Weigering uitkering

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Fay Vercruysse
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Weigering uitkering

#1 , 04 mar 2025 12:49

Ik heb gedurende 4 maanden recht gehad op een uitkering van het ziekenfonds. Omdat mijn job in het onderwijs te zwaar was. In die periode werkte ik in een andere sector als flexijob. In januari bv maar 1 dag, in december meerdere dagen. Er werd mij op voorhand nooit gezegd dat dat niet kon. Nu krijg ik bericht dat ik teveel verdiende als flexi waardoor ik geen recht heb op een uitkering. Lees 1 dag flexi, 100 € verdiend, 1 maand uitkering 2.000 €. Kan ik hier beroep tegen aantekenen? Wat zijn de procedures? Ondertussen ben ik terug aan het werk in het onderwijs. Het gaat over een periode van 4 maand uitkering. Ik vind het maar logisch dat de flexi afgetrokken word van de uitkering, maar meteen weigering, na al die tijd?

Groeten

Lanox

#2 , 04 mar 2025 13:02

Dit lijkt mij de logica zelve. Ofwel bent u arbeidsongeschikt en heeft u (mogelijk) recht op een uitkering, ofwel bent u arbeidsgeschikt en heeft u geen recht op een uitkering.

Blaatpraat

#3 , 04 mar 2025 13:28

U had dit moeten aangeven.
Dit kon vanaf de tweede dag ongeschiktheid, waarna u een goedkeuring diende te krijgen van de adviserende geneesheer.

@Lanox: is niet noodzakelijk logisch. U kunt perfect arbeidsongeschikt verklaard worden voor 1 job, maar niet voor een andere.
Als je been gebroken is, is het logisch dat u bitter weinige fysieke jobs kunt uitvoeren, maar een kantoorjob kan wel nog.

Reclame

EscalatorCrow

#4 , 04 mar 2025 15:15

Dat klopt. Zelfs voor onbetaald vrijwilligerswerk is het vereist om vooraf goedkeuring te verkrijgen van de adviserend geneesheer. Bovendien is het niet zonder meer mogelijk om uitkeringen te cumuleren met inkomsten uit arbeid.

Heeft u, zij het laattijdig, dan helemaal geen goedkeuring aangevraagd? De benodigde aanvraagformulieren zijn eenvoudig online terug te vinden of verkrijgbaar bij uw lokale ziekenfondskantoor. Indien u bijvoorbeeld pas 15 dagen na uw deeltijdse werkhervatting – al dan niet via een flexijob – een aanvraag indient, loopt u het risico dat de uitkering voor die 15 dagen wordt teruggevorderd. Indien u nooit een aanvraag heeft ingediend, riskeert u uiteraard een terugvordering van de uitkering over de volledige periode van arbeidsongeschiktheid.

Het instellen van beroep heeft in dit geval weinig zin, vrees ik. Onwetendheid of niet-onderbouwde aannames, zoals "Er werd mij op voorhand nooit gezegd dat dit niet toegestaan was.", gaan geen geldige grond voor herziening zijn.

Terug naar “Stel een vraag”