Verzekering firma wagen hoofdbestuurder geen werknemer

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Celine2004
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verzekering firma wagen hoofdbestuurder geen werknemer

#1 , 01 apr 2025 02:49

Situatieschets:
Wagen dochter aangekocht door de firma.
Aan de mogelijke consequenties hieraan verbonden zijn niet het onderwerp van de vraag.
Vermits de eigenaar van de wagen niet gelijk hoeft te zijn aan de verzekeringsnemer werd gedacht de wagen volledig op haar naam te verzekeren.
Dochter 21j en 2 jaar rijbewijs en student. Niet woonachtig op adres firma
Tot nu terechte occasionele bestuurder.
De makelaar stelt nu een ander contract voor
Firma verzekeringsnemer voertuig en dochter vermeld als hoofdbestuurder.
Na redelijk wat opzoekwerk kan ik weinig info vinden over juridische consequenties bij een ongeval wanneer de hoofdbestuurder van een firma wagen geen werknemer van de firma is.
Graag had ik relevante informatie hierover verkregen van iemand met kennis van zaken vermits voor de makelaar blijkbaar echt alles kan.
Het antwoord “Van makelaar veranderen” reken ik niet tot relevante info vermits dit niet mijn makelaar betreft en ik hier geen invloed op heb.
Alvast dank.

Thomas_A

#2 , 01 apr 2025 05:01

Wat is “de firma” en wat heeft uw dochter hiermee te maken?

mava105

#3 , 01 apr 2025 11:01

Ik heb een sterk vermoeden dat hier fraude in het spel is. Vader in eigenaar van die firma, en wil een firmawagen voor zijn dochter die geen werknemer is van diezelfde firma.

Reclame

Basejumper2

#4 , 01 apr 2025 21:11

Wat de verzekeringsfonds betreft is dit inderdaad de enige correcte werkwijze. De dochter op de polis zetten als occasioneel bestuurder terwijl zij in de feiten de hoofdbestuurder is, leidt bij grote schade tot problemen wegens valse informatie bij aangaan polis. Dat betekent dat de maatschappij een regresrecht kan en zal uitoefenen.
Wat de fiscus betreft : die zal waarschijnlijk de uitgaven voor die firmawagen als verworpen uitgave kwalificeren gezien de enige bedoeling is een abnormaal goedgunstig voordeel toe te kennen aan iemand vreemd aan de firma. Bespreek met uw accountant of zij niet als onbezoldigd bestuurder aan boord kan komen.

Thomas_A

#5 , 01 apr 2025 22:18

Een onbezoldigd bestuurder van het bedrijf die een auto krijgt, maar geen enkele werkzaamheid verricht, is natuurlijk evengoed fraude.

Celine2004
Topic Starter

#6 , 02 apr 2025 06:29

Wat de verzekeringsfonds betreft is dit inderdaad de enige correcte werkwijze. De dochter op de polis zetten als occasioneel bestuurder terwijl zij in de feiten de hoofdbestuurder is, leidt bij grote schade tot problemen wegens valse informatie bij aangaan polis. Dat betekent dat de maatschappij een regresrecht kan en zal uitoefenen.
Wat de fiscus betreft : die zal waarschijnlijk de uitgaven voor die firmawagen als verworpen uitgave kwalificeren gezien de enige bedoeling is een abnormaal goedgunstig voordeel toe te kennen aan iemand vreemd aan de firma. Bespreek met uw accountant of zij niet als onbezoldigd bestuurder aan boord kan komen.
Wat is “de firma” en wat heeft uw dochter hiermee te maken?
Helemaal niks

Celine2004
Topic Starter

#7 , 02 apr 2025 06:31

Ik heb een sterk vermoeden dat hier fraude in het spel is. Vader in eigenaar van die firma, en wil een firmawagen voor zijn dochter die geen werknemer is van diezelfde firma.
Klopt helemaal

Celine2004
Topic Starter

#8 , 02 apr 2025 06:49

Dat de fiscale constructie ‘ongepast’ is ben ik mij helemaal van bewust maar dat was niet het punt.
Het ging mij er enkel om dat meisje die nog student is correct gedekt is bij een eventueel ongeval zodat ze niet haar leven moet beginnen met een terugvordering van een verzekeringsmaatschappij.
Ze wordt vermeld als 100% hoofdbestuurder van het voertuig in de polis die op naam van de firma staat.

Terug naar “Stel een vraag”