#4 , 02 jul 2024 15:25
Ik ben een zelfstandig verkoper natuurlijke persoon met btw-nummer die geniet van vrijstelling voor kleine ondernemingen. Aangezien ik de btw die op deze kwitanties vermeld staat betaald heb en niet in aftrek mag brengen (vanwege de btw vrijstelling dien ik de btw op inkomende facturen sowieso te betalen) ga ik er van uit dat deze kwitanties voor de boekhouding dezelfde bewijskracht hebben als een factuur (voor gemaakte kosten)...?
Zit echter nog met een bijkomende vraag. Bij de verzendfirma waar ik normaal een beroep op doe staat er 21% btw op vermeld, dus op die manier ben ik in orde.
Echter, wie online een verzendlabel aanmaakt bij de Belgische afdeling van PostNl (opererend onder een Belgisch Btw nummer dus) ontvangt een kwitantie waarop de kostprijs van het label vermeld staat (laat ons zeggen 10 euro), met daarachter BTW EXCL.: 10 euro. BTW INCL.: 10 euro.
Daar begrijp ik niets van: hoe dient dit te worden geïnterpreteerd? Waarom past de Belgische afdeling van de pakjesdienst van PostNL geen btw tarief toe (en concurrent GLS bijvoorbeeld wel)?
Moet dergelijke kwitantie dan boekhoudkundig worden verwerkt met "verlegging van btw"?