Hallo,
Ik ben arbeidsongeschikt verklaaard sedert een aantal jaren.
Ik ben heb zelf bij mijn mutualiteit gevraagd om een opleiding te volgen.
Hiervoor heb ik een aanvraag ingediend bij de terug naar werk coordinator van mijn mutualiteit..
Nu heb ik een positief advies gekregen van de adviserende arts en werd mijn aanvraag hieromtrent bij het RIZIV ingediend.
Er werd mij gezegd dat wanneer de opleiding door het RIZIV is goedgekeurd een aantal onkosten word vergoed (en ik ondertussen mijn uitbetaling van de mutualiteit behoud tijdens mijn opleiding).
Er werd mij ook gezegd dat indien mijn opleiding NIET door het RIZIV wordt goedgekeurd, worden geen kosten terugbetaald en ik elk moment arbeidsgeschikt worden verklaard.
Nu werd mij van buitenaf gewaarschuwd om nooit een opleiding te starten indien ik geen toelating heb omdat mijn uitkering anders zou kunnen worden stopgezet, ik weet niet in hoeverre dit waar is.
Ook kan ik niet in september deze opleiding beginnnen als ik bijvoorbeeld na 3 of 4 maanden een negatief advies heb van het RIZIV en ik geen uitkering meer krijg van de mutualiteit omdat dit een voltijdse opleiding is, dan zou ik meteen de opleiding moeten stopzetten.
Wanneer ik hiervoor de sociale dienst probeerde te contacteren van mijn mutualiteit kon dit enkel telefonisch en zeiden ze mij dat ik mij kon inschrijven voor deze opleiding, toen ik vroeg "en indien het riziv weigert"? Werd er mij gezegd dat ik zelf moest kiezen in verband met mijn herintegratie op de arbeidsmartk.
Mijn vraag is "wat doe ik nu best?"