Oproeping VDAB tijdens schorsing

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
NekoNico
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Oproeping VDAB tijdens schorsing

#1 , 25 okt 2024 00:17

Hoi,

Ik ben momenteel voor enkele maanden door de RVA geschorst voor uitkering. Toch blijft er mij een bemiddelaar van de VDAB uitnodigen voor afspraken in opvolging van mijn zoektocht naar werk. Ik heb uiteindelijk via Google Meet met haar gesproken en ook daar kreeg ik tijdens het gesprek de nodige preek met dreigement dat, wanneer ik een afspraak mis, ik een geldig attest ga moeten binnenbrengen of dat anders kan 'gevolgen' hebben.

Nu dacht ik dat ik mij pas verplicht moet inschrijven, en pas hoor opgevolgd te worden, als ik beide werkloos ben én een uitkering ontvang, en dat dus pas binnen 8 dagen na mijn schorsing moet doen.

Dus is mijn (meerdelige) vraag:

- Kan de VDAB mij verplichten naar daar te gaan tijdens mijn schorsing?

- Kunnen zij mij een sanctie opleggen tijdens de schorsingsperiode, ookal ben ik dan technisch gezien niet eens verplicht van bij hun in te zijn geschreven?

- Kan ik mij niet beter en zonder gevolg uitschrijven en mij dan na de schorsing pas terug inschrijven als werkzoekende bij de VDAB?

Dank bij voorbaad voor énig inzicht hieromtrent, want ik vind er niet zo direct een duidelijk antwoord op.

MVG,
~ N.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702

#2 , 25 okt 2024 08:19

Beste,

Het is toch niet omdat je je geschorst bent voor een uitkering door de RVA dat u niet naar werk kan zoeken? Als u ingeschreven bent bij de VDAB (dus beschikbaar voor de arbeidsmarkt) dan moet u mijns inziens ook voldoen aan de rechten en plichten, dus actief naar werk zoeken, ingaan op uitnodigingen, om zo sneller aan het werk te kunnen en een inkomen te genereren voor uzelf.

Als u niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt dan moet u zich inderdaad uitschrijven bij de VDAB.

NekoNico
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2024 09:12

Hoi GB2702,

Dank je voor het antwoord. Ik ben inderdaad geschikt voor arbeid en van plan te gaan werken, maar doe dat liever zonder die VDAB-cultuur die op niets trekt. Als ik na mijn schorsing nog geen werk heb gevonden zal ik mij dan wel gaan herinschrijven, maar zolang dat niet zou moeten doe ik het nog altijd liever zelf zonder kleuterjuffrouw die voortdurend op mijn vingers tikt...

Maar ik kan dan dus toch ook gewoon mij arbeidsgeschikt uitschrijven en het zelf oplossen, ipv op en af te moeten treinen, om dan daar onder constante (valse) bedreiging van 'gevolgen' te moeten worden gecontrolleerd? (Want echt "werk helpen zoeken" doet die VDAB toch niet meer tegenwoordig, het zijn enkel nog dreigement-controles en daar kan ik gerust zonder zolang het niet moet.)

En daarbij vind ik het maar vrij belachelijk van de VDAB die dreigementen nog maar eens verbaal tegen mij te herhalen, terwijl ze niet eens van toepassing zijn. Ik hou mij liever van mensen en instanties die liegen en bedreigen zo veel mogelijk verwijderd. 😅

MVG,
~ N.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”