Dubbele overschrijvingen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
kennyBE
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dubbele overschrijvingen

#1 , 30 jul 2024 10:15

Hallo,

Ik heb vorige week vrijdag bij iemand langsgeweest om een gsm te kopen.
Nu bij het betalen van de qr code liep het internet van deze persoon vast en kwam erop dat deze transactie mislukt was.
Nadien had deze de gsm van haar mama gepakt om nog eens te proberen en weer hetzelfde.

Ik had dan voorgesteld om via instant overschrijving te betalen en deze keer lukte het wel.
Nu na die overschrijving ging er ineens nog 2x 200 euro van mijn rekening van de qr codes. (In totaal 600 euro voor een gsm met overeenkomst 200 euro verkoopprijs)

Ik had aan de persoon gevraagd of ze deze wou terugstorten op maandag ( dit gebeurde op vrijdag) en ze ging hiermee akkoord.
ook via bericht had ik het nog eens gevraagd op vrijdag en ze ging ook akkoord.

Nu zijn we dinsdag gisteren zie ik op mijn kbc dat de valutadatums 29 juli zijn dus de bedragen zijn overgeshreven en zijn al van mijn rekening.

Ik heb deze persoon hiervan op de hoogte gesteld maar krijg geen antwoord meer enkel gelezen en als ik aan de deur ging doen deze niet open.

Ik had gelezen op wikifin dat foutieve stortingen/ dubbele stortingen verplicht terug te storten waren maar of dit klopt weet ik niet.
Dus hierbij de vraag heeft dit nut om hiermee naar de politie/ of het vredegerecht te gaan?

pho450

#2 , 30 jul 2024 14:32

Uiteraard heeft het nut om hier mee naar de politie te gaan. Ik zou echter wel nog even wachten, als je gevraagd hebt om gisteren te storten is het niet zo ongebruikelijk dat je het vandaag nog niet op je rekening ziet.

Blaatpraat

#3 , 30 jul 2024 14:45

Zou het niet kunnen zijn dat die persoon wacht tot die 2x 200 die verkeerd teveel betaald is op de rekening staat, om meteen terug te storten?
Voor hetzelfde geld is de transactie inderdaad niet gelukt, en krijg jij deze automatisch terug op jouw rekening.

Als de QR code betaling er toch zou doorgekomen zijn, met valutadatum op maandag, heeft die persoon dit vandaag ontvangen.
Als deze vandaag een niet instantoverschrijving uitvoert, heb jij dit donderdag.
Even wachten tot vrijdag dus?

Reclame

Thomas_A

#4 , 30 jul 2024 16:49

Wacht minstens nog paar dagen. Die persoon gaat uiteraard nog niet terugstorten alvorens hij zeker is dat het geld dubbel op zijn rekening is gekomen.

Dat hij nu even niet antwoordt kan ik ook begrijpen. Hij heeft bevestigd dat hij dit zal terugbetalen. Meer valt er niet te zeggen zonder in herhaling te vallen.

Franciscus

#5 , 30 jul 2024 20:03

Politie is hiervoor niet direct bevoegd ..Is een contractuele overeenkomst.
Waar is het strafbaar element en waar is het opzet?
U zal eerst uw bank in kennis moeten stellen en dan verkoper met een AS in gebreke stellen .
Daarna bij niet reageren kan u verder ..via vrederechter of via politie (mogelijk misbruik van vertrouwen of oplichting .
Tegenpartij hopelijk is verkoper meerderjarig zal deze via een Saluz bis cat 3 verhoor uitgenodigd worden als verdachte.
Bij minderjarige is er naast een verplichte advocaat ook een vertrouwenspersoon nodig .Een minderjarige kan niet afzien van een advocaat.

Bedrag is echter minder dan €1000 en dan zal het parket om 'opportuniteitsredenen' zaak klasseren.

Rolstoel1

#6 , 31 jul 2024 21:26

Als iemand onder 0 staat en die mag geen betalingen doen onder 0 kan het zijn dat deze persoon u niet onmiddelijk kan terugbetalen.

Voorbeeld: persoon staat 500 euro onder 0. Jij start 3*200 euro (waarvan 400 euro per vergissing)

Die persoon staat dan 100 euro in plus, maar kan maar 100 euro storten.

Ik heb ook nog een tijd via 2é hands gekocht en verkocht, Je kan niet geloven hoeveel mensen met hun laatste 10 euro nog proberen te kopen of verkopen. Of mensen die alles vergokken in de hoop een snelle winst te kunnen maken.

Ik hoop dat je een eerlijke persoon bent tegengekomen.

Terug naar “Stel een vraag”