Indexatie van de verkoopprijs - onderneming

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
fdb2400
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Indexatie van de verkoopprijs - onderneming

#1 , 05 aug 2024 13:01

Mijn partner nam drie jaar geleden een bestaande zaak over. Hij kocht op het moment van de overname het handelsfonds (stock, inboedel en klantenbestand) voor 70.000 EUR. Het gebouw huurt hij momenteel.

Bij de overname werd het volgende overeengekomen met betrekking tot het gebouw:
- Mijn partner kan de eerste 6 jaar huren aan 2000 EUR / maand (vaste prijs). Daarna stijgt de huurprijs naar 4000 EUR / maand (vaste prijs).
- Mijn partner kan het gebouw ook kopen. Bij de overname werd er een prijs van 625.000 EUR afgespoken, die wél geïndexeerd zou worden. Op dit moment zou mijn partner dus meer dan 750.000 EUR voor het gebouw moeten neertellen.

Gegeven de staat van het pand is dit veel geld. Daarom liet mijn partner onlangs een schatter-expert langskomen. Die plakte op het gebouw een veel lagere prijs: 'slechts' 590.000 EUR. Bijgevolg wil de bank mijn partner ook geen lening geven voor een hoger aankoopbedrag.

Nu is mijn vraag: is de indexclausule wettig? Ik las op verscheidene websites dat veel mensen dit doen, maar dat het eigenlijk niet zomaar op elke prijs mag worden toegepast. Op de huurprijs, bv., mag het wel, maar ik vond nergens iets over een verkoopprijs.

Alvast dank!
Laatst gewijzigd door fdb2400 op 05 aug 2024 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas_A

#2 , 05 aug 2024 13:10

Ik zou niet weten waarom dit contractueel (zeker in handelszaken) niet mag gebeuren.

fdb2400
Topic Starter

#3 , 05 aug 2024 13:18

@Thomas, ik las over de ongeldigheid van zulke clausules op vb. https://advocatenroodhooft.be/waarom-he ... gelijk-is/. Dit gaat dan wel niet over het verkoop van eigendom - daarom mijn vraag.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”