Advocaatkosten

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
NBSFV87
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Advocaatkosten

#1 , 31 jul 2024 08:53

Beste,

Vraagske:
1) provisies en tussentijdse facturen betaald en intussen eindfactuur gekregen wegens einde dossiers.
2) nooit op papier/mail de prijzen met advocaat bepaald, wel kan ik de kosten en berekeningswijze afleiden uit zijn website (ben dus voldoende geïnformeerd, kan achteraf niet klagen, wat ik ook niet doe, ken haar uurtarief)

Nu na einde samenwerking, vallen een paar zaken mij op:
- "Hoofdadvocaat" (die ik aannam), delegeerde blijkbaar mijn 3 dossiers aan 4 verschillende andere mede advocaten (ik was hiervan niet op de hoogte) en 1 ander kantoor. Zij rekent me voor zowel "beginnende advo" als zijzelf dezelfde uurtarieven aan...(standaard 150/uur)
- ik word voor 2 andere onbekende dossiers (die niets met mij te maken hebben) ook kosten aangerekend (schending GDPR?) - het zijn fouten, maar bon - pagina's lang (= 27 bladzijden) gedetailleerde kost per kost nakijken, ben het zo te weten gekomen
- Ik word torenhoge kantoorkosten aangerekend en de "berekeningswijze" wordt nergens bepaald (géén overeenkomst, ook niet op website) - van de 36.000 euro aan kosten (in totaal), is er > 15% kantoorkosten ==> is dat normaal?
- een van de advocaten maakte fouten of moest hulp krijgen en deze word mij dan ook in uren aangerekend (zoals printer werkte niet, moest XXX doen, bespreking dossiers met hoofdadvocaat zoveel uren, etc.). Nu mijn redenering is: als ik advocaat X in dienst neem, en die kiest om een deel te delegeren, moet ik dan ook hun besprekingen (advocaat in de leer) dan ook betalen? Ik koos niet voor delegatie, zij wel.
- advocaten in de leer (2) maakten meerdere fouten die invloed hebben gehad op de berekeningen in het vonnis (in mijn nadeel) als een hoop foutieve berekeningen waardoor alles opnieuw moest worden uitgelegd ==> ik word hiervoor > 1500 euro aangerekend

Ik heb volgende week met haar een bespreking hierover, ik bereid graag mijn dossier voor zodat ik weet wat ze wel of niet mocht aanrekenen.

Thanks,

T.

Reclame