Huurcontract korte duur verlengen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Andre765
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract korte duur verlengen

#1 , 16 mar 2025 13:54

Hallo,
Ik verhuur een flat in Vlaanderen met een contract van 1 jaar dat in juli 2025 afloopt.
De huurder vroeg me enige tijd terug om een verlenging tot oktober 2025, wat wij schriftelijk vastlegden (ik vermelde toen duidelijk tegen de huurder dat het contract slechts 1 x verlengd kon worden).
Nu vraagt de huurder opnieuw een verlenging tot juni 2026.
Ik weet dat een contract van korte duur slechts 1 x verlengd kan worden (met een totale duurtijd van 3 jaar).
Mijn vraag is nu: aangezien het contract dus niet meer verlengd kan worden, wat zijn mijn opties om deze huurder toch te laten blijven?
Kan ik opnieuw schriftelijk verlengen en wordt dit dan zowiezo een contract van lange duur?
Of moet er een nieuw contract opgesteld worden?
Dank bij voorbaat

bosprocureur

#2 , 16 mar 2025 14:09

Gewoon laten wonen, als dat is wat u wil. het wordt automatisch een contract van lange duur. Let wel, voor de verhuurder heeft dit ook consequenties, nl. een schadevergoeding te betalen als hij tegen het einde van het zesde jaar wil opzeggen.

Andre765
Topic Starter

#3 , 16 mar 2025 17:01

Bedankt voor de verduidelijking.
Ter verdere info: ik heb op zich geen probleem met het langer blijven van de huurder (hij betaalt correct etc), maar in elk geval wil ik geen contract van lange duur.
Met de verlenging die de huurder vraagt, zitten we dan wel nog onder de 3 jaar.
Is het dan eventueel een optie om de initiële verlenging (die nog niet ingegaan noch afgelopen is) te vervangen/herschrijven, ondertekend door alle partijen?
Dat dus de initiële verlenging zou lopen van juli 2025 tot juni 2026?
Of geldt dit dan zowiezo als 2 verlengingen met het gevolg dat het contract van lange duurt wordt?

Kort samengevat: is er een optie dat ik de huurder kan laten blijven tot juni 2026 (dmv een herziening van de initiële verlenging of iets anders, totale huurtermijn minder dan 3 jaar), zonder daarbij in een contract van lange duur terecht te komen?

Dank bij voorbaat

Reclame

bosprocureur

#4 , 16 mar 2025 17:52

Wat u mijns inziens zou kunnen doen is NU aan de HUURDER vragen een opzeg tegen juni 2026 te geven, dan bereikt u wat uw doel is, en eindigt de huur einde juni 2026.

Geeft hij dat niet, dan komt er geen verlenging. Punt.

Andre765
Topic Starter

#5 , 16 mar 2025 18:22

Bedankt voor de opties.
@ Bosprocureur, dit is inderdaad een optie, ik heb echter mijn twijfels of de huurder dit gaat willen doen nu…

@Thomas A, de initiële verlenging werd inderdaad nog niet geregistreerd, maar alle partijen hebben een digitale kopie van de getekende initiële verlenging.
Dus hoe ik het begrijp, bestaat dan het gevaar dat de huurder alsnog die initiële verlenging kan bovenhalen wanneer het hemt uitkomt om dan alsnog contract lange duur af te dwingen?

Terug naar “Stel een vraag”