Terugvordering van Betaling voor Geannuleerde Fotoshoot

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
jl5165446
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Terugvordering van Betaling voor Geannuleerde Fotoshoot

#1 , 26 aug 2024 21:32

Hallo,

Ik zit met een nogal lastige situatie en zoek advies over hoe ik verder moet handelen. Begin juni 2024 heb ik een fotoshoot geboekt bij een student/fotograaf die ik vond via Instagram. Op basis van haar portfolio leek ze betrouwbaar. Ze vroeg om de betaling van €60 vooraf te doen, wat ik meteen heb overgemaakt.

De fotoshoot was gepland voor begin juli 2024, maar vanwege persoonlijke omstandigheden heb ik enkele weken vooraf om een annulering gevraagd. De fotograaf heeft bevestigd dat de annulering geen probleem was en dat ze de terugbetaling zou regelen ondanks haar opmerking dat het normaal niet gebruikelijk was om terugbetalingen te doen. Ik heb mijn rekeningnummer doorgegeven, maar sindsdien is er niets meer gebeurd. (ze heeft geen website of geen algemene voorwaarden waarin regels staan ivm een annulatie)

We zijn nu bijna twee maanden verder en ik heb ongeveer zes tot zeven herinneringen gestuurd op Instagram. In elke herinnering bevestigde ze dat het geld diezelfde week nog zou worden teruggestort, maar tot nu toe is er geen terugbetaling uitgevoerd.

Hoewel het bedrag van €60 relatief klein kan lijken, gaat het mij vooral om het principe en het onrecht dat ik voel.

Ik wil haar niet meteen publiekelijk op sociale media aanspreken, omdat ik dat respectloos vind. Maar tegelijkertijd wil ik wel mijn geld terug en vraag ik me af welke stappen ik het beste kan nemen.

Ik heb ook opgemerkt dat ze zonder ondernemingsnummer werkt, maar ik ben bang dat het gebruiken van deze informatie tegen haar gaat overkomen als chantage.

Heeft iemand advies over hoe ik op een effectieve en respectvolle manier mijn geld kan terugkrijgen? Ik wil deze kwestie graag afsluiten.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

LeenW

#2 , 26 aug 2024 22:57

Als u eenzijdig annuleert, mag het voorschot bijgehouden worden. Voor 60 euro naar de rechtbank stappen, lijkt mij buitensporig.

Thomas_A

#3 , 26 aug 2024 23:16

Als ze akkoord was om terug te betalen, is dat een overeenkomst en moet ze zich hier natuurlijk aan houden.

Algemeen was de fotograaf geen terugbetaling verschuldigd. Hier dient een voorschot net voor.

Reclame

gert_v

#4 , 27 aug 2024 00:05

Raar dat u onrecht voelt.. u annuleerde toch zelf? En een voorschot dient toch net hiervoor? Ok, indien ze akkoord was om dit bedrag terug te storten zou ze dit moeten doen.. maar om te zetten dat dit onrechtvaardig is en uit principe.. vreemd.. ik zou het zo laten..

jl5165446
Topic Starter

#5 , 27 aug 2024 11:50

Dank voor de reacties. Even ter verduidelijking, de €60 was geen voorschot maar het totaalbedrag van de fotoshoot. En hier ging zij inderdaad mee akkoord om het terug te betalen, wat echter nooit gebeurd is tot nu toe.

Terug naar “Stel een vraag”