Kan een Kwitantie een Factuur vervangen?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
jozef222
Topic Starter
Berichten: 40

Kan een Kwitantie een Factuur vervangen?

#1 , 02 jul 2024 07:01

Beste deelnemers, Als je als zelfstandige een pakje verstuurt naar een klant en je ontvangt daarvoor van de verzendfirma een kwitantie (met daarop de vermelding van het betaalde bedrag en de betaalde BTW) kan dit dan een factuur vervangen of is een factuur in alle gevallen noodzakelijk (om in orde te zijn met de boekhouding)?

Thomas_A
Berichten: 2968
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2024 07:19

Om de kost in de boekhouding in te brengen en af te trekken voor de vennootschapsbelasting, is dit voldoende. Er is vrij veel ruimte voor bewijs van onkosten.

Echter voor het terugtrekken van de btw is wel een volledig correcte factuur nodig met vermelding van uw btw-nummer. De btw-administratie is een heel stuk formalistischer.

Als het dus iets eenmalig is, loont het niet om er veel extra werk in te steken. Als het versturen van pakjes je bedrijfsactiviteit is, is het logisch om op vaste momenten een factuur te ontvangen voor je verzendingen.

LeenW
Berichten: 13355

#3 , 02 jul 2024 08:40

Aanvullend op bovenstaand correct antwoord, is een factuur in B2B gewoon verplicht.

Reclame

jozef222
Topic Starter
Berichten: 40

#4 , 02 jul 2024 15:25

Ik ben een zelfstandig verkoper natuurlijke persoon met btw-nummer die geniet van vrijstelling voor kleine ondernemingen. Aangezien ik de btw die op deze kwitanties vermeld staat betaald heb en niet in aftrek mag brengen (vanwege de btw vrijstelling dien ik de btw op inkomende facturen sowieso te betalen) ga ik er van uit dat deze kwitanties voor de boekhouding dezelfde bewijskracht hebben als een factuur (voor gemaakte kosten)...?

Zit echter nog met een bijkomende vraag. Bij de verzendfirma waar ik normaal een beroep op doe staat er 21% btw op vermeld, dus op die manier ben ik in orde.

Echter, wie online een verzendlabel aanmaakt bij de Belgische afdeling van PostNl (opererend onder een Belgisch Btw nummer dus) ontvangt een kwitantie waarop de kostprijs van het label vermeld staat (laat ons zeggen 10 euro), met daarachter BTW EXCL.: 10 euro. BTW INCL.: 10 euro.

Daar begrijp ik niets van: hoe dient dit te worden geïnterpreteerd? Waarom past de Belgische afdeling van de pakjesdienst van PostNL geen btw tarief toe (en concurrent GLS bijvoorbeeld wel)?

Moet dergelijke kwitantie dan boekhoudkundig worden verwerkt met "verlegging van btw"?

Thomas_A
Berichten: 2968
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jul 2024 18:14

Het is niet omdat u onder de btw-regeling voor kleine ondernemingen valt, dat de bewijsstukken voor kostenaftrek anders zijn. Dat heeft niks maar dan ook niks met elkaar te maken.

Terug naar “Stel een vraag”