Kleine lening (mastercard)

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
J.Danyi
Topic Starter

Kleine lening (mastercard)

#1 , 20 jul 2024 15:35

Dag allen,

Mijn vraagje betreft verjaring.

Ik heb in 8 Mei 2012 een consumentenkrediet aangegaan van 900 euro.
Een mastercard bij cofidis (fiducre)

Door omstandigheden (werkloosheid en aanvang opleiding) heb ik maandelijkse aflossingen niet meer kunnen realiseren.
Ik had zeer moeilijke tijden in die tijd met mijn dochtertje met beperking en ik wil er niet eens meer aan denken.

Ik was in 2018 in schuldbemiddeling tot 03/06/2022.

Op mijn lijst bij de nationale bank zie ik collectieve schuldenregeling nog steeds staan..

en fiducre (cofidis, lening).

Mijn vraag is:
Is die lening verjaard of is dat niet meer van toepassing?

Met vriendelijke groet,
Josef

basejumper

#2 , 20 jul 2024 16:54

Kans is klein dat verjaring intrad. Verjaring kan gestuit worden door bvb een ingebrekestelling, een aantekening intresten enz Hoogstwaarschijnlijk heeft betrokken schuldeiser (banken en creditcards kennen risico verjaring).
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jul 2024 18:00

Ik begrijp het niet helemaal.

Schuldbemiddeling van 2018 tot 2022: was toen de schuld volledig afbetaald, de rest kwijtgescholden of ben je hiermee zelf gestopt?

De problemen waarover je sprak waren toch ervoor?

Reclame

jefke007

#4 , 20 jul 2024 20:21

Tenzij ze cofidis NIET in de schuldbemiddeling hebben gestoken ( raar maar het zou kunnen )

J.Danyi
Topic Starter

#5 , 20 jul 2024 22:05

Dus omdat ik in collectieve schuldbemiddeling was, is er geen sprake meer van verjaring..?

CSR werd stopgezet door mijn partner.. dus voor mij was het ook gestopt.

Ik wil een eigen zaak starten maar ik las dat er na aanzuivering van de lening een persoon nog 1 jaar lang op de zwarte lijst staat. Betekent dat als ik de krediet aanzuiver volledig dat ik dan toch geen zaak zal kunnen starten aangezien ik 1 jaar nog op de zwarte lijst zal staan? Of is dat iets waar ze voor zo een klein bedrag niet moeilijk zullen doen en mij van die lijst eraf halen?

basejumper

#6 , 20 jul 2024 23:11

Beste

Je blijft op deczwarte lijst tot een jaar na aanzuivering. Dat is een wettelijke regeling. Er is geen sprake van dat men dit sneller zal schrappen. Wat de eigen zaak betreft : de zwarte lijst verhindert je dat niet. Maar je zal wel moeilijk een bank vinden die met je wil samenwerken en kredietverlening is onmogelijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A

#7 , 21 jul 2024 06:23

Die schuld zal je sowieso nog eens moeten aanzuiveren en is nu nog elke dag aan het stijgen met intresten.

Laat dat niet afhangen van het feit dat je nu graag van de zwarte lijst wil.

Cofidis zal je net zo weinig verwittigen als wettelijk nodig is om de schuld niet te laten verjaren en de intrest te laten oplopen. Dat is hun business model, dus ze weten maar al te goed hoe dat moet.

J.Danyi
Topic Starter

#8 , 21 jul 2024 19:30

Bedankt voor jullie reacties.

ik ben van plan om de saldo van +- 600 € aan te zuiveren in een keer en een startlening via PMV aan te vragen. Ik hoop dat het kredietcomité de aanzuivering in acht neemt, alsook dat het dus om een lening onder de 1000 euro ging..

Morgen heb ik een afspraak met Unizo, ik kan een update geven indien gunstig.

Met vriendleijke groet,
Jozef

J.Danyi
Topic Starter

#9 , 22 jul 2024 14:15

Update,

Kredietcomité kan de aanzuivering in acht nemen en alsnog een goedkeuring geven.
Ik ben in afwachting van een volgende afspraak. Indien dat iemand wenst dat ik updates geef, zal ik dat doen.

Indien het niemand wenst, ben ik hiermee geholpen op deze forum en wil ik op voorhand een dank geven.

Groetjes,
Jozef

J.Danyi
Topic Starter

#10 , 25 jul 2024 12:29

Ik had nog een bijkomende vraag,

Aangezien er sprake is van verjaring na een periode van 5 jaar kan ik daaraan nog iets doen?
In 2012 (kredietopening 900 euro) en in 2018 ben ik in CSR gegaan.
Daarin tussen ligt 6 jaar. Kan ik op zich aanspraak doen op verjaring die binnen de periode was van 5 jaar voor dat ik in CSR ben gegaan?

Mvg,
Jozef

Thomas_A

#11 , 25 jul 2024 12:46

Verjaring kan gestuit worden, bijvoorbeeld door u een aanmaning te sturen. Kans is klein dat een professionele kredietverstrekker dit zou vergeten.

J.Danyi
Topic Starter

#12 , 25 jul 2024 14:35

Verjaring kan gestuit worden, bijvoorbeeld door u een aanmaning te sturen. Kans is klein dat een professionele kredietverstrekker dit zou vergeten.
Bedankt voor uw reactie.

Terug naar “Stel een vraag”