Een 3 tal jaar terug heeft het huisdier van mijn buur schade aangericht in mijn huis. Hoewel hij impliciet de schade erkent (heb hele mail conversatie hierover waarin hij de schade alleszins niet betwist), is het problematisch om de man tot volledige betaling aan te zetten.
Ik heb na 2 jaar zeuren een gedeeltelijke cashbetaling van hem ontvangen. Ik heb hem hierop ook een mail gestuurd dat ik dat bedrag ontvangen had. De dag voor hij vertrok beweerde hij in een mondeling gesprek dat hij de rest ging voldoen met de waarborg. Helaas weigerde hij bij vrijgave van de waarborg mij terug te betalen. De vogel was dus gaan vliegen. Het was zeer moeilijk om hem terug te vinden aangezien ik geen adresgegevens had en hij bovendien enkel via zijn werkmail met mij communiceerde. Hij antwoordt zelfs niet op mijn mails.
Ik ben er achter geraakt waar hij woont en werkt en heb hem voor verzoening opgeroepen bij het vredegerecht, maar hij is uiteraard niet komen opdagen. Uit principe, omdat de man in mijn gezicht staalhard heeft staan liegen, wil ik hiermee verder gaan.
Ik wil dit gezien het kleine bedrag doen zonder advocaat. Mijn vraag is maakt dit enige kans?
Een andere meer praktische vraag is: Kan dit via een verzoekschrift op tegenspraak of moet dit via een dagvaarding?
Zijn er andere mogelijkheden, want bij een dagvaarding zijn er naar verhouding toch serieuze kosten in vergelijking met de door mij gevraagde som? Ik kan bijvoorbeeld eens bij zijn werk informeren, gezien zijn communicatie via zijn werkmail waar hij niet meer mee naar mij toe communiceert. Iemand anders gaf mij de tip om hem eens op te zoeken bij zijn werk (uiteraard niet om te intimideren, maar om braaf achter mijn geld te informeren). Kan dit of kom ik hiermee in de problemen?
Info: de man is volgens mijn inschatting solvabel.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!