Nummerplaat van derden op garagepoort

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Hendrik Depauw
Topic Starter

Nummerplaat van derden op garagepoort

#1 , 19 sep 2024 18:48

Dag,

Artikel 25 van het Verkeersrecht stelt dat je mag parkeren voor een garagepoort als een kopie van de nummerplaat van dat voertuig (metaal, sticker, papier) op de garagepoort hangt.

Bij ons in de wijk zijn er meerdere eigenaars van huizen met een garagepoort die meerdere nummerplaat-bewijzen tegen hun poort hangen om zodoende derden te laten parkeren voor hun garagepoort, met toestemming van de eigenaar van de garagepoort dus.

Mijn vraag 1: moet degene die voor de garagepoort staat en zijn kenteken vermeldt op de garagepoort, ook een bewoner zijn van het huis waarin de garagepoort zich bevindt?

Mijn vraag 2: een poort die niet breed genoeg is opdat een wagen de garage zou kunnen inrijden of verlaten, kan die in aanmerking komen voor een parkeerverbod voor die poort?

Dank voor uw reacties.

Issued

#2 , 19 sep 2024 19:28

1. Nee

2. Er is reeds een parkeerverbod voor de inrij van een eigendom. Er is gewoon een uitzondering voor voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar is aangebracht. Het is geen voorbehouden parkeerplaats. Is je garage niet breed genoeg of is de straat te smal voor je bocht te halen, kan je de gemeente vragen om verdrijvingsvlakken aan te brengen. De gemeente moet hier niet in mee gaan. Maw als de gemeente het niet wilt sta je in de kou.

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 sep 2024 16:59

Mijn vraag 1: moet degene die voor de garagepoort staat en zijn kenteken vermeldt op de garagepoort, ook een bewoner zijn van het huis waarin de garagepoort zich bevindt?
Neen

Hier in de buurt kan je bij de bakker je nummerplaat opschrijven als je voor zijn garage parkeert om iets te komen kopen in de bakkerij :mrgreen:

Mijn vraag 2: een poort die niet breed genoeg is opdat een wagen de garage zou kunnen inrijden of verlaten, kan die in aanmerking komen voor een parkeerverbod voor die poort?

Jij spreekt van "een wagen"
De wegcode niet ...
En de rechtspraak ten gronde ook niet :

Het Hof van Cassatie omschrijft de inrij van eigendommen als “elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen”.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”