Zorgvolmacht misbruik

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Meneer T
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zorgvolmacht misbruik

#1 , 12 dec 2024 22:37

Ik zoek raad en hulp inverband met een zorgvolmacht misbruik van een oudere dame van 95 jaar.

Mijn vader deed vroeger de financiële papieren van zijn moeder.
Maar hij is overleden in 2022.
Mijn grootmoeder had 2 kinderen.
Dus mijn vaders broer geeft deze taak nu verder overgenomen, wat logisch was op het eerste zicht.
Mijn vaders broer geeft met mijn grootmoeder een zorgvolmacht laten maken bij de notaris.
Die waarschijnlijk direct in voege is gegaan door haar oudere leeftijd.

Maar echter als kleinzoon heb ik men bedenking over zijn "goede bedoelingen"
Mits ze al van ouder leeftijd en niet meer op de hoogte gehouden wordt van haar financiële gegevens zou ik graag een onpartijdige bewindvoerder kunnen aanstellen, om dit allemaal eens na te kijken.
Maar als ik hier probeer verder te geraken moet ze eerst onbekwaam verklaard worden van een dokter.
En geraak ik gewoon geen stap verder.
Dat maakt het heel frustrerend.
Zijn er geen andere mogelijkheden om mij verder te kunnen helpen aub?

basejumper

#2 , 13 dec 2024 05:55

Neen. Uw ‘uw vrees dat de zorg gevolmachtigde misbruik’ maakt is onvoldoende om de grootmoeder onbekwaam te laten verklaren. Gelukkig moet een dokter daar onafhankelijk over oordelen en vrederechter nadien beslissen. Een vrees of vermoeden draagt geen begin van bewijs.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Meneer T
Topic Starter

#3 , 13 dec 2024 08:10

Bedankt basejumper voor de vlotte reactie.
Het is echter niet men bedoeling om mijn grootmoeder onbekwaam te laten verklaren door een dokter.
Mijn vraag was echter meer als er andere mogelijkheden zijn ?
En wat kan er een begin van bewijs zijn? ( Afschriften , video beelden ) of ?
Of hoe kan ik mij hier het best tegen over op plaatsen om het te kunnen aantonen dat het over een misbruik gaat?

Bedankt

Reclame

basejumper

#4 , 13 dec 2024 10:44

Je hebt niet echt andere mogelijkheden. Iedereen die bekwaam is beslist zelf en autonoom aan wie men een volmacht/zorg volmacht geeft. A posteriori kan bij een overlijden wel een opvraging van de rekening uittreksels van de laatste 3 jaar gebeuren. Je kan dan verifiëren of je vermoeden al dan niet juist is. En dan verdere stappen zetten. Je kan ook op een volwassen manier een gesprek aan gaan met grootmoeder en nonkel. Er kan bvb een ‘consultatievolmacht’ gegeven worden waardoor je zicht hebt op de verrichtingen. Dat gezegd zijnde : ook hier is de grootmoeder de enige die beslist over beheer en inzicht in haar financiën.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sleen

#5 , 03 apr 2025 15:14

de grootmoeder wilsonbekwaam laten verklaren is naar mijn ondervinding de enige mogelijkheid ook al voelt dit niet goed. er kan naast rekeningfraude ook een testament opgesteld worden in uw nadeel en daar heb je geen verhaal om te weerleggen tenzij je grootmoeder wilsombekwaam is . je kan voorop stellen dat een testament enkel kan opgemaakt worden in bijzijn van alleen een notaris en zonder de zorgvolmachthouder met die gedachte dat een notaris moet inschatten of je grootmoeder zelf beslist en bekwaam is.

Basejumper2

#6 , 03 apr 2025 20:12

@sleen

Zoals gezegd is 'wilsonbekwaam laten verklaren' niet zomaar een administratief gebeuren dat je éénzijdig beslist.
Het zelfbeschikkingsrecht is gelukkig nog steeds de hoeksteen van privaat recht.
Onder bewind plaatsen kan enkel mits een dokter uitvoerig attesteert waarom dat zou moeten gebeuren en na ondervraging en beslissing vrederechter.
Het is niet omdat iemand 'vreest' benadeeld te kunnen worden dat die in essentie uit eigenbelang het zelfbeschikkingsrecht van iemand kan afnemen.
Zo simpel is het gelukkig niet.

Sirkii

#7 , 04 apr 2025 00:20

Als het uw nonkel menens is met de zorgvolmacht maakt hij enkele keren per jaar een overzichtje van de financiële situatie voor de medeerfgenamen. Ik beheer het geld van m n moeder en broers/zussen krijgen enkele keren per jaar een overzichtje zodat ze zien dat alles correct verloopt.

Als ie dat weigert dan rinkelt er idd misschien een belletje. Maar aangestelde bewindvoering kost geld. Dus dit vermijden als je overeenkomt.

Terug naar “Stel een vraag”