Fiscaal voordeel Invaliditeit, SWT, vervroegd pensioen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
patrick28
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Fiscaal voordeel Invaliditeit, SWT, vervroegd pensioen

#1 , 10 okt 2024 11:27

Beste,

Door een chronische ziekte ben ik vanaf 2015 , +66% invalide verklaart en genoot ik daardoor van fiscale voordelen. Ik ben na meerdere jaren terug deeltijds aan het werk gegaan met een bijkomende invaliditeitsuitkering. Vanaf januari 2023 kon ik mijn loopbaan eindigen na 42 jaar dienst. Voor ik in vervroegd pensioen kon gaan, moest ik een SWT periode doorlopen tot eind 2023. Vanaf 1/1/2024 kon ik dan op vervroegd pensioen gaan.
Bij de recent belastingaangifte stond mijn fiscaal voordeel niet meer aangevinkt. Op het invaliditeit attest dat ik destijds heb gekregen van de CM staat vermeld " erkend tot invaliditeit van 19-08-2016 tot heden en verder".Bij navraag fiscus zou het attest maar geldig zijn tot 31/12/2023. Ze vragen een nieuw attest op datum 1/1/2024. Als ze het attest " tot heden en verder" aanvaardt hebben tot 31/12/2023, waarom is 1/1/2024 dan niet " tot heden en verder"?
Als ik nu een nieuw attest aanvraag van invaliditeit wordt het maar tot op datum einde loopbaan afgeleverd door de CM.
Ik neem aan als je als invalide uw loopbaan afsluit, blijf je toch invalide in uw pensioen?
Kan ik in mijn geval toch verder fiscaal voordeel genieten zonder een nieuw attest?
Dank

Marcus Aurelius

#2 , 10 okt 2024 11:43

Als u tijdens uw swt geen invaliditeitsuitkering genoot, bent u niet langer als invalide erkend en kan u ook niet de fiscale voordelen bekomen hieraan verbonden. Als u echter tot pensioeningangsdatum invaliditeitsuitkeringen heeft genoten, wordt u wel als bljiven invalide erkend en kan u de voordelen hieraan verbonden levenslang behouden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

patrick28
Topic Starter

#3 , 14 okt 2024 17:18

Ik had geen andere keuze om eerst SWT te doorlopen vooraleer ik in vervroegd pensioen kon gaan. Dus ben ik nu fiscaal gestraft. Is er geen andere mogelijkheid om dit toch te behouden?

Reclame

Marcus Aurelius

#4 , 14 okt 2024 21:13

U kan altijd uw invaliditeit laten vaststellen voor 65 jaar via de FOD Handicap.
https://handicap.belgium.be/nl/erkennin ... sprocedure
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Stel een vraag”