Ontslagen plotseling

Geweten
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ontslagen plotseling

#1 , 03 apr 2025 16:49

Beste

Sinds kort ben ik ontslagen geweest maar de werkgever haalt verschillende reden aan zoals geen melding van ziekte (terwijl ik hier bewijzen van heb en maar 2 keer ziek ben geweest in de 3 jaar ik daar gewerkt heb)
tot zelfs slecht functioneren maar er heeft nooit een feedback gesprek plaatsgevonden noch ben ik hiervan op de hoogte gebracht.
Ook beweerd hij dat ik ooit iets gestolen had maar dit klopt ook niet en dit komt 9/10 dat hij dit ergens heeft geplaatst en niet meer weet waar zoals we hem kennen...
Verder gaf hij ook aan dat ik moeilijk met collega X om kon terwijl dit ook totaal niet het geval was en ik niet goed weet waar hij dit vandaan haalt.
Het gaat om een klein bedrijf.
Verder had ik na 1 jaar indienst zelf achter feedback gevraagt mondeling en die was positief.

Ik ben naar de vakbond geweest en die weet te vertellen dat omdat het een klein bedrijf is dat ik weinig kans maak omdat de rechter dan ervanuit gaat dat de communicatie over slecht functioneren wel moet gebeurd zijn.
Klopt dit allemaal wat die jurist zegt? Ik vindt dit een zeer vreemde uitleg.
Dan zou je iedereen kunnen ontslaan met gemak als baas van een klein bedrijf.
Hij haalt dus allemaal reden aan (en er zijn er nog een 7-8 tal die ik hier niet heb vermeld trouwens) die hij in mijn ogen heeft uitgevonden of uit de context haalt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A

#2 , 03 apr 2025 17:53

Het is in België niet verboden om iemand te ontslaan, zolang het niet om een verboden reden gaat.

Sinds een aantal jaren heb je het recht om de ontslagreden op te vragen, maar daar blijft het ook bij.

Geweten
Topic Starter

#3 , 03 apr 2025 18:52

Dus eigenlijk als een werkgeveer je niet meer hoeft te hebben kan hij in België als hij het contract verbreekt en je alles uitbetaald je zomaar ontslaan zonder gevolgen? Ik heb de ontslagreden natuurlijk opgevraagd en zoals ik al vertelde had hij verschillende reden aangehaald die ofwel verzonnen waren 9/10 ofwel uit de context zijn gehaald.

Reclame

Thomas_A

#4 , 03 apr 2025 19:47

Euh, ja… Uiteraard.

Hij betaalt je toch voor zijn arbeid. Daarnaast is er nog een opzegperiode, die vrij lang is in vergelijking met veel andere landen. Of verbrekingsvergoeding.

Jij mag toch ook je ontslag geven zonder dat de werkgever moet akkoord gaan met de reden. Ik snap soms echt niet meer het onevenwicht tussen rechten en plichten dat mensen normaal vinden.

Geweten
Topic Starter

#5 , 04 apr 2025 21:02

Zomaar iemand ontslaan kan niet.
Dat voel je toch aan of is dat al vrij moeilijk voor je?
Ik ben niet 100% op de hoogte van alle wetgevingen maar moest jouw antwoord wettelijk gezien correct zijn is dit belachelijk en ouderwets en niet in mijn ogen (schiet me niet dood omdat ik mijn eigen opinie heb) van deze tijd.
Iemand die een hypothecaire lening probeert af te betalen op zen eentje is een grote opgaven als je opeens het met stukken minder moet doen.
En begin ook niet van "hij heeft u toch een grote som uitbetaald"
Als ik naar werk zoek ben ik vaak minstents 6 maanden opzoek.
Je ziet toch hoop ik dat er een groot verschil is tussen ontslaan worden en ontslag nemen?
Waar is de balans? Inderdaad.
Maar bon soit, ik stel geen wetten op en zal dit verder bespreken met een arbeidsadvocaat.
Alvast bedankt voor uw bijdragen.

puttemanp

#6 , 04 apr 2025 21:21

Ik ben niet 100% op de hoogte van alle wetgevingen maar moest jouw antwoord wettelijk gezien correct zijn is dit belachelijk en ouderwets en niet in mijn ogen (schiet me niet dood omdat ik mijn eigen opinie heb) van deze tijd.
Iemand die een hypothecaire lening probeert af te betalen op zen eentje is een grote opgaven als je opeens het met stukken minder moet doen.
Zomaar iemand ontslaan kan WEL, mits respecteren van de opzeg of verbrekingsvergoeding.
Of jij al dan niet een hypotheek hebt is niet het probleem van de werkgever, maar wel het jouwe.
Sorry dat ik zo ?grif’ ben maar is wel de realiteit.

P.

Marcus Aurelius

#7 , 04 apr 2025 22:43

Ofwel vecht u het ontslag aan bij de rechtbank ofwel zorgt u dat u zo snel mogelijk nieuw werk heeft. Ik raad u wel aan om tegenover uw nieuwe werkgever toch wel een andere attitude aan te nemen. Trouwens de leden trachten u van advies te dienen, geen reden om zulk een toon aan te slaan.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Geweten
Topic Starter

#8 , 05 apr 2025 05:31

@Marcus
Hoef ik mij onder te doen voor iemand die niet eens mijn werkgever is?
Of moet ik onderdoen voor jou?
Je snapt toch vast als je geen wetten van buiten leert dat ontslagen worden vaak veel grotere gevolgen heeft dan zelf ontslag krijgen?
Zijn " Euh, ja" was dat nodig?

Thomas_A

#9 , 05 apr 2025 07:25

Zijn " Euh, ja" was dat nodig?
Mijn verontschuldigingen als dit anders overgekomen is dan de bedoeling was.

Het was oprechte verbazing, aangezien hetgeen je verontwaardigd met een vraagteken stelde (mag je dan gewoon iemand ontslaan als je correct uitbetaald) effectief de realiteit is. Als je de arbeidsovereenkomst als een contract tussen 2 partijen beschouwt, is dit ook gewoon logisch.

father bis

#10 , 05 apr 2025 08:17

En begin ook niet van "hij heeft u toch een grote som uitbetaald"
Als ik naar werk zoek ben ik vaak minstents 6 maanden opzoek.
Je ziet toch hoop ik dat er een groot verschil is tussen ontslaan worden en ontslag nemen?
Waar is de balans? Inderdaad.
Maar bon soit, ik stel geen wetten op en zal dit verder bespreken met een arbeidsadvocaat.
Alvast bedankt voor uw bijdragen.
Normen en waarden, beleefdheid en respect zijn inderdaad van de ouden tijd en ouderwets ??. De tegenover gestelden zijn hedendaags van dezen tijd en maatschappelijke fenomenen.

WAARDERING voor de JF leden !!!

Marcus Aurelius

#11 , 05 apr 2025 13:35

Gezien TS voor geen enkele reden vatbaar is, sluit ik dit topic hier af.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”