Schenking tijdelijk op gezamelijke rekening

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
BertDeBouwer
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schenking tijdelijk op gezamelijke rekening

#1 , 25 mar 2025 11:00

Ik zou binnenkort een schenking ontvangen van mijn ouders. Het is de bedoeling dat dit geld onmiddellijk benut wordt voor de aankoop van een woning. Ik ben echter wettelijk samenwonend en heb momenteel geen persoonlijke zichtrekening, onze beide lonen komen op een gezamenlijke rekening.
Maak ik best tijdelijk een persoonlijke zichtrekening aan? Of is dit geen probleem als er een duidelijke vermelding bij de schenking staat?

bullgod

#2 , 25 mar 2025 11:22

"Tot het eigen vermogen behoren de goederen met een bewijs van persoonlijk bezit, de opbrengsten uit deze goederen en de beroeps- of vervangingsinkomsten.
De goederen waarvan geen van beide samenwonenden de eigendom kan bewijzen, alsook de opbrengsten daarvan behoren tot het onverdeelde bezit." (notaris.be)
Prietpraat is des duivels oorkussen.

BertDeBouwer
Topic Starter

#3 , 25 mar 2025 13:29

@bullgod, ik weet niet goed hoe ik dat antwoord moet interpreteren. Mijn bezorgdheid komt vooral uit deze tekst die ik ook op notaris.be vond.

"3. Geld uit een erfenis storten op de gemeenschappelijke rekening
Juist omdat (een deel van) het gemeenschappelijk vermogen deel uitmaakt van de nalatenschap van de overlevende partner, is het van belang om niet zomaar eigen gelden te storten op de gemeenschappelijke rekening. Het storten van geld uit een erfenis of een schenking (wat eigen is), op een gemeenschappelijke rekening waarop geld van beide huwelijkspartners staat, zorgt voor een ‘vermenging’. Het eigen geld wordt niet langer traceerbaar en de herkomst van het geld kan achteraf moeilijk worden bepaald.

Dat kan voor miserie zorgen wanneer de langstlevende huwelijkspartner haar nalatenschap moet aangeven in de aangifte van nalatenschap… Hoe bewijs je dan immers dat een deel van het geld op de gemeenschappelijke rekening, wel effectief ‘eigen geld’ is, dat destijds reeds belast werd?

4. Geld uit een erfenis of een schenking: aparte rekening
Cruciaal om het kapitaal ‘eigen’ te houden, en dus uit het vizier van de fiscus te houden, is om het traceerbaar en individualiseerbaar te houden. De notaris zal je aanraden om de verkregen tegoeden uit een erfenis of een schenking te storten op een eigen rekening, waar geen andere gemeenschappelijke gelden op terechtkomen. Zo zal er geen vermenging met de gemeenschappelijke gelden kunnen plaatsvinden. Dit is de veiligste oplossing.

Het valt af te raden de gelden te storten op een gemeenschappelijke rekening (of zelfs op een eigen rekening waarop nog andere, gemeenschappelijke, gelden terecht komen), zelfs als het slechts een tijdelijke maatregel is “in afwachting van”."

Reclame

bullgod

#4 , 25 mar 2025 13:49

het is mij niet duidelijk van wie u schrik hebt: van uw partner (bij scheiding) of vd fiscus (bij overlijden).

BertDeBouwer
Topic Starter

#5 , 25 mar 2025 13:59

Schrik is niet het woord dat ik zou gebruiken, ik wil gewoon potentiële problemen in de toekomst vermijden. Dat zou dan inderdaad bv een relatiebreuk of een overlijden van eender welke betrokken (of net niet betrokken) partij kunnen zijn.

bullgod

#6 , 25 mar 2025 14:07

onverdeeld vermogen is per definitie een potentiële bron van (grote) miserie.
ik betwijfel of een persoonlijke zichtrekening u daartegen zal beschermen, laat staan zodra uw verkregen schenking mooi vastgebetonneerd zal zitten in het aan te kopen huis.

BertDeBouwer
Topic Starter

#7 , 25 mar 2025 15:04

onverdeeld vermogen is per definitie een potentiële bron van (grote) miserie.
Snap ik, maar een schenking is toch net eigen vermogen. Mijn partner zal ook geen aandeel hebben in de aan te kopen woning.
De vraag is dan in principe ook of er twijfel zou kunnen ontstaan over het feit dat het eigen vermogen betreft, net doordat het geld een paar dagen op een gezamenlijke rekening zou staan.

bullgod

#8 , 25 mar 2025 15:09

ik denk van niet.
maar waarom niet gewoon een eigen rekening aanmaken?

Terug naar “Stel een vraag”