ik heb 2 facturen betwist, ze hebben met elkaar niets te maken.
De 1ste is een factuur, op adres van mijn overleden moeder, voor een offerte voor een verstopte toilet en de ketel die een error melding gaf.
De 2de factuur is voor de onderhoud van mijn chauffage warm water ketel.
Ik had telefonisch de afspraken gemaakt en vroeg om te komen voor een offerte. ik vroeg nadrukkelijk dat de offerte gratis waren en dat werd bevestigd.
De dag voordat de loodgieter kwam, had ik de verstopte toilet zelf opgelost en de chauffage ketel was gewoon dat de druk te laag stond, en ik had deze bij gevuld de error was dus niet meer.
Toen de loodgieter ter plaatsen kwam, had ik hem die onmiddellijk gezegd.
De offerte zou zijn voor de verstopping op te lossen, en de ketel van het probleem op te lossen.
De loodgieter wou toch checken als de error weg was. Hij kwam kijken en per toeval stond de ketel af want ik had per ongeluk de pries uitgetrokken

en er was idd geen probleem.
Hij zegt mij me toch een 30 u begonnen 1 uur werk aan te rekenen.
Maar ik kreeg geen offerte dus was dat wat er gezegd werd.
Bij het ontvangen van de factuur stond er idd 1u + transport kosten.
Voor een toilet waar hij niets voor moest doen en een ketel waar geen defect error meer op te zien was, maw geen herstelling moest uitvoeren of mij een offerte had gegeven:
Ze rekende ze mij Arbeid 1,00 Uur €72,00
en transport 36,00 Km @2,50 €90,00 +6% = €171,72
Ik heb de factuur via mail gekregen, ik betwiste de factuur terug via mail en zei dat ik een offerte gevraagd had oorspronkelijk en dat deze gratis was en er geen werken uitgevoerd moesten worden. En dat er niets over transporten werden vermeld en zeker niet €90 + 6% btw!
Dat ik €171 niet kon aanvaarden om een kijkje te nemen ipv enkel offerte waar niets aan defect was.
Ze antwoorden en zeiden ze: Nu werd er een halfuur aangerekend en de helft van de verplaatsingskosten omdat onze technieker is langs geweest voor nazicht error gasketel. En moest ik € 85,86 betalen.
Ik had met hen telefonisch contact opgenomen en zei hen nogmaals dat dit ging over een gratis offerte en er geen werken uitgevoerd moesten worden.
Ze zeiden me dat de technieker wel ter plaatsen was geweest en dat ik alsnog 30 min en de helft transport kosten moest betalen.
Voor dat bedrag ging ik niet blijven discussiëren en had ik de factuur betaald.
Bij dezelfde firma, had ik dus een 2de afspraak nog lopen voor de verplichte en algemene onderhoud van mijn ketel, daar moest ik heel lang opwachten eer ze konden komen. Dus liet ik ze staan. Eer ik een andere loodgieter vind.
Ik kreeg geen offerte, maar de jonge technieker had me mondeling gezegd hoeveel het zou kosten: €123. Weerom vroeg ik dat is alles inbegrepen.
Ik zeg ok, doe maar.
Ik krijg de factuur via email en alweer val ik achter over van de factuur van €232,14!
Ik opnieuw betwist ik de factuur, ze hadden me alweer €92 transport vollenpot aangerekend!
ik zeg hen:
Bij de vorige factuur betwiste ik ook de factuur en de km's, wat overdreven 92€ excl. Btw? Zeker omdat het ging over een vrijblijvende gratis offerte vraag.
Daar had u mij toch de helft gecrediteerd en aangerekend.
Aangezien het over 2 bezoeken en 2 facturen gaat, kan u daar opnieuw een geste doen. U kwam niet ter sprake van deze hoge transportkosten bij de afspraken te maken.
Ik ben reeds vaste klant geweest bij uw collega toen hij nog zelfstandige was. Hij verwees me door naar u. Mijn ervaring is dan ook niet tevreden aangezien de hoge kosten die me wordt aangerekend zonder overleg mbt de offerte vraag en toch volle pot aangerekend werd, wanneer ik uitdrukkelijk vroeg dat de offerte gratis en vrijblijvend was. Maar toch werd aangerekend voor werk uur en transport kosten.
ik kom tot de vaststelling dat uw factuur wel heel erg hoog ligt. Nogmaals, vroeg ik eerstmaals telefonisch bij afspraak een prijsofferte.
ik laat hen de gemiddelde kostprijs zien van Vaillant zelf van hun website:
de kosten voor het schoonmaken van een cv-ketel.
Cv onderhoud kosten: 2025
Type onderhoudscontract Gemiddelde kosten*
Eenmalig onderhoud €70,- tot €90,-
Standaard onderhoudscontract (basis) €50,- tot €90,- per jaar"
U rekent mij 232,14 aan? Nogmaals betwist ik dit.
Ze antwoorden met:
Credit 50% transport kosten €48 en nog steeds €127 aan werkuren ook al werd er gezegd €123.
Deze korting werd nog eenmalig toegekend, bij nieuwe afspraken kan dit niet meer en zullen wij het volledige bedrag in rekening brengen.
Enkel bij het maken van een groepsafspraak kan er een korting gegeven worden op de verplaatsingskosten.
Wij blijven bij ons standpunt en hebben voor jou al een geste gedaan.
Deze korting werd nog eenmalig toegekend, bij nieuwe afspraken kan dit niet meer en zullen wij het volledige bedrag in rekening brengen.
Enkel bij het maken van een groepsafspraak kan er een korting gegeven worden op de verplaatsingskosten.
Gelieve de factuur te betalen of wij zijn genoodzaakt om verdere stappen te ondernemen.
U bent vrij om bij andere installateurs te gaan zoals u hieronder aangeeft.
Ze rekenen me dus 232,14 aan ipv 125,08 (€70) of €146,28 (€90) aan voor een eenmalige onderhoud.
Maw hadden ze me €117,06 of 85,86 liefst te veel aangerekend!
Nu is natuurlijk mijn vraag heb ik recht van spreken?
Ik las op een website dat je de betwisting per aangetekend schrijven moet doen?
Nu is de communicatie wel telkens via email gebeurd, is het dan niet voldoende dat de betwisting reeds gebeurde via email?
Is het de moeite om tegen in te gaan
Graag jullie kennis en ervaring, aub