bewindvoering, geld geven voor klusjes of firma inschakelen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Gee
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

bewindvoering, geld geven voor klusjes of firma inschakelen

#1 , 12 aug 2024 15:55

ma is deels wilsonbekwaam verklaard en ik ben als zoon aangesteld als bewindvoerder. Ma gaf telkens wat geld voor kleine klusjes (vb gras afrijden) of om haar ergens naar toe te brengen. Is het beter om hiervoor een tuinfirma en taxibedrijf in te schakelen zodat we een officiële rekening krijgen? Als geld geven mag, moet ik dit dan opnemen in het aanvangsverslag? Kan ik hier later op belast worden omdat dit handgiften zijn (3 jaar teruggaan na overlijden) ?
In de 'infobrochure familiaal bewindvoerder' staat niks over praktische zaken.

Sirkii

#2 , 12 aug 2024 18:00

Onkostenvergoedingen zijn geen giften. Wees als bewindvoerder best wel transparant naar medeërfgenamen (als die er zijn)

LeenW

#3 , 12 aug 2024 18:32

Zijn het wel onkostenvergoedingen en geen "onbelast bijverdienen" ?

Reclame

Gee
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 aug 2024 10:17

dat is deels mijn vraag of dit alszo wordt beschouwd. Kosten heb je altijd, extra naar ma rijden om te klussen, soms wat benzine voor de heggeschaar, naar containerpark rijden. Niemand rijd op lucht.
Neem ik deze kosten dan best op in het beginverslag of kan je beter het leefgeld wat hoger zetten en deze kleine kosten hiermee betalen?

Terug naar “Stel een vraag”