tellen bij verkiezingen - volmacht geven

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Lorenzocinderella
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

tellen bij verkiezingen - volmacht geven

#1 , 06 sep 2024 08:28

Ik werd voor de X-ste keer opgeroepen om te gaan bijzitten/tellen bij de verkiezingen. Sinds kort werken mijn man en ik dagelijks mee in het bedrijf van onze dochter. (Wij staan er echter niet officieel als werknemer in opgetekend.) Op zondagavond (17 uur) moet onze andere dochter naar het internaat gebracht worden (anderhalf uur rijden), op maandagochtend is niet mogelijk.
Bovendien werk ik op zaterdag tot de middag en op maandag (en alle andere dagen van de week) als leerkracht.
M.a.w. een hele namiddag/avond gaan tellen is echt teveel van het goede.
De vrederechter had geen gehoor voor mijn argumenten om vrijgesteld te worden.

Mijn vraag: Kan ik iemand een volmacht geven? Een kennis/buur die in mijn plaats wil gaan?

Bedankt, want ik vind nergens info.

Linda

LeenW

#2 , 06 sep 2024 10:07

Volgens mij niet, vrijwilligers zijn niet toegestaan bij lokale verkiezingen.

Thomas_A

#3 , 06 sep 2024 12:14

Nee, volmacht is voor stemmen, niet voor bijzitten. Je mag ook niet iemand anders naar je werk sturen.

De voorzitter bepaalt zijn bijzitters, dus met zijn akkoord zou het kunnen. Zal niet gebeuren als de rechter zich al heeft uitgesproken.

Ik zie ook geen wettelijk geldige reden.

Reclame

wanton

#4 , 06 sep 2024 12:24

Is af te spreken met degene die u heeft aangeduid. Is meestal een ambtenaar van de gemeente.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas_A

#5 , 06 sep 2024 12:35

Is af te spreken met degene die u heeft aangeduid. Is meestal een ambtenaar van de gemeente.
In de praktijk doet een ambtenaar het administratieve werk. Formeel is het de voorzitter van het stem/telbureau.

De kans lijkt me heel klein als de TS al via de rechtbank is gegaan en de reden afgewezen is.

LennieK

#6 , 06 sep 2024 13:42

nee, je kan geen volmacht geven.

- ofwel kom je niet omdat je dit op voorhand goedgekeurd gekregen hebt van de betrokken gemeente/vrederechter/kantonvoorzitter
- ofwel kom je opdagen en zal je al dan niet moeten blijven
- ofwel kom je zonder boe of ba niet opdagen en riskeer je d bijhorende veroordeling

Terug naar “Stel een vraag”