Onroerende vooheffing Vlaanderen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
mbbs1024
Topic Starter

Onroerende vooheffing Vlaanderen

#1 , 18 sep 2024 23:36

Ik krijg net het aanslagbiljet 2024 voor de onroerende voorheffing van het huis van mijn moeder die in Juni 2023 overleden is.
Ik heb het huis verkocht (aktedatum) in februari 2024.

Is het normaal dat ik het volledige jaarbedrag moet betalen ipv een pro rata bedrag voor 2 maanden ?
Of kan ik hier een bezwaar indienen om het bedrag te verminderen omdat het huis in 2024 maar 2 maanden mijn eigendom was ?

builder

#2 , 18 sep 2024 23:53

Van https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... ng-betalen:
Wie betaalt de onroerende voorheffing bij overdracht van een onroerend goed?
De persoon die op 1 januari de eigenaar was, zal de onroerende voorheffing moeten betalen voor het volledige jaar, zelfs al werd het onroerend goed in de loop van het aanslagjaar verkocht.

Meestal staat in de verkoopsakte dat de onroerende voorheffing voor het jaar van de verkoop verdeeld zal worden over de koper en de verkoper in functie van het aantal maanden dat elk van hen eigenaar was. De notaris regelt dan de afrekening. Enkel de verkoper zal het aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing ontvangen omdat hij op 1 januari van het aanslagjaar nog de eigenaar/belastingplichtige was.

Wettelijk gezien is altijd de persoon die op 1 januari van het aanslagjaar de belastingplichtige was, de enige persoon van wie de Vlaamse Belastingdienst de betaling kan en moet eisen.
Kijk in de verkoopsakte na of er een clausule over de verdeling van de onroerende voorheffing is opgenomen.
Indien niet, is de volledige OV ten uwen laste.
Indien wel is het aan u om die bij de koper op te eisen, de Vlaamse belastingsdienst gaat zich hier niet mee bezighouden.
Een bezwaar hiervoor indienen is dus nutteloos.

mbbs1024
Topic Starter

#3 , 19 sep 2024 12:26

OK, bedankt, dan ga ik het maar betalen, spijtig dat ze dat niet pro rata van het aantal dagen berekenen, voor andere belastingen heb ik gezien dat ze dat wel deden.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2024 12:34

Normaal verrekend de notaris dat bij de verkoop van het pand.

basejumper

#5 , 20 sep 2024 10:34

De OV wordt door de notaris verrekend bij verkoop. U heeft het aandeel van de koper reeds ontvangen bij die verkoop dus evident dat u nu volledige som betaalt. Als banker heb ik letterlijk duizenden woningen gefinancierd. Bij de afrekening staat die verdeling er altijd op.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Stel een vraag”