uitputting van mijn rechten - steun ocmw stopgezet

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Kevlar1980
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

uitputting van mijn rechten - steun ocmw stopgezet

#1 , 24 okt 2024 09:33

Graag had ik via dit forum wat advies gevraagd voor volgende situatie:

Ik ben alleenstaande moeder met een invaliditeitsuitkering en reeds anderhalf jaar kreeg ik financiële hulp van het ocwm daar ik onmogelijk kon mijn rekeningen betalen met enkel mijn bedrag van mijn uitkering. Dit schooljaar is het voor mij nog erger geworden naar kosten toe daar mijn kinderen veranderd zijn van school en het secundair onderwijs zijn begonnen en de vader steeds is blijven weigeren om de helft te doen in de kosten die in het akkoordarrest van 2014 vermeld staan.

Deze hulp werd abrupt stopgezet onlangs nadat mijn nieuwe aanvraag voor dezelfde hulp, door het comité van het ocmw werd geweigerd. De reden die men hiervoor plots aanhaalt is dat ik niet al mijn rechten volledig heb uitgeput...Maw, voordat ik nog enige hulp kan krijgen moet ik eerst via een advocaat alle gelden die hij mij moet betalen en dit terugkerende tot 10 jaar ver.
Ondertussen zit ik letterlijk zonder geld en mijn bankrekening staat op zijn maximum onder nul, de maand is nog niet ten einde en mijn afbetalingsplannen werden ook niet op tijd betaald, waardoor ik nog meer in de miserie geraak.

Wat men vraagt van mij is onbegonnen werk, ook is dit iets wat ik niet zomaar in één twee drie allemaal kan opzoeken en bundelen. Zolang ik al dit geld niet heb gerecupereerd blijft men mij nu elke vorm van hulp weigeren, we zijn zonder eten gevallen, ik kan de auto niet meer vullen met brandstof om de kinderen van school te halen, rekeningen blijven liggen.

Ik had graag geweten of deze manier van doen door een ocmw wel kan en mag want voordien sprak men niet over mijn tegendraadse ex om dan nu de kraan volledig dicht te draaien en ons zo gewoon lam heeft gelegd en we er enkel maar nog meer problemen bijkrijgen wat toch de bedoeling niet kan zijn.

Het caw kan mij ook niet helpen, niemand kan mij blijkbaar helpen en in de huidige situatie kan ik geen kant meer uit.

Mag men mij alle hulp ontzeggen gedurende een lange tijd en van mij vragen om een rechtszaak te starten wetende dat dit niet iets is wat zomaar in no time kan geregeld worden?

dank voor de adviezen

Thomas_A

#2 , 24 okt 2024 10:43

Ergens is het logisch dat het OCMW u niet helpt met gemeenschapsgeld, als er een partij is (de vader) die hiervoor zou moeten opdraaien maar u naar hem toe geen actie neemt.

Is DAVO al ingeschakeld om onderhoudsgelden te vorderen? Deze kunnen ook voorschotten verlenen.

Vragen of het OCMW hier in zijn recht is, gaat u volgens mij niet vooruithelpen.

LennieK

#3 , 24 okt 2024 11:07

het ocmw had dit eigenlijk al veel eerder moeten doen, en u had al veel eerder in actie moeten schieten om deze gelden te gaan opeisen bij uw ex.

Wellicht ben je nu gebaat met juridische hulp, om dit zo snel mogelijk in orde te brengen.

Informeer eens bij een justitiehuis in de buurt

Reclame

Kevlar1980
Topic Starter

#4 , 24 okt 2024 11:30

Ergens is het logisch dat het OCMW u niet helpt met gemeenschapsgeld, als er een partij is (de vader) die hiervoor zou moeten opdraaien maar u naar hem toe geen actie neemt.

Is DAVO al ingeschakeld om onderhoudsgelden te vorderen? Deze kunnen ook voorschotten verlenen.

Vragen of het OCMW hier in zijn recht is, gaat u volgens mij niet vooruithelpen.
Ik heb wel degelijk actie ondernomen naar mijn ex toe zodat hij hij zou zijn deel betalen maar hij maakt het moeilijk doordat hij zogezegd geen emailadres heeft, aangetekende brieven niet gaat afhalen en dus heb ik sms berichten staan van jaren ver waarin hij telkens heel duidelijk stelt dat hij geen enkele intentie heeft deze kosten te betalen.
Hij beweert nu dat hij tot 2030 in een soort schuldbeheer (collectieve?) zit en dus toch onmogelijk iets meer kan betalen dan de alimentatie van 170 euro (die hij trouwens nooit wil indexeren en waar ik ook telkens opnieuw en opnieuw achter moet zitten zeuren)

Ik krijg geen antwoord op mijn vraag wie zijn schuldbemiddelaar is. Hij wil dat ik een zaak bij de rechtbank start om dat te bekomen waar ik recht op heb.

Destijds heb ik zo 2 jaar achterstallige alimentatie moeten terugvorderen en nadat de kost van de advocaat en de gerechtsdeurwaarder van dat bedrag werden afgehouden, was het uiteindelijke bedrag dat ik kreeg flink geslonken.

Wat ik niet begrijp is dat men bij het ocmw alles stopzet en mij zo echt vleugellam maakt en veel problemen bezorgd, ondertussen verwacht men van mij dat ik al dit ga uitzoeken, rondmailen, facturen tevoorschijn tover en daarvan eventjes een exceltje maak waar alles van a tot z in staat..;
Ik kan mijn zoon de dringende medische zorgen die hij nodig heeft niet geven, zelf kan ik mijn medicatie niet meer nemen want ik kan ze niet betalen, met alle gevolgen vandien.

Dit is toch een omgekeerde manier van werken, hoe leg ik dat uit aan mijn huisbaas waarom de huur niet betaald is? Hoe krijg ik mijn zoon op school??

Ipv mij te steunen doen ze het omgekeerde, zelfs geen sociale kruidenier meer, dit is voor mij de doodsteek en juridische stappen ondernemen, wel ik wacht op de advocaat om terug te bellen maar die zal ook geen oplossing hebben in 1, 2, 3.

Geen huur betalen eindigt met uithuiszetting, en dat kan toch niet de bedoeling zijn van dit alles

Thomas_A

#5 , 24 okt 2024 13:37

Laat u alleszins degelijk informeren.

Of hij in schuldbemiddeling zit maakt niet uit, allimentatieschulden zijn onbeperkt opeisbaar ( geen minimum dat hij moet overhouden) en komen voor alle andere beslagen.

Er moet toch geen rechtszaak gestart worden als er een vonnis is? Dit moet gewoon uitgevoerd worden.

Zoals gezegd: bevraag u bij DAVO of een Justitiehuis. OCMW of CAW zouden dit ook zeggen, maar mogelijk is het voor hen al te ver gegaan.

U krijgt toch wel loon, werkloosheidsuitkering of leefloon?

dako

#6 , 28 okt 2024 15:19

Wat ik niet begrijp is dat men bij het ocmw alles stopzet en mij zo echt vleugellam maakt en veel problemen bezorgd, ondertussen verwacht men van mij dat ik al dit ga uitzoeken, rondmailen, facturen tevoorschijn tover en daarvan eventjes een exceltje maak waar alles van a tot z in staat..;
Ik kan mijn zoon de dringende medische zorgen die hij nodig heeft niet geven, zelf kan ik mijn medicatie niet meer nemen want ik kan ze niet betalen, met alle gevolgen vandien.

Dit is toch een omgekeerde manier van werken, hoe leg ik dat uit aan mijn huisbaas waarom de huur niet betaald is? Hoe krijg ik mijn zoon op school??
Uit het startbericht begrijp ik dat U reeds anderhalf jaar steun heeft ontvangen van het OCMW. Het OCMW was gedurende die periode m.i. niet tot steun verplicht aangezien U nog een aanzienlijke som aan onderhoudsgelden te vorderen heeft. Welke stappen heeft U in die periode van anderhalf jaar reeds genomen om deze gelden te vorderen van uw ex?

Men kan niet verwachtten dat het OCMW U (blijft) ondersteunen indien men zelf nalaat om de nodige stappen te ondernemen deze gelden te vorderen. De aangehaalde zaken waarmee hij het u moeilijk maakt (geen email-adres, niet afhalen aangetekende zendingen, geen indexatie, collectieve,...) zijn eerder excuses van uw ex vormen m.i. geen belemmering om het vonnis te laten uitvoeren en de gelden te innen. Qua "actie" had U dus reeds veel sneller andere stappen dienen te ondernemen.

Zie reeds correcte stappen en toelichting @Thomas_A en contacteer Davo mocht U nog geen stappen hebben ondernomen.

Marcus Aurelius

#7 , 28 okt 2024 22:32

Mevrouw, neem terug contact op met uw ocmw en richt u tot de juridische dienst verbonden aan uw ocmw en vraag om u te begeleiden in het uitputten van uw rechten. Zoals hoger vermeld, dien een dossier in bij DAVO,
https://financien.belgium.be/nl/E-servi ... -formulier. U kan zich wenden tot de sociale dienst van het OCMW, of in dit geval nog beter tot het caw in uw streek. Ik zou zeker de nodige documenten aanleveren waaruit blijkt welke stappen u in deze al heeft ondernomen. Ik raad u tenslotte aan om bij het OCMW te vragen om gehoord te worden. Laat u hierin desgevallend bijstaan, zorg dat u voldoende verweer heeft waaruit blijkt dat u wel degelijke uw rechten uitput. Vraag aan de jurist van uw ocmw om u bij te staan in uw dossier vordering onderhoudsgeld. Zowel de cliënt, maar ook de maatschappelijk werker van de sociale dienst wordt geacht zijn cliënt bij te staan. Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Stel een vraag”