elk geacht bij te dragen. Heeft uw verloofde inkomsten?

Je kan perfect voor de wet trouwen en pas echt in het huwelijk stappen na de kerkelijke trouw. Werd vroeger veel gedaan om legerdienst in Duitsland te vermijden.

Enfin. k DUIM dat het goedkomt.

Jan Modaal2

#30 , 27 mar 2025 11:13

Ben geen jurist en heb niet alles dubbelgelezen maar:

Je aanhef spreekt over een eenmanszaak. Enkele posts verder een cv. Je boekhouding heeft inkomsten (cfr Riziv cijfers) maar als kost lees ik enkel sociale zekerheid. Investeringen ? Kosten, Huur/afschrijving praktijk, …. Welk loon(tje) keerde de cv je uit ? Wat als divident? Waaron geen revisie ?

Je kan perfect volgens het wettelijk stelsel trouwen: dit is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: wat bewijsbaar van u was voor je trouwde of erft tijdens het huwelijk blijft van u. Wat binnenkomt na het huwelijk is voor de gemeenschap. Bij scheiding van goederen wordt elk geacht bij te dragen. Heeft uw verloofde inkomsten?

Je kan perfect voor de wet trouwen en pas echt in het huwelijk stappen na de kerkelijke trouw. Werd vroeger veel gedaan om legerdienst in Duitsland te vermijden.

Enfin. k DUIM dat het goedkomt.
De eigenaar van de praktijk heeft 10 zelfstandigen die bij hem werken en maandelijks huur betalen.
De eigenaar heeft een vennootschap (CV). De zelfstandigen die bij hem werken, handelen meestal vanuit een eenmanszaak. Ik ben er 1 van.
We hebben een collega die veel werkt en met zijn jaarinkomen van 100k euro bruto ook voor een vennootschap koos. Hij keert zichzelf een laag bedrag uit, en laat de rest van het geld in de vennootschap zitten om het 4 jaar later aan lage belasting uit te keren. Ikzelf heb na aftrek van de huur zowat 64k bruto jaarinkomen, of 40-42k belastbaar inkomen. Netto kwam dat vorig jaar neer op 3500 euro/maand.

Ik moet 2100 per maand bewijzen aan DVZ en nog willen ze vervelend doen over 3500 netto, terwijl de 10 voorgaande belastingbrieven allemaal aantoonden dat ik veel meer verdiende dan 2100 per maand.

Scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten, daar heb ik nooit van gehoord.
Ik verdien momenteel 3500 netto/maand maar als ik mijn studies afmaak klimt dit snel naar 5000 netto/maand.
Mijn verloofde verdient als beginnende bachelor 2100/maand.

Ik hou heel veel van haar en ik ben er 99% zeker van dat dat over 20 jaar nog zo zal zijn. We zijn 9 jaar samen.
Maar je wil mensen geen motief geven om ooit te scheiden, door ze de jackpot te laten winnen bij scheiding.

Terug naar “Stel een vraag”