ramen in gevel van buren op minder dan 1m90 van de scheiding.

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Rolstoel1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ramen in gevel van buren op minder dan 1m90 van de scheiding.

#1 , 03 nov 2024 08:40

Hi,

Een buurwoning dat nu verkocht wordt staat op minder dan 1 m 90 van de scheiding.

op het 1e verdiep en op de zolder zijn 2 kleinere raampjes met uitzicht op mijn terras en tuin.

Nu gaan er nieuwe buren komen en hoogstwaarschijnlijk verbouwingen. (een dikke F)

de ramen op gelijkvloer storen mij niet, die kan ik voldoende afschermen. Maar de ramen van het 1e verdiep en zolder storen mij;

Kan ik eisen dat (bij verbouwingen) de zijgevel ramen op het 1e verdiep en zolder geblindeerd (lichtblokken ofzo) worden? En geen gewoon doorkijkglas zoals nu. De kamers hebben ramen voor en achter aan de woning.

Kan ik tegenhouden dat de ramen groter zouden worden of dat er ramen in de zijgevel bij komen?

Ik weet niet of die zijramen in de gevel na het bouwen van die woning zijn bijgemaakt. In de afgelopen jaren (meer dan 10 jaar geleden) heeft men verbouwingen/aanbouw gedaan.

Ik weet graag waar ik aan toe ben. Voor de waarde van mijn woning heeft dat wel een belang.

Groeten,

Ondeskundige
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2024 11:13

Het beste is eerst met de nieuwe eigenaars te praten en het hun vriendelijk zeggen wat je graag hebt.
Al naargelang de verbouwing die ze doen, moeten ze al dan niet een bouwaanvraag indienen.
Is er een bouwaanvraag en ze hebben geen rekening gehouden met je wensen, dan moet je de procedure volgen en indien nodig bezwaar indienen. Uiteraard moet je dat motiveren met de inkijk.
Is er geen bouwaanvraag en zie je dat ze geen rekening houden met je wensen, binnen de kortste keren een verzoeningsprocedure aanvragen bij de vrederechter. Je moet op de griffie deze procedure aanvragen en uiteraard naam en adres opgeven van de tegenpartij. Je buren en jij worden dan opgeroepen en in bijzijn van de vrederechter, die geen standpunt mag innemen, proberen jij en je buren overeen te komen.Is er een overeenkost dan bekrachtigd de vrederechter die. Is er geen dan kan je bij dezelfde vrederechter eengewone procedure opstarten. Je hoeft geen advocaat te nemen, maar dat kan wel helpen.
Heb je een verzekering rechtsbijstand (één die je mag opgeven op je belastingsaangifte), doe daar dan beroep op en je kan met uitzondering van de vrijstelling geen kosten. Als het probleem er vandaag nog niet is, kan je alsnog zo een verzekering nemen.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”