(de)blokkering van rekening bij bewindvoering

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
kc2010
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

(de)blokkering van rekening bij bewindvoering

#1 , 13 nov 2024 00:23

Ik ben aangesteld tot bewindvoerder voor persoon en goederen op 23 oktober 2024.
Vorige week stond ik aan de kassa om spullen voor deze persoon te kopen, de kaart werkte niet. Ondertussen de website ook niet meer... dus ben ik na het verlengde weekend tot bij het bankkantoor gegaan.
Daar wist men mij te vertellen, dat zijn rekening geblokkeerd was. Ook al stond ik reeds al genoteerd als mede beheerder. Ik werd hier op geen enkele manier van op de hoogte gebracht dat dit 'een procedure' zou kunnen zijn. Ik gaf het vonnis af, en het zou tot 10 dagen duren vooraleer het saldo ter beschikking zou komen, wist de medewerkster me te zeggen. Ik drong aan dat er dringend betalingen dienden te gebeuren en dat ik daar nu verantwoordelijk voor was. Fijn begin is anders! Klopt deze manier van werken? Kan dit 'deblokkeren' versneld gebeuren, ifv de betalingen?

Verder las ik online dat ik best mij verzekerde als bewindvoerder, klopt deze?
Waar dien ik nog rekening mee te houden, als ik niet voor nog meer verrassingen wil komen te staan?
met dank

basejumper

#2 , 13 nov 2024 08:03

Beste

Een bank verneemt via het Staatsblad dat bepaalde mensen onder bewind komen te staan. Dan worden hun rekeningen geblokkeerd. De bewindvoerder moet zich dan kenbaar maken aan de bank waarna de nodige aanpassingen in de bestanden gebeuren. Nationaal zijn dat heel wat dossiers (naast voorlopig bewind bvb ook faillissementen’ verlengde minderjarigheid enz) Dat kan dus een aantal dagen duren. Een verzekering nemen is doorgaans niet nodig. Professionele bewindvoerders (advocaten) doen dat wel. Maar zolang u geen ingrijpende riskante beslissingen neemt is er zelden een probleem.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

kc2010
Topic Starter

#3 , 13 nov 2024 08:26

Dank voor uw snelle reactie,

Reclame

artemis

#4 , 13 nov 2024 09:57

Toen ik 7 jaar geleden startte als (niet-professioneel) bewindvoerder hadden de banken eerst een kopie van de beschikking vrederechter nodig om rekeningen open te stellen voor mij. Ik kreeg dan een eigen bankkaart op mijn naam op de bestaande rekeningen. Bij bank A ging dat heel vlot en snel, bij bank B ging dat moeizamer en duurde dat lang!

In de overgangsperiode heb ik zelf een aantal dringende betalingen voorgeschoten en nadien aan mezelf terugbetaald. Er stond voldoende saldo op de rekeningen van de beschermde persoon.

dringende

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 14 nov 2024 17:01

Een bank verneemt via het Staatsblad dat bepaalde mensen onder bewind komen te staan. Dan worden hun rekeningen geblokkeerd.
Daar staat ineens ook de bewindvoerder in

En neen, rekening blokkeren is niet standaard ...

Marcus Aurelius

#7 , 14 nov 2024 23:04

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://steunpuntbewindvoering.be/sites ... Q_CRBP.pdf

Het voorleggen van de aanstellingsakte is voldoende. Je moet wel de bank de mogelijkheid geven om deze aanstellingsakte in hun administratie te verwerken.

Een publicatie in het B.S. moet zeker niet afgewacht worden.
-
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorgehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

sysrq

#8 , 25 nov 2024 20:28

Het lijkt erop dat u voordien een gewoon mandaat had op de rekening van de titularis.

Wanneer de titularis onbekwaam wordt kan de titularis bij een bekende oranje bank effectief geen transacties meer doen, ook u als mandataris kan dan tijdelijk de kaart en rekening niet meer gebruiken totdat u administratief als bewindvoerder bent toegevoegd.

Via kantoor aanstellingsakte/vonnis binnenbrengen om dan als bewindvoerder toegevoegd te worde
en een nieuwe eigen debetkaart te krijgen. Dit zal minstens enkele dagen duren maar realistischer minstens een week.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#9 , 26 nov 2024 00:36

Wanneer de titularis onbekwaam wordt kan de titularis bij een bekende oranje bank effectief geen transacties meer doen, ook u als mandataris kan dan tijdelijk de kaart en rekening niet meer gebruiken totdat u administratief als bewindvoerder bent toegevoegd.
Bij de bank met een paleis op een Leuvense heuvelrug was er naar eigen ervaring geen probleem mee ...

Terug naar “Stel een vraag”