Schulden en toch een luxeleven

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Milton
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schulden en toch een luxeleven

#1 , 09 aug 2024 00:19

Gegroet,
Ik ben schuldeiser van een man die er toch in slaagt een redelijk luxeleven te leiden. Reizen, citytrips, restaurantjes, uitgaan, ...
Hij is veroordeeld tot schuldaflossing door vrederechter. De deurwaarder zegt dat er evennwel niets is waarop hij beslag kan leggen.
Deze man is niet in collectieve schuldenregeling.
Hij leeft van een leefloon, maar werkt in het zwart.
Kan ik toch op de een of andere manier mijn geld terugkrijgen? Bijv door aan te geven dat deze man, ondanks zijn leefloon, er toch in slaagt (in het zwart) te werken, en zo dus ook "witte" jobs aankan.
Dank voor eventuele reacties.

CityBird

#2 , 09 aug 2024 11:48

Kan ik toch op de een of andere manier mijn geld terugkrijgen?
Kans is nagenoeg nihil. Aangeven kan, maar dat levert hem hoogstens een boete op. Ga jij niets aan hebben.

LeenW

#3 , 09 aug 2024 12:01

Kan ik toch op de een of andere manier mijn geld terugkrijgen?
Kans is nagenoeg nihil. Aangeven kan, maar dat levert hem hoogstens een boete op. Ga jij niets aan hebben.
Als het zwartwerk stopt, gaat hij als zelfstandige moeten factureren en dan zijn er wel procedures om beslag te leggen op de inkomsten.

https://www.meldpuntsocialefraude.belgie.be/nl/

Reclame

Marcus Aurelius
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2024 21:14

Het OCMW is bevoegd voor leefloon. Als u meent te moeten melden dat een leefloongenieter fraude pleegt, dient u zich te wenden tot het betrokken OCMW. Dit forum is hier zeker niet bevoegd over.
Gelieve te acteren dat voor zelfstandigen ook regels loonbeslag gelden. Voor u zal dat zeker geen soelaas bieden. Ik raad u aan om zonder beroep te doen op een deurwaarder, tot een akkoord te komen over een aflossing van de schuld. Misschien kan een contact met het OCMW dat het leefloon uitkeert u meer info geven: ruime spreiding van betaling......Het gaat er nu vooral om om te vermijden dat u nog extra kosten maakt om uw geld te recupereren.
Misschien ook eens lezen: https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 5&start=15
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Stel een vraag”