Hoi,
Ik ben momenteel voor enkele maanden door de RVA geschorst voor uitkering. Toch blijft er mij een bemiddelaar van de VDAB uitnodigen voor afspraken in opvolging van mijn zoektocht naar werk. Ik heb uiteindelijk via Google Meet met haar gesproken en ook daar kreeg ik tijdens het gesprek de nodige preek met dreigement dat, wanneer ik een afspraak mis, ik een geldig attest ga moeten binnenbrengen of dat anders kan 'gevolgen' hebben.
Nu dacht ik dat ik mij pas verplicht moet inschrijven, en pas hoor opgevolgd te worden, als ik beide werkloos ben én een uitkering ontvang, en dat dus pas binnen 8 dagen na mijn schorsing moet doen.
Dus is mijn (meerdelige) vraag:
- Kan de VDAB mij verplichten naar daar te gaan tijdens mijn schorsing?
- Kunnen zij mij een sanctie opleggen tijdens de schorsingsperiode, ookal ben ik dan technisch gezien niet eens verplicht van bij hun in te zijn geschreven?
- Kan ik mij niet beter en zonder gevolg uitschrijven en mij dan na de schorsing pas terug inschrijven als werkzoekende bij de VDAB?
Dank bij voorbaad voor énig inzicht hieromtrent, want ik vind er niet zo direct een duidelijk antwoord op.
MVG,
~ N.