Allereerst belangrijk om te delen: ik woon als Nederlander nu een aantal jaar in Vlaanderen. Op harde wijze ben ik erachter gekomen dat er een aantal verschillen heersen tussen het Nederlandse gerechtsdeurwaarder stelsel en dat van Vlaanderen.
Zoals ik in de veronderstelling ben fungeert een deurwaarder in dienst van schuldeiser en schuldenaar. Hierbij verleent hij hulp aan zowel de schuldeiser als schuldenaar.
Situatie:
Helaas ben ik een aantal maanden geleden qua betaling in conflict gekomen met een instantie en zij hebben dit kantoor ingeschakeld. Na het ontvangen van het dwangbevel heb ik direct een voorstel tot betaalregeling in 3 termijnen naar dit kantoor gestuurd. Hierop ook een direct akkoord terug met de slotzin dat ik na 2e betaling contact op dien te nemen voor de hoogte van de 3e betaling.
Hierin zit een tegenspraak. In eerste instantie krijg ik een akkoord. Dit wil zeggen dat de regeling zoals voorgesteld door mij, goedgekeurd is ter afbetaling van de schuld. Waarom moet ik dan na 2e betaling contact op nemen over de hoogte van 3e betaling? Deze staat ten slotte in mijn voorstel vermeld waarop goedkeuring ontvangen. Zelf had ik op dit moment contact op kunnen nemen om deze tegenstelling te bevragen, dit heb ik niet gedaan.
Ik heb de betalingen gedaan zoals de goedgekeurde betaalafspraak voorstelt.
Hierna ontving ik nog een betaalverzoek voor de niet betaald kwijtingsrechten. Mijn vragen hierover heb ik direct per mail gesteld. Echter het antwoord hierop heb ik deels gekregen maar deels niet. Er is mij uitgelegd wat dit überhaupt is, ookal vind ik hier in de wet wel wat discussie over. Maar het antwoord op mijn vraag over transparantie heb ik niet ontvangen.
Hoe ik het zie:
Ik stuur een voorstel tot betaalregeling in 3 termijnen. Deurwaarder kan mij dan terug sturen dat daar per termijn extra kosten bij komen, die bekend zijn gezien ik een transparant berekend voorstel stuur en mij vervolgens de suggestie doen om deze kosten bij elk termijn bij te rekenen of om deze kosten aan het einde voldoen. Waar ik tegen aanloop is dat dit niet gebeurt is en ik hierdoor voor een financiële verassing sta. Vanuit persoonlijke mening en ervaring met het Nederlands stelsel geef ik dan ook aan dat ik dit een erg oneerlijke positie vind waarbij het gevoel boetendoener te zijn ipv hulp te ontvangen van de deurwaarder bij mijn vragen en afbetaling.
Wat mij nu de motivatiedrempel bied om dit te schrijven gaat over mijn telefonisch contact met dit kantoor:
Mijn betaling van openstaand kwijtingsrecht heb ik te laat betaald. Na betaling heb ik een email gestuurd met 2x vermelding van excuus. Ook heb ik daar simpel in vermeld dat dit mede door vakantie periode veroorzaakt is. Omdat ik dit toch bevestigd wilde hebben, heb ik na gebeld. Dit gesprek begin prettig maar is verre van prettig doorgelopen. Ten eerste is mij benadrukt dat de ''slot breker'' al klaarstaat om beslag te leggen, ten 2e werd de persoon ik sprak erg geïrriteerd omdat ik vragen had over dit kwijtingsrecht. Voor ik mijn vraag stelde gaf ik duidelijk aan dat mijn vraag enkel bedoeld is voor mijn eigen begrip en niet als kritiek op dit kantoor. De vraag: de oorspronkelijke schuld is afgelost dus als ik het goed begrijp staat nu enkel het kwijtingsrecht open? Want dit staat immers ook in de factuur zo benoemd. Na deze vraag kwam geen duidelijk antwoord als enkel "nee je schuld staat nog gewoon open het is een totaal dossier". Goed dat snap ik maar ik wil de specificatie van kosten bevestigen. Hierna gaf deze persoon ook kritiek op mijn vermelding van "vakantieperiode" uit de email " als ik op vakantie ga dan moet ik ook gewoon alles geregeld hebben". Dit vind ik niet professioneel en oordelend, ik vermeld het als simpele mede reden wat wil zeggen dat het globaal is en de situatie persoonlijk is en niet bedoeld als excuus. Deze email gaat dan ook over bevestiging van betaling en het feit ik als te laat betaler excuus aanbied. Nadat deze persoon geïrriteerd bleef praten tegen mij heb ik aangegeven dat het niet mijn bedoeling is om te irriteren maar dat ik duidelijkheid nodig heb. Persoon geeft hierbij aan dat ik dat wel aan het doen ben en hij/zij wel meer te doen heeft en wilde mij ophangen. Ik gaf aan dat ik mijn vraag toch graag beantwoord wil hebben. Persoon vroeg of ik dan duidelijk mijn vraag wil stellen, ik stelde exact dezelfde vraag met toevoeging: "kwijtingsrecht is enkel voor uw kantoor toch? En niet voor de schuldeiser?" Waarop ik het antwoord ontving met "ja dat klopt". Ik heb persoon bedankt en fijne dag gewenst.
Wat mij nu bijblijft is moeizame communicatie met lichte intimidaties en oordelen jegens mij.
Ik zit nu nog altijd met vragen over deze kwestie. Hieronder een opsomming:
Mijn eigen fouten:
- Ik had na ontvangen bevestiging betaalafspraak mijn vragen moeten stellen;
- Ik had het betaalverzoek van overige kosten (kwijtingsrecht) optijd moeten betalen.
Mijn vragen:
- Mag er door een gerechtsdeurwaarder op deze manier met mij omgegaan worden?
- Mag bij enkel openstand kwijtingsrechten, ookal is het onderdeel van de totale schuldsom, een beslaginname gedaan worden?
- Is hier gebrek geweest aan transparantie of vind het Belgisch stelsel dat dit wel transparant genoeg was?
- Waar gaat het het geld dat betaald word met kwijtingsrecht naartoe? Wat doet deurwaarder hiermee? Is dit zijn loon?
- Mag ik na een dwangbevel alsnog direct aan de schuldeiser betalen om deze kosten te voorkomen?