Hallo,
Allereerst bedankt om mijn vraag even te lezen en (hopelijk) te beantwoorden.
Ik ben van plan om mijn wagen te verkopen en heb hierbij wat hulp nodig, want ik zie het bos niet meer door de bomen omwille van de info die online te vinden is.
Ik kocht in 2022 een nieuwe wagen en heb hiervan op 35% van de aankoop de BTW kunnen recupereren, vanuit mijn éénmanszaak.
Nu ben ik van plan om die wagen terug te verkopen, al dan niet aan een handelaar of garage.
Particulier maakt dat voor de koper immers niet zoveel uit denk ik, aangezien ze dan vooral naar de prijs incl btw kijken, dus dat is geen probleem.
Een handelaar of garage valt uiteraard over die BTW-regeling. Stel dat ik mijn auto wil verkopen voor 28.000 euro (incl BTW).
Klopt het dat ik dan met de berekening van de bijzondere maatstaf 26.082,91 (excl BTW) moet factureren ipv 23.140,50 euro (21% op totaalbedrag)?
Vandaar mijn vraag ter verificatie, zodat ik geen fouten maak, maar ook zodat ik voor mezelf toch de meest voordelige optie kies en de garagist niet rijker maak met de verkoop door een onwetendheid.
Zo is er al een handelaar die 22.500 (excl BTW) wil betalen, maar in die 35% regel krijg ik hiervoor 24.153 euro (incl met de 35%) ipv 27.000 euro (volle pot). Kan ik bv ook de volle pot factureren en dan enkel het deeltje BTW terugbetalen die ik verschuldigd ben of werkt het zo niet?!
Dankjewel voor de info