Termijn eindfactuur

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Vitss
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Termijn eindfactuur

#1 , 08 aug 2024 11:13

Graag had ik info ontvangen over de 'redelijke' termijn voor het ontvangen van de eindfactuur van een advocatenbureau.

We vroegen advies bij een bureau maar nadat bleek dat ze ons aan het lijntje hielden en ons niet correct informeerden zegden we per direct de samenwerking dd17/04/2023 stop. het Dossier werd gesloten op 20/04/2023, gezien de gebrekkige communicatie, die desondanks duidelijke vraag niet naar mij maar naar mijn echtgenote (slechte opvolging) werd een factuur na herinnering betaald op 28/06.

Ruim 7 maanden na datum, 13/11/2023, werd ons (wederom niet op het gevraagde adres) een eindfactuur bezorgd voor ruim 1300€.
Ik reageerde op 25/11/2023 dat ik dat niet vond kunnen gezien de redelijke termijn, de niet gevraagde prestaties de hoge kosten ifv een eenvoudig dossier en de niet geheel correcte informatie.

Nu, op 8/8/2024 krijg ik een dreigend antwoord dat ik moet betalen of dat er anders verdere stappen worden ondernomen.
Dat is wederom 8,5 maand na mijn laatste reactie en dus ruim 15 maand na het stopzetten van de samenwerking.

Wat zijn mijn kansen indien ik weiger te betalen, wat zijn de beste stappen om te ondernemen? Ben ik juist deze manier van werken behoorlijk bij het haar gegrepen te vinden?

Alvast dank voor een constructief antwoord.
mvg

LeenW

#2 , 08 aug 2024 11:16

De verjaringstermijn is 5 jaar, te rekenen vanaf het beëindigen van de samenwerking.

Vitss
Topic Starter

#3 , 08 aug 2024 13:19

Dus een eindfactuur kan tot 5 jaar na datum worden opgesteld? dat is toch verre van redelijk? Ik veronderstel toch dat als je de samenwerking opzegt dat je binnen de maand een eindafrekening mag ontvangen? Verjaring gaat toch over het betwisten van, of vergis ik mij?

Reclame

Meeboo

#4 , 08 aug 2024 14:13

De factuur is rechtsgeldig.
Er bestaat geen algemene wettelijke termijn binnen welke termijn een bedrijf zijn factuur moet opsturen.
Er bestaat wel een algemene verjaringstermijn van 10 jaar voor schulden. Facturen die na die termijn opgestuurd worden, zijn dus niet meer geldig.

Als u niet akkoord gaat met de inhoud van de factuur dient u deze schriftelijk te protesteren. Dat stuit de vervaltermijn. Is dit gebeurt en in welke vorm?

Vitss
Topic Starter

#5 , 08 aug 2024 16:31

Ik heb op 21/11/2023 per mail aangegeven dat:

* De stopzetting van de samenwerking per 17/4/2023 werd bevestigd op 18/04/2023
* Gezien de eindfactuur 'eerstdaags' ging volgen ga en ging ik ervan uit dat de betaalde factuur (dd 28/06/2023) de eindfactuur betrof.
* Dat ik vernomen had dat facturering diende te gebeuren ten laatste de 15e van de maand volgend op het stopzetten van de overeenkomst.
* Dat het gezien de lange termijn onmogelijk is een correcte analyse te doen van de opgesomde prestaties.
* Dat er minstens enkele prestaties zijn aangerekend die niet werden gevraagd.
* Dat ze ons niet eerlijk en correct hebben geïnformeerd betreffende hun noodzakelijke inbreng bij een zitting, waar ze zelf op aandrongen maar dus niet (meer) wenselijk was gezien de duidelijke stukken in het dossier.

Door de verkeerde informatie te verschaffen werden ook enkele prestaties (consultaties) aangerekend die dus eigenlijk niet meer hoefden te gebeuren.

Terug naar “Stel een vraag”