Boekhouder probeert sluiting van mijn bedrijf te rekken

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
kimgysen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Boekhouder probeert sluiting van mijn bedrijf te rekken

#1 , 27 okt 2024 10:30

Op 14/06/2024 heeft mijn boekhouder een factuur gestuurd, als antwoord op mijn vraag om mijn GCV te sluiten.
Deze GCV doet namelijk al jaren niets, en daar zijn eigenlijk nooit inkomsten uit voort gekomen.
Ik heb dezelfde dag nog 1 815 euro betaald via overschrijving voor de bedrijfsrevisor.

Ondertussen heb ik herinneringsmails gestuurd op 27/07/2024, 16/08/2024.
21/08/2024 heeft hij gestuurd dat hij zal checken bij de revisor.
Er zijn nogmaals herinneringsmails gestuurd 31/08/2024, 06/09/2024.
In september nog eens opgebeld, en de secretaresse gaf me de boodschap "dat hij het zal checken met de revisor".
Ik heb in de mails specifiek gevraagd om zelf eventueel de revisor te contacteren, en vermeld dat dit voor het einde van het jaar in orde moest zijn.

Uiteindelijk begin ik deze boekhouder ervan te verdenken me aan het lijntje te houden en de sluiting van die GCV te rekken om er meer inkomsten uit te genereren. Deze boekhouder vraagt namelijk tussen de 400-500 eur per jaar om nauwelijk iets te moeten doen (want er is geen activiteit in dat bedrijf).
Ik ben bang dat als die GCV weer mee gaat naar volgend jaar, ik opnieuw kosten moet betalen voor niets.
Ik heb een email verstuurd naar [email protected] in de hoop advies te ontvangen, maar 2 weken later nog geen nieuws.

Is er eigenlijk iets dat ik kan doen om juridische steun te krijgen en meer druk te zetten op de sluiting van dat bedrijf?
Ik hem in juni al duidelijk gemaakt via email dat ik volgend jaar geen frank meer wil betalen voor dat bedrijf.
Als ik nu nog een factuur krijg volgend jaar betaal ik nog liever het vierdubbele aan een advocaat dan dat hij nog één euro van mij ziet.

Thomas_A

#2 , 27 okt 2024 10:56

Veel vragen.

Waarom zet je de vennootschap niet zelf stop? Dat zijn een paar handelingen en kan je vanachter je pc. Kruispuntbank, btw, sociale bijdrage en misschien paar kleinere zaken stopzetten.

Waarom heb je een bedrijfsrevisor voor een vennootschap die niks opbrengt?

Ofwel is de situatie veel ingewikkelder, ofwel bent u mogelijk niet goed geïnformeerd wat u gewoon zelf kan doen.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 27 okt 2024 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW

#3 , 27 okt 2024 11:09

Voor een paar honderd euro gaat een boekhouder zijn reputatie niet op het spel zetten. Wanneer sluit het boekjaar af?

Reclame

dako

#4 , 28 okt 2024 14:37

Waarom zet je de vennootschap niet zelf stop? Dat zijn een paar handelingen en kan je vanachter je pc. Kruispuntbank, btw, sociale bijdrage en misschien paar kleinere zaken stopzetten.

Waarom heb je een bedrijfsrevisor voor een vennootschap die niks opbrengt?
Je vergeet wel de essentiële stap van vereffening en ontbinding van de rechtspersoon met o.a.publicatie in staatsblad en bijhorende fiscale aangiftes. Is heel stuk minder evident en m.i. niet "misschien paar kleinere zaken stopzetten". Betwijfel trouwens of hij BTW-plichtig is als de jaarkost maar 4-500 eur is.

En een bedrijfsrevisor omdat een controleverslag (van een revisor of externe accountant die niet de gebruikelijke is) verplicht is bij vereffening van een CommV bij ontbinden en vereffenen in één akte (verkorte procedure).
Of dit kosten/baten het meest aangewezen is kan je niet bepalen zonder de concrete situatie te kennen (zowel van vennootschap als van werking accountant). Bij de normale procedure is controleverslag niet verplicht maar zijn er wel andere bijkomende publicaties/bijkomende verslaggeving/... met hun kostprijs.

Accountant lijkt het mij vooral te druk te hebben met andere dingen/deadlines waarbij de vereffening wat naar achter geschoven is. Zolang de vereffening in het lopende boek/kalenderjaar afgerond is heeft dit in principe ook geen nadelige gevolgen of extra kosten voor TS. Lijkt me best nogmaals aan te dringen en vermelden dat er geen extra kosten aanvaard zullen worden.

LYNX XX

#5 , 28 okt 2024 17:20

Op 14/06/2024 heeft mijn boekhouder een factuur gestuurd, als antwoord op mijn vraag om mijn GCV te sluiten.
Deze GCV doet namelijk al jaren niets, en daar zijn eigenlijk nooit inkomsten uit voort gekomen.
Ik heb dezelfde dag nog 1 815 euro betaald via overschrijving voor de bedrijfsrevisor.

Ondertussen heb ik herinneringsmails gestuurd op 27/07/2024, 16/08/2024.
21/08/2024 heeft hij gestuurd dat hij zal checken bij de revisor.
Er zijn nogmaals herinneringsmails gestuurd 31/08/2024, 06/09/2024.
In september nog eens opgebeld, en de secretaresse gaf me de boodschap "dat hij het zal checken met de revisor".
Ik heb in de mails specifiek gevraagd om zelf eventueel de revisor te contacteren, en vermeld dat dit voor het einde van het jaar in orde moest zijn.

Uiteindelijk begin ik deze boekhouder ervan te verdenken me aan het lijntje te houden en de sluiting van die GCV te rekken om er meer inkomsten uit te genereren. Deze boekhouder vraagt namelijk tussen de 400-500 eur per jaar om nauwelijk iets te moeten doen (want er is geen activiteit in dat bedrijf).
Ik ben bang dat als die GCV weer mee gaat naar volgend jaar, ik opnieuw kosten moet betalen voor niets.
Ik heb een email verstuurd naar [email protected] in de hoop advies te ontvangen, maar 2 weken later nog geen nieuws.

Is er eigenlijk iets dat ik kan doen om juridische steun te krijgen en meer druk te zetten op de sluiting van dat bedrijf?
Ik hem in juni al duidelijk gemaakt via email dat ik volgend jaar geen frank meer wil betalen voor dat bedrijf.
Als ik nu nog een factuur krijg volgend jaar betaal ik nog liever het vierdubbele aan een advocaat dan dat hij nog één euro van mij ziet.
Ik stel mij veel vragen bij de inhoud van deze topic.
Een GVC die al jaren geen activiteit en inkomsten heeft ?? Een GVC zonder enig nut ??
Waarom een bedrijfsrevisor. Een GVC zonder inkomsten en activiteiten zal toch wel degelijk van tal administratieve opgelegde taken ontslagen zijn. Controles ??
En als u een overeenkomst heeft met een boekhouder zonder dat die iets moet ? een contract =betalen, waarom dan ook die samenwerking niet on hold zetten ?
Hier is een gepaste verduidelijking op zijn plaats.

kimgysen
Topic Starter

#6 , 28 okt 2024 19:09

Beste,

Ik ben een software developer en indertijd heb ik een GCV gestart met wilde jeugd dromen omtrent een startup.
Ik heb jaarlijks mijn vennootschapsbijdragen betaald en geregeld ideeën gehad voor nieuwe projecten die nooit tot uitwerking zijn gekomen. In mijn gedachtengang dacht ik elk jaar, het kost meer om dat bedrijf gesloten te krijgen, en dan moet ik het volgend jaar weer openen als ik een bedrijf wil starten. Mijn boekhouder heeft jaarlijks nulaangiftes gedaan en mij daarvoor gefactureerd.
In hindsight was dat dom, ja. Bij gebrek aan ervaring heb ik veel betaald voor niks.
Ik probeerde reeds eerder dat bedrijf te sluiten via Liantis; na een lange string aan emails, betalen van 120eur, formulieren opsturen etc kwam het er toch nog altijd op neer dat ik dat moest regelen via mijn boekhouder.

Vorig jaar ben ik freelancer geworden onder een andere vennootschap (KicoPro BV) en heb me aangesloten via een andere boekhouder dichter in de buurt. Ik heb dan besloten om die GCV voor eens en altijd te sluiten.
Ik heb gevraagd aan mijn nieuwe boekhouder of ze dat voor mij kon regelen, maar zij zei dat ik dat moest doen via de boekhouder die de volmacht heeft.
Ik ben niet vertrouwd in die materie en moet me laten adviseren door een boekhouder die nooit reageert, en nu een nieuwe boekhouder die deze zaak niet kon (of wilde) overnemen.

Eigenlijk wil ik gewoon van heel deze zaak vanaf... als me u hierbij kan helpen zou ik daar zeer dankbaar voor zijn.

Mvg Kim Gysen

bosprocureur

#7 , 28 okt 2024 20:01

Zo'n volmacht, kan je dat niet eenvoudig intrekken ?

kimgysen
Topic Starter

#8 , 29 okt 2024 10:41

Ik ben daar niet zeker van. Maar ik heb die factuur al betaald in juni, dus ik wil gewoon dat dit nu wordt opgeleverd als dat enige steek houdt...

kimgysen
Topic Starter

#9 , 29 okt 2024 23:12

Dus ik moet volgend jaar weer vennootschapsbelasting en boekhouder betalen "omdat hij het te druk heeft"? En daar is niks dat ik daar kan aan doen?
Hij heeft het al druk sinds juni 2024? Er is geen enkele manier dat ik wettelijk druk kan zetten om het vooruit te laten gaan?

kimgysen
Topic Starter

#11 , 30 okt 2024 21:12

@LYNX XX Ik heb al betaald!

Terug naar “Stel een vraag”