Lening genomen voor vriend

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
alenejuru
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Lening genomen voor vriend

#1 , 22 apr 2024 21:34

Ik heb aan me vriend (relatie van 4 jaar) geld geleend omdat hij een kapitaal nodig had voor zijn bedrijf te starten. Ik heb hiervoor geld geleend bij de bank met afspraak dat hij dit maandelijks zou afbetalen. Tot heden heeft hij zich niet aan de afspraak gehouden en hoor ik niets meervan hem. Ik blijf brieven van de bank krijgen en weet niet wat ik nu moet doen. Juridisch advies? Aangifte politie? Het gaat om een heel groot bedrag. Ik vrees voor mijn leven

Sirkii

#2 , 23 apr 2024 10:41

Tja, als jij getekend hebt voor de lening zal de bank de terugbetaling bij jou vorderen. Politie komt niet tussen in dat soort claims. Zonder geschreven overeenkomst sta je ook juridisch zeer zwak: kan je bewijzen dat het geld een lening was (bv bankoverschrijving met vermelding “lening”

alenejuru
Topic Starter

#3 , 27 jun 2024 09:22

Ja bankoverschrijvingen en in onze berichten staat het duidelijk dat hij dit maandelijks zou betalen met het afgesproken bedrag. Nu laatst vroeg hij mij een rekening te openen en dat hij hiervoor mijn kaart nodig zal hebben om de lening te betalen. Dit is een vorm van phishing denk ik. Ik ben er niet op ingegaan heb van alle berichten een opname gemaakt. Dus er komt veel bij kijken. Ik kan mss aangifte doen voor poging op fraude? Ik heb nu een advocaat ingeschakeld en die zegt dat we via de rechter het geld kunnen terug eisen en eventueel een deurwaarder inschakelen

Reclame

LYNX XX

#4 , 27 jun 2024 11:47

Tja, als jij getekend hebt voor de lening zal de bank de terugbetaling bij jou vorderen. Politie komt niet tussen in dat soort claims. Zonder geschreven overeenkomst sta je ook juridisch zeer zwak: kan je bewijzen dat het geld een lening was (bv bankoverschrijving met vermelding “lening”
zoals Sirkii zegt : een geschreven overeenkomst.
Inderdaad is hier een geschreven contract nodig met de volledige info en bepalingen : volledige identiteit van lener en ontlener, bedrag, reden van de lening, terugbetalingsvoorwaarden en termijn. En details leningscontract met de bank.

Hopelijk heeft u op de bankoverschrijvingen steeds het contract nr. van de lening vermeld.

Gouden raad ( ook al dikwijls gegeven op het JF ) leent geen geld of dergelijke aan zo gezegde vrienden, familie ... lijdt in de meeste gevallen tot betwistingen, ruzies ... En zeker in dit geval vriend wil firma oprichten zonder geld. Hopelijk boekhoudkundig wettelijk geboekt.

Milo72

#5 , 27 jun 2024 11:56

Veel hangt af van hoe het allemaal op papier staat, maar ik vrees dat TS (= TopicStarter) een lening heeft bij de bank (op eigen naam), en dat TS dat geld gebruikt heeft om een lening te verstrekken aan die "vriend".
  • Als dit effectief het geval is, zijn het ook twee afzonderlijke zaken: TS moet zelf zorgen dat de afbetalingen bij de bank correct en tijdig gebeuren, anders komt de bank uiteraard bij TS aankloppen, en niet bij die vriend (want die heeft er voor wat de bank betreft niks mee te maken).
  • Daarnaast, als de vriend de lening aan TS niet terugbetaalt, moet TS eerst de vriend in gebreke stellen, en vervolgens naar de rechtbank trekken. Maar daar heeft de bank niks mee te maken
Alternatief zou het kunnen dat TS borg staat voor een lening die de "vriend" afsloot bij de bank.

Ik vraag me wel af waarom TS schrijft "Ik vrees voor mijn leven"?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

alenejuru
Topic Starter

#6 , 30 jul 2024 10:17

Mijn advocaat heeft nu een brief gestuurd voor dagvaarding en beslag inname via de deurwaarder want me ex vroeg ook aan mij om een rekening te openen bij axa en dat hij daarmee de lening in 2 delen gaat betalen. Het gaat hier echt om een oplichter en ik zal wss niet de eerste zijn.

Freec

#7 , 30 jul 2024 11:00

Uw expartner kan vragen wat hij wil.... je hoeft er niet mee akkoord te gaan.
Dat telde ook voor die lening.

Je hebt een advokaat, dus laat die zijn werk doen. Wij kunnen alleen maar speculeren.... maar zonder ’de bewijzen’ te zien, blijft het speculeren

basejumper

#8 , 30 jul 2024 13:45

Beste

Ongetwijfeld heeft u ook de bank belogen en een vals krediet doel opgegeven. Want geen enkele bank leent geld om door te lenen. Indien u een contract heeft kan u proberen te procederen. Maar kernvraag is of uw vriend de middelen heeft om terug te betalen. Want een kei kan je niet stropen. Er is een reden waarom hij zelf niet kredietwaardig werd bevonden door de banken. Vijgen na Pasen maar ik heb een vriend die piloot is. Als daar iemand een lening aan vraagt is zijn antwoord ‘zolang mijn bankier niet kan vliegen ga ik niet beginnen met bankier te spelen’….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Stel een vraag”