mailen in iemands anders naam zonder dat dit zo wordt aangegeven

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
HelDel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

mailen in iemands anders naam zonder dat dit zo wordt aangegeven

#1 , 31 mar 2025 10:43

De ex-man van mijn collega verstuurt naar iedereen mails: naar haar inzake de financiële afrekening van de kosten, naar de sportclubs waar de kinderen naar toe gaan, naar de dokters waar de kinderen op visite gaan, naar de scholen van de kinderen etc etc. Deze mails verdienen de stempel van "Stalking". De gevolgen hiervan zijn vergaand.

Dit forum is de klein om door de inhoud van deze mails aan te tonen dat dit wel degelijk mails zijn die het normale, gezonde mailverkeer met normale belangstelling voor het welzijn van de kinderen en het maken van praktische afspraken te boven gaan.

Maar de clou is: het is niet de ex-man die de mails stuurt (dat is 1000% zeker). Zij weet wie dit is en dit is niet een nieuwe partner van de ex. De ex weet van het merendeel van deze mails niets af maar "trekt" zich daar niets van aan.

Hoe kan je hiertegen optreden? Alle mails worden dus verstuurd in naam van de ex maar zijn 1000% zeker niet van de ex.

bullgod

#2 , 31 mar 2025 11:19

niet de ex en niet de nieuwe partner vd ex? wie dan wel?
de kinderen zelf? of de ouders vd ex? hackers?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 31 mar 2025 11:43

Deze mails verdienen de stempel van "Stalking".
Als het volume zodanig is dat de ontvangers van die mails er door verontrust worden, kunnen ZIJ klacht neerleggen wegens belaging

Hoe kan je hiertegen optreden? Alle mails worden dus verstuurd in naam van de ex maar zijn 1000% zeker niet van de ex.
Valt onder informatica-fraude

Strafklacht bij politie

Of er veel mee gedaan gaat worden, is wat anders
Bij sommige parketten ligt de drempel op 10.000€ schade voor er wat gebeurt ...
Hier gaat schade aantonen al een probleem zijn

Kan zijn dat een uitleg mogen komen geven bij politie de ex er al anders tegenaan doet kijken, en dat die het zo doet stoppen
Laatst gewijzigd door Inazuma op 31 mar 2025 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 31 mar 2025 11:45

Maar de clou is: het is niet de ex-man die de mails stuurt (dat is 1000% zeker). Zij weet wie dit is en dit is niet een nieuwe partner van de ex. De ex weet van het merendeel van deze mails niets af maar "trekt" zich daar niets van aan.
Het moet toch iemand zijn die

1) aan de contacten kan
2) de diverse afrekeningen kent
3) aan mailaccount van de ex kan ...

HelDel
Topic Starter

#5 , 31 mar 2025 12:08

Het is een ingewikkelde familiale situatie. Degene die dit doet kan idd bij alles (mailaccount etc) van de ex en dringt zichzelf binnen ongevraagd binnen in het leven van de kinderen. Dit is een situatie die nu al 9,5 jaar aansleept en mijn collega staat machteloos.

LennieK

#6 , 31 mar 2025 12:25

Hoezo machteloos? Dat lijkt me gewoon een kwestie van alle wachtwoorden aan te passen en te werken met twee-factor-authentificatie?

HelDel
Topic Starter

#7 , 31 mar 2025 12:28

@Lenniek: nee hoor. De Ex laat dit alles toe en weet zelfs waarschijnlijk niet eens van alle mails.

KJ86

#8 , 31 mar 2025 13:09

De ex heeft dus gewoon een persoonlijke assistent!

HelDel
Topic Starter

#9 , 01 apr 2025 16:55

KJ86 ja idd. Het interesseert hem in feite niet. Het is die persoonlijk assistent (een zij) die alles daar dirigeert.

Thomas_A

#10 , 02 apr 2025 05:46

Vaag verhaal dat bovendien halverwege bijgestuurd wordt.

Die communicatie “uit naam van iemand anders”, is dus wel degelijk met akkoord van de persoon uit wiens naam deze verstuurd wordt. Dan is er toch geen probleem.

Er zijn heel wat voorbeelden waar dit zo verloopt.

HelDel
Topic Starter

#11 , 03 apr 2025 17:38

Thomas, Ik weet niet waar ik mijn verhaal halverwege heb bijgestuurd. Misschien bedoelt u de verduidelijking dat het niet om een gehackt mailaccount gaat maar dat één bepaalde persoon doelbewust in naam van de vader allerhande (en dus zeer veel mails rondgestuurd). En ja, de vader weet het waarschijnlijk maar het interesseert hem niet.

De mails gaan veel verder dan de gerechtvaardigde interesse van ouder naar kind. Maar omdat ze vanaf een mail adres van de vader worden verstuurd zijn scholen ed verplicht om te antwoorden.

Ik kan echt niet in detail treden omdat het 1) een veel te lang verhaal wordt en 2) bepaalde kenmerken zo overduidelijk en uniek zijn dat ze te herkenbaar zouden zijn voor de betrokkene.

en ik kan me inderdaad inbeelden dat er in de praktijk via het mailadres van de vader/moeder praktische afspraken worden gemaakt zonder dat deze noodzakelijk door vader of moeder zelf worden verstuurd. Maar als dit zo zou zijn dan had ik denk geen probleem gehad dat ik hier wil aankaarten!

Het woord belaging is hierboven vermeld en dat is het volgens de definitie idd. Met die opmerking zijn ze nu verder aan het zoeken aan iemand die hen kan helpen.

Terug naar “Stel een vraag”