Verkoop van woning dementerende moeder

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
UniversalSource
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoop van woning dementerende moeder

#1 , 04 apr 2025 20:30

Goedenavond,

De moeder van mijn partner heeft dementie. Zijn oudere broer heeft de zorgvolmacht. Deze wil de woning van zijn dementerende moeder verkopen.

Kan zijn broer (die dus de zorgvolmacht heeft) zomaar zonder toestemming van zijn jongere broer (mijn partner dus) haar woning verkopen? Moet de zorgvolmachthebber geen handtekening krijgen van zijn broer om dit te kunnen/mogen doen?

Graag uw advies en/of feedback hierover aub.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten.

Martine

wanton

#2 , 04 apr 2025 20:38

Opgelet. Iets doet mij veronderstellen dat de kinderen reeds gedeeltelijk (blote) eigenaar zijn, dus ook uw partner. Hij moet dus mee verkopen. Ook eens nagaan of die broer dat wel mag volgens die zorgvolmacht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Basejumper2

#3 , 04 apr 2025 21:24

Beste

Indien dat een notariële zorgvolmacht is, kan die volmacht ook inhouden dat onroerende transacties mogelijk zijn. Zoals Wanton terecht aanhaalt moet bekeken worden of de kinderen al geen blote eigenaar zijn geworden na het overlijden van vader. Dan moeten alle mede eigenaars mee optreden.

Reclame

Sirkii

#4 , 05 apr 2025 00:40

Heb zelf zorgvolmacht voor mijn moeder. In de akte heb ik doen opnemen dat grote beslissingen (oa verkoop huizen) unaniem moeten genomen worden. Denk dat dit “standaard” is. Zoa ls hoger gesteld: lees akte en ws moet je al tekenen omdat je een stuk blote eigendom hebt.

Wij komen goed overeen dus krijgen broers/zussen van mij volle inzage in alles.

Sirkii

#5 , 05 apr 2025 00:43

Heb zelf zorgvolmacht voor mijn moeder. In de akte heb ik doen opnemen dat grote beslissingen (oa verkoop huizen) unaniem moeten genomen worden. Denk dat dit “standaard” is. Zoa ls hoger gesteld: lees akte en ws moet je al tekenen omdat je een stuk blote eigendom hebt.

Er is al een huis verkocht en de notaris heeft uitbetaald volgens de eigendomstitels (blote eigendom aan erfgenamen, helft van moeder aan moeder).

Wij komen goed overeen dus krijgen broers/zussen van mij volle inzage in alles.

UniversalSource
Topic Starter

#6 , 05 apr 2025 11:33

Opgelet. Iets doet mij veronderstellen dat de kinderen reeds gedeeltelijk (blote) eigenaar zijn, dus ook uw partner. Hij moet dus mee verkopen. Ook eens nagaan of die broer dat wel mag volgens die zorgvolmacht.
Hallo Wanton,
Dank u voor uw feedback/advies Wanton. Het grote probleem is dat mijn partner gemanipuleerd wordt door zijn oudere broer en dus ook geen inzage heeft/krijgt in die zorgvolmacht. Die zorgvolmacht liep al toen zijn vader ziek was. Zijn broer heeft hem nooit betrokken bij het nemen van belangrijke beslissingen. Mijn partner is eerlijk maar kwetsbaar omdat hij een beperking heeft. Ik bescherm hem zo goed ik kan maar niet evident. Ik wil even terugkomen op uw laatste "quote" nl. of zijn broer wel degelijk mag verkopen volgens die zorgvolmacht. Hoe en waar kan ik mij bevragen hierover? Is het niet best dat we naar de "vrederechter" stappen zodanig alles door een externe bewindvoerder wordt geregeld?

Marcus Aurelius

#7 , 05 apr 2025 13:29

aansluitend op collega Wanton. Gezien hier sprake is van dementie, lijkt het me aanbevelingswaardig om alleszins na te gaan of er geen voorlopige bewindvoering werd aangesteld. Zoals al eerder aangeven, ook even nagaan via my minfin, wat de zakelijke rechten zijn van ieder van de broers. Tenslotte misschien ook eens lezen: Toepassing van de zorgvolmacht: wat mag en wat mag niet? | Baker Tilly en het artikel van Elfri, zin en onzin van een zorgvolmacht.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

UniversalSource
Topic Starter

#8 , 07 apr 2025 12:45

aansluitend op collega Wanton. Gezien hier sprake is van dementie, lijkt het me aanbevelingswaardig om alleszins na te gaan of er geen voorlopige bewindvoering werd aangesteld. Zoals al eerder aangeven, ook even nagaan via my minfin, wat de zakelijke rechten zijn van ieder van de broers. Tenslotte misschien ook eens lezen: Toepassing van de zorgvolmacht: wat mag en wat mag niet? | Baker Tilly en het artikel van Elfri, zin en onzin van een zorgvolmacht.
Beste Mijnheer Arelius,

Hartelijk bedankt voor uw feedback. U heeft mij goed verder geholpen/geïnformeerd over deze kwestie.

Met vriendelijke groeten.

Martine

Terug naar “Stel een vraag”